Hjælp til Alpha server!
Fra : Jim Heller Damgaard

Dato : 01-05-02 01:35

Hej,

Jeg har en Digital Personal Workstation 500a, er der nogle der ved hvordan
man laver denne om. Så man kan få den redhat linux der er der på opgraderet.
Jeg har ikke noget software til den. Er der nogle derude der har orginal
software eller lignende, som jeg kan få? Jeg ved godt det er en ældre model
men den virker fint som den er nu men jeg vil gerne lave lidt om på den. Så
er der nogle der har nogle gode triks så sig til!

Jim

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 01-05-02 13:42

"Jim Heller Damgaard" <jim@h-damgaard.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg har en Digital Personal Workstation 500a, er der nogle der ved hvordan
> man laver denne om. Så man kan få den redhat linux der er der på
opgraderet.

Pt. er det vist SUSE distributionen der er mest up2date m.h.t. Alpha
support, men der skulle være en RedHat 7.2 på trapperne.

> [...]
> men den virker fint som den er nu men jeg vil gerne lave lidt om på den.

> er der nogle der har nogle gode triks så sig til!

Du kan for $99 få den nyeste version af Tru64 (verison 5.1A) i en
privatudgave. Kig på http://www.tru64unix.compaq.com/ . Der følger en
developer licens med så du kan bruge C++ compileren.
Tjek lige i mailing listen tru64-managers at 5.1A rent faktisk kan køre på
en 500a. På min 2000AXP kan den ikke, så jeg må nøjes med 5.1, men en
2000AXP er også meget ældre end en 500a.
Jeg ville helt klart foretrække at køre Tru64 på den maskine fremfor Linux,
mest af alt fordi Tru64 er væsentlig bedre integreret end Linux på den
platform, og fordi det giver dig muligheden for at prøve en kommerciel unix
uden at det koster en bondegaard. Alternativt, hvis du vil prøve noget helt
andet kan du køre VMS.
Jeg _er_ biased da jeg arbejder med Tru64 til daglig, men der er altså
stadig lang vej før Linux tilnærmelsesvis kommer i nærheden af Tru64.
Filsystemet alene (AdvFS) er grund nok til at vælge Tru64.
Cluster faciliteterne kan du desværre ikke afprøve, dels fordi du kun har 1
maskine og dernæst fordi clustering i version 5 har et større minimumskrav
til hardware. Filsystemet er dog lagt ud i clustering layout selvom du ikke
kører cluster, så første gang du laver en ls -al undrer du dig nok...men det
er fordi Tru64 i cluster har fælles filsystem for alle maskiner.

Ellers de korte tips :

<Ctrl> + <p> er panik kombinationen som tager maskinen ned i en konsole
prompt (SRM>>>).
I debbe prompt kan du skrive :

show dev

Så listes de devices maskinen har (harddiske, grafikkort, netkort o.s.v.)

Andre muligheder er show conf.

Ting du givetvis får brug for er at sætte hastighed o.s.v. på netkort.
Det er givetvis DECChip 21x4x kort og vil dukke op med navnene ewa0, ewb0,
ewc0 o.s.v.
For at sætte hastighed på det første :

set ewa0_mode FastFD (100 MBit/s full duplex autonegotiation off)
set ewa0_mode "Full Duplex" (10 MBit/s fill duplex autonegotiation off)

Du kan se hvilke muligheder der er ved at skrive "set ewa0_mode skod"

Der er diverse andre kommandoer i SRM som kan ses ved at skrive ?

M.h.t. boot så er det nemt... skriv boot (eller blot b). For at boote til
single user mode skriv "boot -fl s", for at se/sætte boot disk :

show bootdef_dev
set bootdef_dev dka0

Devices i SRM har navne svarende til hvad de hedder i VMS. Alpha supporter
boot via net & boot via FibreChannel disks hvis du har de lyster.

Der er mere info på http://www.tru64.org/
Alle manualer vedr Alpha & Tru64 er tilgængelige som PDF & HTML på Compas
website.

Tru64 kører per default CDE, men du kan på www.tru64.org finde et link til
KDE v3.0 som er tilgængelig som færdigkompileret kit hvis du hellere vil
køre det fremfor CDE.
Dog kan KDE være temmelig tungt på en sløv Alpha.

/Jesper

Fra : Søren Friis

Dato : 02-05-02 11:33

>men der skulle være en RedHat 7.2 på trapperne.

Den er kommet

www.redhat.com

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 02-05-02 12:53

"Søren Friis" <soren@friis.mail.dk> wrote in message

> Den er kommet
>
> www.redhat.com

Hvor ?

Ifølge RH's ftp server findes 7.2 kun til x86, IA64 og S390.
De har godt nok for lang tid siden annonceret (
http://www.redhat.com/about/presscenter/2002/press_alpha.html ) at den var
klar til Alpha i Q1, men nu er vi i Q2.

/Jesper

Fra : NHWP \(6400\)

Dato : 14-06-02 10:55

Jeg mangler også en til min Alpha AXP 2000 maskine nogen der ligger inde med
en linux dertil. ?

Niels - tlf. 24202190

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-06-02 12:06

On Fri, 14 Jun 2002 11:55:14 +0200, "NHWP \(6400\)" <nhwp@sol.dk>
wrote:

> Jeg mangler også en til min Alpha AXP 2000 maskine nogen der
> ligger inde med en linux dertil. ?

Av, det var en af de svære...

www.google.com, linux alpha, [I'm feeling lucky]
www.compaq.com, linux alpha, [Search]

-A

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 14-06-02 17:28

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Av, det var en af de svære...
>
> www.google.com, linux alpha, [I'm feeling lucky]
> www.compaq.com, linux alpha, [Search]

En DEC2000AXP (også kaldet Jensen) benytter ISA/EISA bus, hvor de fleste
nyere benytter PCI mens de fleste gamle benytter TurboChannel.
Dette kan godt drille en del m.h.t. Linux som har det bedst med nyere
Alphaer med PCI.

Hvis du ikke har noget specielt imod NetBSD, så er NetBSD supporten en del
bedre for disse maskiner.

Alternativt kan du ryste op med $99 og købe Tru64. Sørg for at få v5.1.
V5.1A og senere virker ikke på denne maskine.

/Jesper