Lister ved dørtrin
Fra : Per Kyhn

Dato : 30-04-02 16:57

Jeg har flere gange prøvet at lægge gulvbelægning ( tæpper, laminatgulve,
vinyl etc ) og det slipper jeg ganske godt fra.
Men bagefter skal jeg have sat trekantlister på ved dørtrinene - og der får
jeg problemer !
Jeg har i byggemarkedet købt nogle lister som er beregnet til det samme.
Men hvordan i alverden får man dem sat fast ?
Når jeg prøver at sømme dem fast ,bøjer sømmene uanset hvilken type søm jeg
har prøvet med.
Og hvis jeg prøver at sætte dem fast med skruer, binder de så meget at det
er umuligt at få dem helt i. Jeg har så prøvet at forbore et hul, men det
ender næsten altid med at hullet er større end skruen !!!
Udover mine manglende evner, har problemet vel noget at gøre med den hårde
træsort som anvendes netop til dørtrin og tilhørende lister.
Er der et smart trick til at løse problemet ??
Med venlig hilsen og på forhånd tak for evt. gode råd.
Per Kyhn

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 30-04-02 19:26

Per Kyhn skrev:

> Når jeg prøver at sømme dem fast ,bøjer sømmene uanset hvilken type søm jeg
> har prøvet med.

Der findes nogle stålsøm ved navn Gunnebo-spike. De findes i en
dykker-type, som er riflet. Dem jeg tænker på, kan du ikke så let
bøje. Det er desværre nok ikke alle trælaster, der fører disse. Men
det er da et førsøg værd at spørge.

> Og hvis jeg prøver at sætte dem fast med skruer, binder de så meget at det
> er umuligt at få dem helt i.

Bor et passende hul (det halve af hovedets diameter) og træk skruen
hen over noget stearin eller dyp dem i lidt olie. Så kan du skrue
dem lettere i. Og køb så nogle torx-skruer der *ikke* har gevind
helt op til hovedet. De knækker ikke så let - sådan er det bare!

> Udover mine manglende evner...

Det er nok mere et spørgsmål om grejet. For det er langt lettere, at
bruge en sømpistol, når der skal fastgøres fejelister.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 30-04-02 19:54

On Tue, 30 Apr 2002 17:56:55 +0200, "Per Kyhn" <per.kyhn@tdcadsl.dk>
skrev:

Det er fejelister

Listerne skal som regl være af samme sort som gulvet er.

Du skal hverken bruge skruer, eller søm, men små dykkere f.eks 35 mm
brug runde da de ikke skal holde så meget.

forbor med et 1 mm bor men kun en lille smule, hvis du da ikke kan
slå dem i uden de bukker.

dyk efter og lap med plasttræ.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Jensen

Dato : 02-05-02 22:46

"Per Kyhn" <per.kyhn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> træsort som anvendes netop til dørtrin og tilhørende lister.
> Er der et smart trick til at løse problemet ??

En sømpistol er svaret, ingen mærker i træet efter fejlslagne hammerslag
ingen "bank bank bank bonk!!! AAAAV FOR HEl......."
Og ingen bøjede søm

Jensen