Vandskuring: Reparation af huller
Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 30-04-02 14:54

Håber ikke at min uvidenhed om dette område gør mine spørgsmål uklare.

Et hus blev i september 2000 vandskuret. Et år efter blev det malet
med silikat maling (skagensgul). Denne
maling er nu begundt at skalle af nogle steder, ligesom
vandskuringen(mørtlen) er faldet af nogle steder i en hel murstens
bredte (ligesom om nogle mursten binder dårligt).

Dette skal selvfølgeligt repareres og dette kan vel gøres på flere
måder, men hvilken metode anbefales.

1.Reparation med indfarvet mørtel i skagensgult og så håbe at det holder
samme farve som malingen
Det kunne f.eks. være det rådogdåd forhandler (det hedder scalcem
eller sådan noget)

2. Reparat med vandskurings mørtel og så vente et år mere inden der
males.

3. Eller noget helt 3.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : John Vedsegaard

Dato : 09-05-02 14:00

Hej Bjarne Kunckel

Du skriver ikke noget om hvilket fabrikat du har anvendt...
Hvis du havde brugt Keim, kan det ikke skalle af! se mere her
http://www.keim.dk/.

Det er vigtigt at du bruger contact (keim) i bunden, da det indgår i en
kemisk forbindelse med puds.

At din puds skaller af er lidt kedeligt, evt. kan du reparere det med en
speciel spartelmasse fra keim.

Afskalningen kan skyldes forkert overfladebehandling (maling).

Ideen med at reparere med indfarvet puds, bliver ikke pænt, da man ikke kan
ramme samme farve.

Nemmest/billigst/bedst vil være rep. men keim spartel derefter rep. med den
farve huset er malet med.

Bruger du Keim skal du være opmærksom på at det ætser glas, så afdæk alle
glasflader med plast.

Skalcem er en cementpulvermaling og egner sig ikke til behandling oven på
tidligere behandlede flader (med mindre det er kalk).

God arbejdslyst
Malermester
John Vedsegaard
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : bjk

Dato : 13-05-02 13:48

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> wrote in message

/jeg har klippet lidt i den opringdelige artikel/

> Du skriver ikke noget om hvilket fabrikat du har anvendt...

Jeg mener det var flüggers silikat maling.

> At din puds skaller af er lidt kedeligt, evt. kan du reparere det med en
> speciel spartelmasse fra keim.

Hvilken af de sparteltyper de har vil du anbefale: (Universalpuds eller Keim
spartel)
Jeg kan eventuelt uploade et par billeder til binaer så du kan se hvad det
drejer sig om.

> [...]

> Skalcem er en cementpulvermaling og egner sig ikke til behandling oven på
> tidligere behandlede flader (med mindre det er kalk).

Jeg var ellers på vej til råd&dåd, så det var da rart at få det afklaret.

> God arbejdslyst

Takker

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 13-05-02 14:18

Fra : John Vedsegaard

Dato : 13-05-02 21:28

Hej Bjarne Kunckel

Jeg vil anbefale Keim spartel, det det besværligt at arbejde med, da det
ikke kan sidde fast på værktøjet - men det virker.
Det andet produkt, har jeg ikke prøvet, så det vil jeg ikke udtale mig om.
At uploade til binaer er nok ikke nogen god idé, da den gruppe hovedsaglig
bruges til porno. Så må du hellere sende mig en mail.
I øvrigt burde denne gruppe have mulighed for billeder, jeg kan se på mange
indlæg at det ville være en fordel. Ved du hvor man skal foreslå en sådan
ændring?

John

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 14-05-02 12:29

> [...]
mange
> indlæg at det ville være en fordel. Ved du hvor man skal foreslå en sådan

Jeg vil prøve at find ud af at købe noget Keim Spartel og vender tilbage når
det er
afprøvet.
Ang. dk.binaer mener jeg ikke den bliver brugt til porno, men hovedsagligt
til upload af
binære filer der har relation til debatten i andre nyhedsgrupper.
Ang. ændring af fundtsen for dk.fritid.hus-og-have, vil jeg tro at dette
skal ske under
dk.admin. Se eventuelt eksempler jer... (men jeg tror at der vil blive
henvist til dk.binaer)

Endnu engang tak for svarene...

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel