Vrøvl med at grabbe via et ATi Rage 128 Pr~
Fra : KNL DtP

Dato : 30-04-02 13:47

Hejsa!

Jeg har et ATi Rage 128 Pro-kort og kører WinXP Pro. Har siddet og leget
midt med at capture video via VirtuelDub, og det har fungeret upåklageligt.
Jeg gemmer filmene direkte i AVI (DivX-codec), og kvaliteten er ganske
fortrinligt. Så vidt så godt:

Problemet opstod, da jeg et par dage efter mit lykkelige forsøg, atter ville
grabbe lidt: Nu var billedet nærmest i NTSC-agtigt noget - hmmm ind og sætte
den til PAL B - men her stod den.... totalt grimt billede, S/H - flimret -
og totalt ubrugeligt.

Jeg har opdateret til nyeste driver + software (både ATi og Virtuel Dub).
Jeg bruger et composite kabel (som virker 10-4), da mit kort kun har S-video
out. Den er sat til PAL B og ikke NTSC!

Jeg har smidt et par dumps, som belyser mit problem: De er taget med samme
indstillinger. Den blå tog jeg først - derefter den s/h. Det er kun lykkedes
mig at få farver på i et meget begrænset tidsrum. Herefter skifter den til
den blå-type.

http://mclaren.homepage.dk/vrovl_med_ati_sjover.jpg

Håber nogen kan hjælpe på dette mystiske problem, da kortet har grabbet
perfekt før, og ellers kører upåklageligt.

MVH

Kristian

Fra : Johnny

Dato : 30-04-02 18:08

Hej Kristian, du skrev:

> [...]

>Håber nogen kan hjælpe på dette mystiske problem, da kortet har grabbet
>perfekt før, og ellers kører upåklageligt.

Tja, jeg har da set den slags et par gange før.

1. Gang var problemet et for svagt signal. Blev løst ved at loope
gennem en ekstra video. Prøv evt. at flytte kilden lidt længere væk
fra PC'en.

2. Gang var problemet et asocialt kort der konsekvent nægtede at dele
IRQ med andre kort, men hvis det har virket under winXP burde det jo
ikke være dit problem.

3. Gang blev problemet løst ved at undgå overlay ved capture i
opløsninger over 384*288. Dvs. at sætte display til primary / preview.

Held og lykke...

Johnny

Fra : KNL DtP

Dato : 30-04-02 18:28

"Johnny" <noone@home.net> skrev i en meddelelse

> 3. Gang blev problemet løst ved at undgå overlay ved capture i
> opløsninger over 384*288. Dvs. at sætte display til primary / preview.

Hmmm - de to andre er det vist ikke - men jeg er ikke helt sikker på, om jeg
forstår hvad du mener... Er den en indstilling under VirtualDub? Forklar
venligst

MVH

Kristian

Fra : Johnny

Dato : 30-04-02 19:21

Kristian skrev:

>Hmmm - de to andre er det vist ikke - men jeg er ikke helt sikker på, om jeg
>forstår hvad du mener... Er den en indstilling under VirtualDub? Forklar
>venligst

Start VirtualDub
File-> Capture
Capture-> Preferences (eller F10)

På den dialogbox der vises er en gruppe radioknapper (initial display
mode) -> Vælg "Preview"

Håber det hjælper

....Johnny