Ødelægges havefliser af højryksrensning?
Fra : LaC

Dato : 30-04-02 16:59

Hej.

Jeg var lykkelig i gang med at klargøre min nyindkøbte Kärcher
højtryksrenser, da min naboens murer tog en pause fra arbejdet. Han synes da
vældigt om min højtryksrenser, men frarådede at bruge den til fliser, da han
mente det ville ødelægge flisens slidlag. Han mente at højtryksrensningen
ville lave dybere porer i fliser, så der var godt grundlag for ny mosvækst
og evt frostsprængning til vinter? Jeg vidste godt at det forholdt sig sådan
med murværk og at man derfor skal fare med lempe der.
Ka' det virkelig passe at almindelige cementhavefliser fliser ikke kan
højtrykrenses? Og hvis, hvilke forholdsregler skal jeg så tage mig?

Venligst
Lars Christensen,
Fanø

Fra : Bent

Dato : 30-04-02 17:19

"LaC" <lac@fanonet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.

> højtrykrenses? Og hvis, hvilke forholdsregler skal jeg så tage mig?
Ja, de bliver mere "porøse", dvs cementen skylles ud og de bliver mere ru.
Det gjorde mine ihvertifald. Jeg ved ikke om den trekantede dims man kan
købe at sætte på vil hjælpe noget.

Hilsen

Bent

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 09-05-02 06:36

Vi har sådan en patiocleaner -- den er intet værd

--
Mvh. Ledøje Udlejning I/S
Risbyvej 24

Per Nielsen

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-04-02 17:31

> [...]

> Ka' det virkelig passe at almindelige cementhavefliser fliser ikke kan
> højtrykrenses? Og hvis, hvilke forholdsregler skal jeg så tage mig?

Hej Lasse,

Om fliserne ikke kan tåle højtryksrensning, ved jeg ikke, men jeg kender en
anden grund til *ikke* at gøre det.
Ikke at jeg selv har prøvet, men jeg husker tydeligt da min fader for år
tilbage forøgte sig. Da fliserne var pænt rene og fri for alger, brugte han
fjorten dage på at rengøre murværk, træværk og vinduer. :-// Det sviner bare
helt fantastisk. Hvad med en gang Bio-rens i stedet for?

Mvh. Renate

Fra : Per H

Dato : 30-04-02 18:31

On Tue, 30 Apr 2002 17:59:05 +0200, "LaC" <lac@fanonet.dk> skrev:

Den gør fliserne meget mere ru, ogh så tager de rigtigt imod snavs.

find en anden løsning.

Min parasolfod stod på min flisetaresse i 14 dage, og der kom de
flotteste fliser ud af det. og de står stadig flot.

Jeg tænkte på om man kunne lægge plast over fliserne i et par uger,
og om det ville give samme resulstat.

>mente det ville ødelægge flisens slidlag. Han mente at højtryksrensningen
>ville lave dybere porer i fliser, så der var godt grundlag for ny mosvækst

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Jakob Bock

Dato : 30-04-02 18:51

> [...]
> flotteste fliser ud af det. og de står stadig flot.
>
> Jeg tænkte på om man kunne lægge plast over fliserne i et par uger,

Det er også noget jeg har spekuleret på, og tænkt mig, at eksperimentere
med. Sidste år, havde vi nogle bunker med jord liggende et godt stykke tid.
Da jorden blev fjernet, så fliserne nedenunder næsten ud som nye.
Spørgsmålet er så, hvor lang tid alger, mos og lav skal skygges, før man
opnår en effekt, og om dækning med levende jord er mere effektivt end f.eks.
plastik eller andet dødt materiale. Jeg forestiller mig lidt, at
organismerne i jorden er med til at nedbryde bevoksningerne på fliserne.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Per H

Dato : 30-04-02 19:06

On Tue, 30 Apr 2002 19:51:16 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
skrev:

> [...]
>plastik eller andet dødt materiale. Jeg forestiller mig lidt, at
>organismerne i jorden er med til at nedbryde bevoksningerne på fliserne.

Min parasolfod var en cementklods, det er over 1 år siden jeg fjernede
den, og de står stadig som nye.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Finn

Dato : 30-04-02 22:33

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flotteste fliser ud af det. og de står stadig flot.
>
> Jeg tænkte på om man kunne lægge plast over fliserne i et par uger,

Hvorfor ikke lægge et dryslag sand så sørger man samtidig for at
fugerne er helt fyldt.

Er med held forsøgt på et meget ukrudthærget terasse det fik et 2 cm lag som
lå længe
og blev skovlet af og vupti var ukrudtet væk og fliserne rene. Nu er jeg
godt klar over
at ikke alle kan/vil have et lag sand på i længere tid men et dryslag tager
da i hvertfald algerne.

Mvh. Finn

Fra : LaC

Dato : 01-05-02 21:07

> Den gør fliserne meget mere ru, ogh så tager de rigtigt imod snavs.
>
> find en anden løsning.

Tak til alle for de gode råd.
Det var da lidt trist, at nyanskaffelsen ikke er godt til dette arbejde. Var
ellers lige ved at håbe på at anskaffelsen af en speciel flierenser til at
montere på højtryksrenseren kunne være en løsning.
Jeg vil prøve den løsning med sandet, og finde andre steder at trykke
renseren af.

Lars