Ekstra skat .....eller hvad
Fra : Jan Pedersen

Dato : 30-04-02 15:56

Hej

Jeg er ny her, og beder jer have lidt tålmodighed hvis jeg laver nogle
begynderfejl.

Jeg har et spørgsmål ang. opkrævning af ekstra betaling for levering af
drikkevand fra
kommunalt vandværk.

Min kommune ejer og driver et vandværk i mit lokalområde. Betaling for
vandet er hvert år
opkrævet over ejendomsskatten som en forbrugsafgift.

Nu har kommunen besluttet at vi i lokalområdet skal have ny vandforsyning.
Der etableres et samarbejde med to andre "private" vandværker i kommunen.

De 3 vandværker går sammen om at lave et fælles "Råvandsselskab" som står
for indvinding
af råvand og vandbehandling på vandværk, samt levering til de 3 vandværker.
Vandet sælges af det fælles råvandsselskab til ens pris til vandværkerne.
Det er så
økonomien i de enkelte vandværker og bestyrelsen, i mit tilfælde komunen,
som afgør
forbrugernes pris.

I den forbindelse har min kommune, som jo ejer vandværket i mit lokalområde,
sendt en ekstra
regning på 5000,00kr pr forbruger til delvis finansiering af det nye
selskab, resten finansieres
over m³ prisen.
Vi har modtaget opkrævningen den 29. april til betaling i to rater pr.
24.maj og 25.nov. 2002.

Vandværket er drevet rent kommunalt uden selvstændige vedtægter, men som en
enhed under teknisk forvaltning, og havde ved udgangen af 2000 en negativ
egenkapital
på ca. 420.000,00kr. som er opstået gennem årene som følge af dårlig
administration fra
kommunens side. Jeg har ikke endnu kunnet få regnskab for 2001, men har hørt
at gælden
er vokset med ca. 100.000kr (der er 138 forbrugere tilsluttet vandværket).

Jeg ved fra pålidelig kilde, at kommunen først agtede at indkræve de 5000kr
pr forbruger til
brug for dækning af gælden i vandværket, men senere har ændret holdning og
indkrævet dem
som delvis finansiering af det nye vandindvindingsselskab.(måske fordi de
var usikre på
lovligheden i at opkræve beløbet til dækning af underskud).

Mit spørgsmål lyder :
Må kommunen opkræve et sådan beløb fra et lokalområde i kommunen, er det
ikke en ekstra
skat som kun en del af borgerne skal betale.

Med venlig hilsen
Jan Pedersen
www.jan-p.dk
info@jan-p.dk

Fra : holte

Dato : 30-04-02 23:29

"Jan Pedersen" <info@jan-p.dk> wrote in message news:<3cceaf41$0$18591$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Mit spørgsmål lyder :
> Må kommunen opkræve et sådan beløb fra et lokalområde i kommunen, er det
> ikke en ekstra
> skat som kun en del af borgerne skal betale.

Vand, el, renovation, kloak er FORBRUGSAFGIFTER og ALDRIG en skat !
Det skal hvile i sig selv over en årrække og der skal forefindes regnskab af
det enkelte og det gør der i ethvert kommunalt regnskab

Fra : Jan Pedersen

Dato : 01-05-02 10:24

> [...]
af
> det enkelte og det gør der i ethvert kommunalt regnskab

Til holte
Tak for dit svar.
Jeg er klar over at det ikke er en skat, det var lidt ironisk ment.

Regnskabet som jeg har fået udleveret er meget tyndt, jeg tror ikke der
findes yderligere. Det ser sådan ud :
Saldo pr (dato) XXXkr.
UDGIFTER :
Driftudgifter incl. nye ledningsarbejder XXXkr.
5% administrationsudgifter XXXkr.
Renter af udlæg XXXkr.
Udgifter i alt XXXkr

INDTÆGTER :
Forbrugsafgifter XXXkr
Tilslutningsudgifter XXXkr.
Indtægter i alt XXXkr

_________
Kommunens tilgodehavende pr (dato) XXXkr.

Når du skriver at det skal hvile i sig selv over en årrække, vil det så sige
at den ekstra opkrævning vi har modtaget på 5000,00kr til finansering af
det nye vandindvindingsanlæg, som jo er udover hvad vi betaler
som forbrugsafgift hvert år over ejendomsskatten, ikke er lovlig.

