Strækøvelser?
Fra : karina nielsen

Dato : 30-04-02 20:01

Jeg henvender mig til Jer i håb om, at nogle af jer skulle have et godt råd.
Jeg er godt i gang med et vægttab, med dertilhørende kostomlægning og
motion. Det er nu motionen der volder mig problemer. Siden midten af januar
har jeg svømmet 2 gange om ugen, og gået en tur på 45-60 minutter hver
aften. jeg nyder det faktisk og ser med glæde hen på min gåtur.
Dog er problemet nu, at jeg er begyndt at få problemer med mine skinneben.
Under og efter gåturen har jeg temmelig ondt i mine skinneben. Jeg har
alligevel en aftale hos lægen om et par dage, og har tænkt mig at bringe det
op.
Jeg ville dog gerne høre, om der var nogle af jer, der havde nogle forslag
til nogle gode strækøvelser for skinnebenene, eller evt. kender nogle steder
på nettet, hvor man kan finde sådanne?
På forhånd tak,

Karina

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 01-05-02 07:38

Hej Karina.

For det første - til lykke med at du er kommet i gang. Din plan virker
rigtig fornuftig, og det er bare godt at du også nyder det - for det er
svært at være fysisk aktiv hvis det hænger én langt ud ad halsen hver dag!

Ang. dit spørgsmål:
Det er umuligt at stille en diagnose uden at se tingene - og jeg er heller
ikke læge - men umiddelbart vil jeg være kritisk over for om du kan løse dit
problem ved udstrækning. Generelt er effektten af udstrækning noget
diskuteret, og hvis udstrækning hjælper på noget, vil det typisk være
muskelømhed. Det tror jeg ikke det er, men:

- hvis du kan mærke dig frem til at det er en muskel der er øm, så prøv at
strække den muskel igennem (eller skriv her i gruppen, så er der sikkert
nogen der kender en strækøvelse eller to). En anden mulighed vil være at
bruge f.eks. tigerbalsam (kan købes i Matas), der varmer det område det
påsmøres, og derved øger blodgennemstrømningen og fremmer restitutionen.

MEN jeg tror som sagt ikke det er muskelømhed. Det lyder langt mere som
skinnebensbetændelse, der er et udpræget løberfænomen, og som skyldes
overbelastning. Mange løbere får det, især hvis man øger træningsmængden
meget på kort tid. Jeg har ikke tidligere hørt om at man kan få det ved at
gå, men hvis du er overvægtig og utrænet, og starter med at gå som du
beskriver, er det slet ikke umuligt. Hvis det forværres løbende skal du
passe lidt på, for det kan være noget rigtigt skidt at slippe af med, og det
er virkeligt demotiverende at skulle stoppe træningen på grund af skader -
især når man er kommet ind i en god rytme.

Hvis din læge dømmer skinnebensbetændelse, så skriv tilbage - der er faktisk
en række ting man kan gøre for at modvirke det - især hvis det tages i
opløbet. Det handler især om at have gode gåsko, evt. med indlæg, at gå på
underlag der ikke er for hårdt (har du en grussti eller skov i nærheden?) og
måske nedsætte træningsmængden lidt (dette ville jeg dog forsøge at undgå i
dit tilfælde; Den rytme du har opbygget lyder rigtig god, og jeg vil tro at
overbelastningen fra gåturene er noget mindre alvorlig end ved f.eks. løb.
Men det ved din læge og andre mere om end jeg). Du kan også få noget
smertestillende at smøre på; Det vil jeg dog advare imod da problemet så kan
forværres uden du ved det. Skinnebensbetændelse skal nemlig IKKE trænes væk,
det vil blot blive forværret, og kan blive mere eller mindre kronisk hvis
man bare fortsætter uhæmet.

Du kan evt. læse mere på
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/skinnebensbetaendelse.htm

Det blev en halvlang smøre, men skriv tilbage når du har været ved lægen, så
er det lidt lettere at hjælpe dig

Mvh

Jens

--
Fjern remove i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 02-05-02 05:59

"Jens Myrup Pedersen" <jensremove@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
>Skinnebensbetændelse skal nemlig IKKE trænes væk,

Hej Jens.
Hvis man træner stille og roligt, evt. svømning og cykling (spinning),
hjælper blodcirkulationen med til at "pumpe" betændelsen væk fra
skinnebenene.

