8600/250 Booter stadig ikke
Fra : Krumme

Dato : 30-04-02 21:36

Efter et storhjertet menneske har hjulpet mig med at teste dev. reservedele
i min mac, har jeg stadig ikke fundet ud af hvad der er galt med den. Han
havde en 8600 hvor vi testede delene i

Vi monterede mit processorkort i hans: Hans maskine booter
Vi monterede mine ram i hans maskine: Hans maskine booter
Vi monterede mit batteri i hans maskine: Hans maskine booter.

MEN DET GØR MIN EGEN IKKE
Jeg trykker på knappen, men "dong" lyden udebliver. Jeg kan høre at diskene
spinner op. Vi prøvede at boote fra cd, men den tager ikke fat i cd'en

Jeg har fåt et nyt bundkort hjem til den, men det gav heller ikke nogen
effekt. Så er man ude i vilde teorier om 2 bundkort der har samme defekt?
Nej vel.

Problemet opstod da jeg satte nogle forkerte ram i maskinen. ( pc ram ) Da
ville den ikke boote. Jeg fjernede dem igen, men den ville stadig ikke
boote.

Jeg har resat PRAM og CUDA, men jeg kan simpelthen ikke få liv i den.

Der hvor "dong" lyden burde komme, kommer der et svagt klik fra højttaleren.
Det lader til at den sidder fast netop der. Jeg kan godt "vække" den fra
tastaturet, men den sidder fast ved "dong'et"

hvad kan der være galt???

mvh: Kasper Bavnshøj
kasper@bavnshoj.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 22:06

In article <3ccf003d$0$18598$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Krumme" <kasper@bavnshoj.dk> wrote:

> hvad kan der være galt?

Er der VRAM på bundkortet?

Sidder stikkene til drevene rigtigt i.

Er kablerne/stikkene til drevene beskadiget?

Kan den starte op uden hhv HD eller CD tilsluttet?

Sidder ROM-SIMM'en rigtigt i?

Sidder der en L2-cacahe DIMM i (fjern den - der er i så fald foregået
noget skummelt)?

Har du vendt PRAM-batteriet rigtigt (prøv at starte den uden batteriet)?

Starter den uden stikket til AV-modulet sat i bundkortet?

Sidder der en disk i Zip-drevet?

Har du resat bundkortet (Ud med strømkabel og batteri, tryk på
tændknappen på fronten, vent 10 minutter, sæt batteri og strøm til,
test)?

Og denne gang svarer du ikke pr mail.

Fra : Krumme

Dato : 30-04-02 22:44

Unskyld Martin. Det er bare mig der ikke kan finde ud af at besvare i en
nyhedsgruppe! Det gentager sig ikke

VRAM.
Ja det er der. Der sidder et ekstra grafikkort i maskinen som jeg har prøvet
at pille ud. Det kunne jo være den der forstyrrede et eller andet. Det hjalp
ikke Jeg har også vendt den op og kørt udelukkende på det ekstra grafikkort
og så pillet VRAM af

Stikkene sidder rigtigt?
For at eliminere alle fejl fra den side, har jeg pillet scsi kablet fra
bundkortet. Jeg er ligeglad med om der kommer et dong eller et vræl fra den.
Bare den vågner op

kablerne beskadiget?
Jeg kan ikke se nogen fejl på dem. Jeg har heller ikke pillet ved dem.

han den starte op uden HD eller CD
hehe nej. Den kan slet ikke starte

Sidder ROM-SIMM'en rigtigt?
hvor er det lige den sidder? Jeg synes ikke der sidder andre sokler end
rammene. Er det en chip eller en "stang" jeg kan ruske i? hvor fidner jeg
den henne?

L2 cache
Der er ikke eftermonteret cache i maskinen. Du tænker på de to sokler der
sidder henholdsvis efter 3 ram sokkel og efter den øverste ram sokkel? De er
begge tomme

Der er ikke nogen disk i zip drevet

resat bundkortet. Ja jeg har resat CUDA og PRAM, men jeg har ikke forsøgt
den metode du foreskriver. Det gør jeg med det samme jeg har sendt denne
skrivelse

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 22:59

In article <3ccf1037$0$18621$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Krumme" <kasper@bavnshoj.dk> wrote:

> Unskyld Martin. Det er bare mig der ikke kan finde ud af at besvare i en
> nyhedsgruppe! Det gentager sig ikke

Du er tilgivet (og tak)

> [...]
> sidder henholdsvis efter 3 ram sokkel og efter den øverste ram sokkel? De er

Ha! Den øverste sokkel er ROM-SIMM'en, den må ikke være tom. Ha!2, en
8600/250 har ikke nogen L2-cache sokkel(det er den der sidder mellem A3
og A4). Noget er skummelt.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 01-05-02 06:13

Martin Edlich wrote:

> Ha! Den øverste sokkel er ROM-SIMM'en, den må ikke være tom. Ha!2, en
> 8600/250 har ikke nogen L2-cache sokkel(det er den der sidder mellem A3
> og A4). Noget er skummelt.

Ergo er det ikke et 8600/250 bundkort. Maskinen vi prøvede på er en 8600/200 der
har L2-cashe sokkel.
Bundkortene så ud til at være helt ens.
Både processor og ram kunne bruges i 8600/200 maskinen - så det kan være den
manglende ROM-SIMM der skyld i miseren.

VH
Villy Erichsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 08:01

In article <3CCF795A.897A23C4@adslhome.dk>,
Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> så det kan være den manglende ROM-SIMM der skyld i miseren.

Uden den sker der i hvert fald ikke en dyt.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 01-05-02 11:17

Martin Edlich wrote:

> Uden den sker der i hvert fald ikke en dyt.

Nej, det svarer vel til at drikke Cola uden ROM :•)

VH
Villy Erichsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-02 02:21

Hej

Apropos RAM, - har du checket, om selve RAM soklerne er blevet beskadiget, da
du prøvede den 'forkerte' RAM?

Krumme wrote:

> [...]
> sidder henholdsvis efter 3 ram sokkel og efter den øverste ram sokkel? De er

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World