Hjemmeside opbygget i tabeller
Fra : Snoopy

Dato : 30-04-02 15:49

Hej alle.

Jeg har et spørgsmål der går ud på hvordan man laver en hjemmeside i
tabeller
ligesom www.vandring.dk er lavet på - stort set.

Spørgsmålene går på:
Hvordan laver man den opdaterings venlig ? den eneste måde umiddelbart jeg
ville lave det på, er at have samme side med eksempelvis menu´en og
bundlinie med oplysninger, og bruge den som skabelon - men det er så ikke så
sjovt at skulle rette i måske 200 sider som webstedet måske vokser til, for
at tilføje en oplysning enten i top menuen eller i bund/side tabellen.

Er der en måde at inkludere skabelon filer i html på ?
sådan at man eksempelvis havde menu´en i et seperat dokument og andre
"globale" oplysninger i seperate dokumenter.

På forhånd tak
Jan

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 30-04-02 16:14

"Snoopy" <snoopy@mail.tele.dk> wrote in

> Er der en måde at inkludere skabelon filer i html på ?
> sådan at man eksempelvis havde menu´en i et seperat dokument og andre
> "globale" oplysninger i seperate dokumenter.

Nope - det kan man ikke i HTML. Så skal du have fat i noget "server side
include"-noget (hvilket jeg intet kender til) eller noget scripting som
f.eks. PHP.

Mvh. Thomas

Fra : Dulius

Dato : 30-04-02 17:15

Hvorfor bruger du ikke bare CSS?? Det er meget nemmere end
serverside-scripting og så er det mindst lige så godt i dit tilfælde...

Dulius

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-04-02 17:22

Tue, 30 Apr 2002 16:14:32 +0000 (UTC), skrev Dulius
<agf88@ofir.dk>:

>Hvorfor bruger du ikke bare CSS?

Du kan ikke inkludere filer i css og har man mulighed for ssi er
det da meget nemt at bruge.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Dulius

Dato : 30-04-02 19:46

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Tue, 30 Apr 2002 16:14:32 +0000 (UTC), skrev Dulius
> <agf88@ofir.dk>:
> Du kan ikke inkludere filer i css og har man mulighed for ssi
er
Du kan bare linke til det samme stylesheet fra alle dine
dokumenter... Har du ik' læst CSS-tutorialen godt nok??
> det da meget nemt at bruge.
Ja, men så skal man til at lære ny kodning....

Fra : N/A

Dato : 01-05-02 17:06

Fra : Dulius

Dato : 01-05-02 17:06

Ok, jeg overgiver mig - halvt! Du har ret, men jeg har også
lidt... Hvis man bruger frames kan det lade sig gøre, men lad os
nu ikke skændes om det for vi har begge to ret på vores egne
måder!

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 01-05-02 22:21

"Snoopy" <snoopy@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle.

[snip]
> [...]
> sådan at man eksempelvis havde menu´en i et seperat dokument og
andre
> "globale" oplysninger i seperate dokumenter.

Du kan jo lave en skabelon og så indsætte forskellig indhold. Det
smarteste er at lave formateringen af tabeller, farver og skrift
i et eksternt CSS. Menuerne kan laves på mange måder, jeg har dem
f.eks. i nogle simple eksterne Java scripts. Så kan jeg let
tilføje noget nyt

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Troels Pedersen

Dato : 10-05-02 10:35

Hej Jan

Jeg er ikke en særligt rutineret web-designer, men jeg synes jeg vil
give mit besyv med.

>Jeg har et spørgsmål der går ud på hvordan man laver en hjemmeside i
>tabeller
>ligesom www.vandring.dk er lavet på - stort set.

Det lyder nogenlunde fornuftigt (men jeg håber på lidt lysere farver
på din side!)

>Spørgsmålene går på:
>Hvordan laver man den opdaterings venlig ?

Sporten går ud på, hvordan man kan holde tingene adskildt, fx i
følgende fraktioner:

1) Indhold
2) Layout
3) Funktion / sammenhæng og Links

Med andre ord, så skal man kunne rette i layoutet uden, at man skal
alle html-filerne med indholdet igennem. Man skal kunne rette i menuen
uden at skulle alle undersiderne igennem, hvilket er en oplagt kilde
til fejl, bøvl og besværligheder.

>Er der en måde at inkludere skabelon filer i html på ?
>sådan at man eksempelvis havde menu´en i et seperat dokument og andre
>"globale" oplysninger i seperate dokumenter.

Det er der vist ikke umiddebart i html, hvis du vil undgå frames.
Løsningen for dit vedkommende ligger nok i et server-side script. Kort
fortalt, handler det om at lave noget kode, som webserveren fortolker,
hvorpå den sender en færdig side til browseren. Den side browseren får
er ren HTML/CSS og lige til at vise.

Jeg selv er begyndt at bruge PHP, hvilket jeg er blevet meget
facineret af. Der er også mulighed for at lægge alle indholdssiderne
i en database (jeg bruger MySQL) , hvilket gør tingene nemme at
vedligeholde.

PHP er ikke ret svært at lære, især ikke, hvis man har bare
antydningen af programmeringserfaring - HTML er en i denne sammenhæng
også en form for programmeringserfaring. Der findes nogle gode
introduktionshæfter fra forlaget IDG, der er gode til at hjælpe en
igang. Fx hæftet "Start på PHP" af Thomas G. Kristensen det koster 69
kr. hvilket er godt givet ud synes jeg.

Mit bud på en løsning er derfor følgende:
Siden laves i en skøn blanding af HTML, PHP og CSS
HTML til at klare det grundlæggenden formattering, CSS til layoutet
(et stylesheet kan bruges til hele siden) og PHP til at få de rigtige
tekststumper stoppet ind de rigtige steder.

Hvis du har tanker om en stor side, er det nok en fordel, at lave den
database-dreven, men start i det små/mindre til du har en føling med,
hvordan tingene fungerer.

En ting skal der her siges:
Ikke alle web-servere understøtter php. Det skal du have kontrolleret
hos din udbyder. Hvis ikke de undstøtter php, så kan man måske få lov
at bruge ASP eller CGI - det har jeg ikke nogen erfaring med, men det
virker i hovedtræk ligesom php - altså på serveren.

Jeg har en simpel personlig hjemmeside, der er lavet i php/HTML uden
CSS. URI'en er:
http://kom.auc.dk/~tped00/

Siden er under opbygning, og er langt fra færdig - der er fx ikke lagt
ret mange kræfter i at få de visuelle til at virke spændende (det er
jeg ikke nået til endnu).
Strukturen af siden er, at der er et hoveddokument, der styrer menuen
og farver osv. Alle undersider er selvstændige små html-filer, der
indsættes af php-delen. Siden er ikke ret avanceret, og det kan
garanteret gøres voldsomt meget smartere (er selv i gang med at
overføre tingene med en database, og lave en rejsedagbog, jeg skal
kunne opdatere via webbet nåt jeg til sommer skal til Portugal og
arbejde)

En sidste lille ting: gør dig selv (når du får tid) den tjeneste at
sætte dig ind i en eller anden form for versionsstyring - jeg bruger
selv CVS, og er meget tilfreds med det.

Venlig Hilsen Troels Pedersen