Findes der lovparagraffer som omhandler emnet.

Med venlig hilsen
Jan

Fra : Lotte M

Dato : 01-05-02 11:24

"Jan Pedersen" <info@jan-p.dk> skrev :

> [...]
> det nye vandindvindingsanlæg, som jo er udover hvad vi betaler
> som forbrugsafgift hvert år over ejendomsskatten, ikke er lovlig.

Hvis jeg forstår dig ret, så har du fået en ekstraordinær opkrævning,
svarende til hvis mit elværk/varmeforsyningen, udsendte en ekstra
opkrævning, fordi de havde en ekstraordinær udgift på driften?

Det lyder altså sært....

> Findes der lovparagraffer som omhandler emnet.

Det kan jeg desværre ikke hjælpe med....
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Jan Pedersen

Dato : 01-05-02 20:17

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> svarende til hvis mit elværk/varmeforsyningen, udsendte en ekstra
> opkrævning, fordi de havde en ekstraordinær udgift på driften?

Jeg kunne godt mistænke kommunen for at ekstra regningen på de 5000kr er
udsendt p.g.a. underskudet på driften, men officielt skriver kommunen at det
er til delvis finansiering af det nye vandindvindings anlæg.

Fra : enn

Dato : 04-05-02 18:02

> [...]
af
> det enkelte og det gør der i ethvert kommunalt regnskab

Sikke dog en gang VRØVL - elafgifterne som kaldes CO2 afgift Svoslafgift
Moms osv er skam rent skat - pengene tilfalder Staten og er bare en
kamufleret skat.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-05-02 20:38

Jan Pedersen wrote:

> Jeg er ny her, og beder jer have lidt tålmodighed hvis jeg laver nogle
> begynderfejl.

Du er velkommen, og skal nok få et venligt forslag til ændring,
skulle det blive nødvendigt

> Mit spørgsmål lyder :
> Må kommunen opkræve et sådan beløb fra et lokalområde i kommunen, er det
> ikke en ekstra
> skat som kun en del af borgerne skal betale.

Ja, det må de ubetinget.

LBK nr 130 af 26/02/1999 (Gældende)

§ 53. Kommunalbestyrelsen fastsætter anlægs- og driftsbidrag ved levering
af vand fra den kommunale vandforsyning. Osv.

Og der ser ikke direkte ud til at være et lovprisudvalg som ved varme,
men Miljøministeren fører tilsyn.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 01-05-02 22:27

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af vand fra den kommunale vandforsyning. Osv.
>
> Og der ser ikke direkte ud til at være et lovprisudvalg som ved varme,

Tak for hjælpen

Jeg har været inde og kigge i LBK nr 130 §53, jeg vil nu studere den lidt
nærmere,
men du har ret i, at det ser ud som jeg umiddelbart skal indbetale de 5000kr
som min kommune opkræver.

Jeg er ved at undersøge om kommunen har lavet så meget sjusk mht. driften af
vandværket (stor gæld og dårlig regnskab)at der er grundlag for at klage til
ministeren, det kunne måske i det mindste resultere i
at kommunen fik en "næse" for sjusk.

Med venlig hilsen
Jan Pedersen

Fra : Carl Munk

Dato : 01-05-02 22:50

> [...]
> vandværket (stor gæld og dårlig regnskab)at der er grundlag for at klage til
> ministeren, det kunne måske i det mindste resultere i

Nu skriver du ikke hvilken kommune der er tale om, men hvis det er Farum

har den ikke fået en "næse" for sjusk, tværtom kommer borgerne til at
betale
for alle de fadæser kommunen har lavet og skjult for borgerne i mange
mange år
i fremtiden

Jeg vil betale de 5000 DKK og være glad for at bo i Danmark !

Fra : enn

Dato : 04-05-02 18:03

Fra : Peter G C

Dato : 02-05-02 06:50

Jan Pedersen <info@jan-p.dk> skrev:

[klip]

> Jeg har været inde og kigge i LBK nr 130 §53, jeg vil nu studere den lidt
> nærmere,
> men du har ret i, at det ser ud som jeg umiddelbart skal indbetale de
> 5000kr som min kommune opkræver.

Du kan finde litteratur om loven på biblioteket. Jeg kan hjælpe med et par
kommentarer til loven. Send en e-mail til mig, hvis du interesseret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com