Uidentifisert gås
Fra : Per Ivar Nicolaisen

Dato : 30-04-02 23:43

Hei danske venner !!

Her i Midt-Norge (østsiden av Trondheimsfjorden) har vi nå en stor
konsentrasjon av rastende kortnebbgjess. Sammen med gjeesene dukker det
hvert år opp individer av andre gåse-arter. Så også i år. Men, i år har vi
også fått inn en litt mer "kryptisk art".
Har noen i Danmark sett denne gåsen ? Se bilder på:

http://www.nofnt.no/trond/Fugl/2002/indexsng.htm

Noen gode forslag på hva det kan være ?

Hybrid snøgås x kortnebbgås ??
eller ??

Mvh
Per Ivar Nicolaisen
Steinkjer, Norge

nicolaisen@ogndal.net

http://www.pinkfoot.net/

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 01-05-02 11:54

I foråret 1993 (eller ca. der omkring) så jeg en gås ved Vest-Stadil Fjord i
Vestjylland, der meget lignede denne (måske den samme eller en søskende?).
Den gik også sammen med bramgæs og kortnæbsgæs, men den var ikke udparret
med nogen anden gås. Den gås jeg så virkede lidt mere langhalset end
kortnæbsgæssene (eller måske var det fordi den var meget vagtsom).
Jeg mener, at det nok er en hybrid mellem bramgås og kortnæbsgås. Snegæs har
meget lange tertialer, hvilket denne fugl ikke har spor af, så jeg tror ikke
snegås er indblandet. Jeg synes derimod der er noget Branta-lignede over den
(specielt næbbet og hovedprofilen), og den gås jeg så havde vist også ret
mørke ben. Og ligesom denne gås, så havde den mørke sortagtige brystfjer a
la bramgås.

Knud Flensted
knud@flensted.net