Mikrobølgeovn eksploderet ?
Fra : Chrib

Dato : 30-04-02 10:51

Hej

Jeg skulle koge en kop rent vand i en ren kop i mikrobølgeovnen. Det gik
fint lige indtil det gav et kæmpe "puf" og der stod en ordentlig damp/røg
sky ud af alle ventilationshullerne i ovnen. Der var vand overalt indeni
stort set undtaget i koppen.

Nu er jeg jo lidt usikker på hvad der egentlig skete - er det "normalt"
eller er mikroen defekt.

Jeg har kun kortvarigt prøvet den efterfølgende - den virker tilsyneladende
stadig.

Har nogen prøvet noget tilsvarende ?

Hilsen Chris

Fra : Kim

Dato : 30-04-02 11:51

Det kunne måske være koppen som ikke kunne tåle mikro'en ?

Mvh, Kim

Fra : Chrib

Dato : 30-04-02 12:40

Hej
Mnjaerh! Koppen har det sådan set fint, men det kan da ikke helt afvises.
Har godt nok gjort det før uden problemer.

Tænkte om det måske kunne være noget med at mikroen kunne opvarme vandet til
100+ grader uden at det kogte. Hvis noget gør at vandet pludselig begynder
at koge når det ligger i overkanten af de 100 grader vil damp måske frigøres
så hurtigt at vandet faktisk popper op af koppen. Den lille hus-kemiker i
mig siger tror det er sådan noget der skete. Siden der stort set ikke var
vand i koppen efterfølgende, må det næsten være vandet selv der er
"eksploderet". Måske!

Hilsen Chris

Fra : Kim

Dato : 30-04-02 14:04

Havde iøvrigt en anden lille "sjov" mikro-oplevelse:
Jeg har altid hørt, at det er vandmolekylerne der opvarmes,
så jeg brugte en overgang mikroen til at tørre håndklæde i,
i en snæver vending. Det fungerede meget fint, tørt på 3 minutter..
Lige indtil en dag, der gik ild i det....
Det troede jeg ikke kunne ske i en mikroovn.

Mvh, Kim

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 30-04-02 14:29

"Chrib" <cbdkp@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:3cce841d$0$78758$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> så hurtigt at vandet faktisk popper op af koppen. Den lille hus-kemiker i
> mig siger tror det er sådan noget der skete.

Rent vands kogepunkt er udelukkende bestemt af trykket. Når vandet befinder sig
i en helt åben beholder som en kop, kan trykket ikke stige over atmosfæretrykket.

Hvis du derimod havde sat et låg på, er det en anden sag. Så kan trykket stige
lidt, låget ryger af, og trykket falder pludseligt så alt vandet koger på en gang, men
kun indtil den ekstra energimængde som vandet indeholder, er brugt til fordampning.

Fænomenet kaldes stødkogning, og ses også i beholdere med snævre åbninger
hvor dampstrømmen ud af åbningen medfører et trykfald og dermed en trykstigning
i væsken.

Det er det som sker ved kedeleksplosioner, her er trykændringerne blot meget
større.

Det hører med til til forklaringen at vandets fordampningsvarme (den mængde
energi som skal til for at fordampe det) er stor i forhold til varmefylden (den energi-
mængde som skal til for at opvarme vandet til kogepunktet). Det betyder at der
skal tilføres en ret stor energimængde for at alt vandet kan fordampe. Det skete
så heller ikke i dit tilfælde.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 30-04-02 15:21

On Tue, 30 Apr 2002 13:39:32 +0200, "Chrib" <cbdkp@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>mig siger tror det er sådan noget der skete. Siden der stort set ikke var
>vand i koppen efterfølgende, må det næsten være vandet selv der er

Du har ret. Problemet er ret velkendt - amerikanerne kalder det
Superheated Water, og et nyhedsindslag om det for nogle år siden
udløste lettere panik derovre.
Når man varmer et gals væske op i mikrobølgeoven oplver man ofte, at
der ligger en del væske udenfor koppen, når man tager det ud. I de
tilfælde er det samme sket, bare ikke så voldsomt.
Det skyldes at enkelte dele af vandet bliver "overophedet" uden at
koge. Når der kommer en afvigende "partikel" i forbindelse med det
overophedede vand vil det eksplodere.
Hvis du havde taget vandet ud lige før det eksploderede og f.eks.
havde sat en ske i eller et te-brev, kunne du riskere at det ville
eksplodere ud over dig.
Man kan undgå det ved at sætte en ske i ( uden spidse kanter/hjørner)
- det ødelægger ikke mikroovnen, selv om producenterne påstår, at al
metal er forbudt.

Lars

Fra : Tommy Hansen

Dato : 30-04-02 17:02

> Man kan undgå det ved at sætte en ske i ( uden spidse kanter/hjørner)
> - det ødelægger ikke mikroovnen, selv om producenterne påstår, at al
> metal er forbudt.

Lars oplysning med skeen er god nok. I brugervejledningen og på lågen til
vores Siemens Mikroovn står der en advarsel. Af den fremgår det at man skal
huske at sætte en ske i.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Ivar

Dato : 30-04-02 23:01

Tommy Hansen skrev:

> Lars oplysning med skeen er god nok. I brugervejledningen og på lågen til
> vores Siemens Mikroovn står der en advarsel. Af den fremgår det at man skal
> huske at sætte en ske i.

Ja, det er den eneste undtagelse fra regelen om, at der ikke må komme metal i
en mikrobølgeovn. Det er ikke blot noget man må, men man SKAL sætte
en ske i, hvis man vil udgå eksplosioner som beskrevet af Chris.

Ivar

Fra : jso

Dato : 30-04-02 13:02

Bruger du nogen form for stål, det kan være sig kop som teske eller
stanniol.

Dette kan medføre gnistdannelse hvis det kommer for tæt på siderne

Hilsen
Jørgen

Fra : Chrib

Dato : 30-04-02 13:29

Hej

.....Nouwp!

Ikke med mindre det findes som bestanddele i glasset i koppen. Men ikke
noget der har rørt siderne af ovnen, i hvert tilfælde.

Hilsen Chris

Fra : H. Jespersen

Dato : 11-06-02 21:16

Jeg har hørt om en teori der går ud på overophedning af vandet som så giver
udslag i denne "eksplosion"...

Som elektronik-uddannet kan jeg sige at din microovn nok har fået lidt vand
i elektronikken og den derfor "røg" (=damp)

Efter tørring af maskinen virker den (som du ser) igen

/Henning