Venligst
Larsen

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 02-05-02 07:14

> Hvis man træner stille og roligt, evt. svømning og cykling (spinning),
> hjælper blodcirkulationen med til at "pumpe" betændelsen væk fra
> skinnebenene.

Jeg har også hørt at især cykling/spinning er godt mod skinnebensbetændelse.
Det jeg mente var, at man ikke bare skal fortsætte sin træning som hidtil,
og så - selv om det evt. bliver værre og værre - tro at det går over med
tiden.

mvh

Jens

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 02-05-02 19:18

"Jens Myrup Pedersen" <jensPHP@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og så - selv om det evt. bliver værre og værre - tro at det går over med

Helt enig
mvh. Lars

Fra : Nanna D.R.

Dato : 01-05-02 11:50

"karina nielsen" <24061975@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ville dog gerne høre, om der var nogle af jer, der havde nogle forslag
> til nogle gode strækøvelser for skinnebenene, eller evt. kender nogle

Hej Karina,

Når jeg træner, -eksempelvis på løbebåndet, får jeg indimellem også ondt i
skinnebenene. Jeg har fundet ud af at det hjælper hvis jeg binder mine sko
op -altså de er bundet for stramt!
Jeg har ikke fået købt nye træningssko endnu, men jeg tror evt. jeg skal ha'
en sko som er lidt bredere til min fod..
Det kunne være det samme galdt for dig?

Har du "ordentlige" træningssko på?
Det er vigtigt, at du har en træningssko der passer til dit behov, også for
at undgå skader, -d.v.s. stødabsorberende i både forfod og hæl! I mange
sportsforretninger har de gode ekspedienter der kan hjælpe...

Rigtig held & lykke med dit "program"

Mange hilsner
Nanna

Fra : Mette Svangren

Dato : 02-05-02 08:27

"karina nielsen" <24061975@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

(Klip)

> Dog er problemet nu, at jeg er begyndt at få problemer med mine skinneben.
> Under og efter gåturen har jeg temmelig ondt i mine skinneben.

Hej Karina

Jeg kender selv problemet fra dengang, jeg gik march. Og blandt marchgængere
er det et kendt fænomen, der kan opstå, når man altid går i venstre side af
vejen (som man jo pænt gør ifølge færdelsloven . Hvis du kigger grundigt,
vil du bemærke, at stort set alle veje skråner ned til siderne, ud mod
rabatten. Dette gør, at man går en anelse skævt og dermed belaster
skinnebenene ujævnt. Det kan hjælpe af og til at gå i den anden side af
vejen, eller gå midt ude på vejen, hvis der ingen trafik er.
Når man til march går i to eller eller tre kolonner, skiftes man til at gå
inderst ved rabatten, da det netop er hårdt for benene at gå på skråningen
ned mod grøften.

MVH Mette

Fra : karina nielsen

Dato : 03-05-02 07:04

Det havde jeg sjovt nok aldrig tænkt på! Men nu har jeg da vist en god
forklaring på, at det er mit venstre ben, der har haft det værst *S*.
Til jer alle vil jeg takke for de gode råd. Jeg har nu været en tur omkring
lægen, som heldigvist kunne oplyse mig, at det ikke ser ud til at være
skinnebensbetændelse, men "kun" overbelastede muskler.
Det er derfor meget vigtigt, at jeg får strukket godt ud, så jeg mangler
stadig nogle strækøvelser for skinneben/forsiden af benene, hvis der er
nogle der har et forslag?
På forhånd tak *S*

Venlig hilsen,
Karina

Mette Svangren <svangut@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd0ea48$0$96090$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 04-05-02 16:11

> [...]
mangler
> stadig nogle strækøvelser for skinneben/forsiden af benene, hvis

hej Karina.

Du kan strække forsiden af benet ud, ved at strække benet bagud,
og lade oversiden af foden, vende ned mod gulvet, samtidig med at
du strækker hoften frem.

En anden metode er at sidde på benene / knæene, med fødderne
strakt og så læne overkroppen så langt bagud som muligt, imens man
presser hofterne op og støtter hænderne i gulvet bag enden

GOd fornøjelse.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)