Hvilken vin skal man vælge?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-04-02 09:46

Hej NG!

Vi er *næsten* klar til udplantning i vores drivhus. Vi mangler bare lige at
hælde lidt mere jord i, og at sætte glasset i (88 stk)
Vi vil frygtelig gerne have en vin, men hvilken én skal man vælge? Det er
ikke så vigtigt at den giver stort udbytte, da den mest skal fungere som
skygge til vores hyggehjørne og som hyggespreder.
Samtidig vil jeg også gerne høre om, hvilke jorbundsforhold der er bedst til
vin? Noget med sand og kalk, eller er jeg helt på vildspor?
Alle ideer og kommentarer modtages med kyshånd.

Mvh. Renate

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-02 11:42

On Tue, 30 Apr 2002 10:46:07 +0200, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

>Vi er *næsten* klar til udplantning i vores drivhus. Vi mangler bare lige at
>hælde lidt mere jord i, og at sætte glasset i (88 stk)

Tillykke

>Vi vil frygtelig gerne have en vin, men hvilken én skal man vælge? Det er
>ikke så vigtigt at den giver stort udbytte, da den mest skal fungere som
>skygge til vores hyggehjørne og som hyggespreder.

Shcuyler (blå) eller Himrod (grøn, kernefri) er de mest almindelige. Jeg
har for tiden en af hver, men kun himrod har endnu givet druer, de
smagte rigtig dejligt.

>Samtidig vil jeg også gerne høre om, hvilke jorbundsforhold der er bedst til
>vin? Noget med sand og kalk, eller er jeg helt på vildspor?

Vores vinplanter står i muldjord. Den ældste er netop for noget der
ligner tressindstyvende gang ved at springe ud

http://www.gartneriet.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 30-04-02 19:26

Mads Lie Jensen skrev:

> Vores vinplanter står i muldjord. Den ældste er netop for noget der
> ligner tressindstyvende gang ved at springe ud

Sig mig Mads: Er der noget om , at hvis en vin skal trives godt,
så skal den plantes udenfor drivhuset, og stokken føres ind? Eller
trives den lige så fint, ved at blive plantet indenfor?

Så er der lige den med, at i gamle dage skulle der smides en død
høne ned i plantehullet Hvad mon meningen har været med det?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-02 19:40

On Tue, 30 Apr 2002 20:26:26 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospamtoseb@private.dk> wrote:

>Sig mig Mads: Er der noget om , at hvis en vin skal trives godt,
>så skal den plantes udenfor drivhuset, og stokken føres ind? Eller
>trives den lige så fint, ved at blive plantet indenfor?

Næppe. Jeg tror mere det har været for at få mere plads i drivhuset.
Hvis vinen plantes udenfor og så ledes ind i huset, så har man omtrent
plads til en tomatplante mere.

>Så er der lige den med, at i gamle dage skulle der smides en død
>høne ned i plantehullet Hvad mon meningen har været med det?

Ja, se, den er så til gengæld god no.. (fniiis

Overtro er der jo meget af, men om det virkelig har været en god grund
til det tør jeg ikke sige. Planterne klarer sig i hvert fald fint uden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 01-05-02 14:27

> Ja, se, den er så til gengæld god no.. (fniiis
>
> Overtro er der jo meget af, men om det virkelig har været en god grund
> til det tør jeg ikke sige. Planterne klarer sig i hvert fald fint uden.

Det vil da ihvertfald give planten et godt forråd at langsomt afgivet
kvælstof og fosfor - specielt fra fjer og knogler.
Jeg har osse hørt, at man skal fylde godt med murbrokker i plantehullet.
Angiveligt fordi vinplanter skulle være glade for kalkrig jord.

og jeg tror osse, at jeg vil skifte min 15 år gamle stok, som nok giver
druer (blå), men de modner sent og er sure. Jeg husker ikke sorten, men den
var stærkt opreklameret i Haveselskabet på daværende tidspunkt, og så hørte
man ikke noget til den siden...

de venligste hilsner
Lars

Fra : H. Olesen

Dato : 01-05-02 21:50

On Tue, 30 Apr 2002 20:39:59 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Hvis vinen plantes udenfor og så ledes ind i huset, så har man omtrent
>plads til en tomatplante mere.

Denne oplysning må absolut være guld værd for Renate. Jeg troede slet
ikke at der overhovedet ville være plads i drivhuset til en vin for
alle de chili og tomater der er proppet ind i det

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 02-05-02 08:09

"H. Olesen" <esemanews@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Denne oplysning må absolut være guld værd for Renate. Jeg troede slet
> ikke at der overhovedet ville være plads i drivhuset til en vin for
> alle de chili og tomater der er proppet ind i det

Ok jo, Helle......Der er masser af plads. Vil du leje en m2? B-)

/Renate

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 30-04-02 19:56

Hej Renate

For 3 år siden plantede jeg en Himrod og en Schuyler, Himrod yder mest, men
Schuyler giver også gode druer (til sammen har de ydet ca. 1,5 kg druer i
2001-sæsonen). Husk at plante roden uden for drivhuset og føre stammen ind i
huset, hvis du har mulighed for det. Så får du ikke et kæmperodnet til at
fylde op i dit drivhus. Det er min erfaring at de er nøjsomme og kan gro i
næsten al slags jord.

Desuden har jeg 3 vinplanter som jeg har stilklingeformeret for ca. 5 år
siden. Stiklingerne høstede jeg fra nogle lækre italienske druer, som jeg
købte hos den lokale grønthandler i vindrue-sæsonen. Vinplanterne voxer og
bliver store, og de somre hvor der har været mange soltimer og varme til
langt hen på efteråret, så har de givet gode druer.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cce59dd$0$11912$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 01-05-02 09:35

Tak for jeres svar!

Tror vi anskaffer en Himrod og glæder os til at vi en gang kan nyde skyggen
og druerne.

Mvh. Renate, som ikke har nogen død høne.