Dæk til Honda CB 400 F
Fra : Bahle

Dato : 30-04-02 07:50

Hej,

Kan nogen anbefale mig dæk til en Honda CB 400 F.

Jeg kører ikke race på den og kører højst 3 tusinde kilometer om året,
så de må gerne være nogle billige dæk (men de skal selvfølgelig være
forsvarlige og sikre). Ja og så er der jo tale om en gammel mc, med
eger i hjulet så det må gerne være nogel dæk der passer stilmæssigt.

Jeg har søgt i gruppen og kan se at andre har anbefalet
www.reifenversand.com. Hvis I kan anbefale et af disse billige dæk vil
det være fint.

Bahle
CB400F

Fra : Buck

Dato : 30-04-02 10:57

Jeg kører med Michelin Macadam på min CB550, og det er et dejligt slidstærkt
dæk, der også står fast på våd vej. Og det bedste er at prisen osse er
rimelig!

Dertil kommer at mønsteret ikke ligner en Da Vinci fantasi, men mere ligner
et klassisk mønster.

Dækket danner en pæn ballon, og jeg synes selv de ser pæne ud på min gamle
Honda.

(Især det 150 bagdæk som jeg fik tvunget på dyret) ;oD

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Bahle

Dato : 30-04-02 16:16

"Buck" <buck_@sol.dk> wrote in message news:<aalpq4$m46$1@sunsite.dk>...
> [...]
> Honda.
>
> (Især det 150 bagdæk som jeg fik tvunget på dyret) ;oD

Hej Buck,

tak for dit svar

Jeg kan se på Michelins hjemmeside at der er tre forskellige typer
Macadam (hhv. 50, 90 og 100). Hvilket(e) bruger du ?

Yderligere kan jeg se på www.reifenversand.com at der ikke er Macadam
til mine hjul (front: 3.00 18 - Rear: 3.50 18 or 4.00 18). Er det
fordi jeg skal omregne mine hjulstørrelser til en anden standard (ala
1507018) - hvis ja hvordan gør jeg det så ?

Bahle
cb 400 F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-04-02 21:02

Bahle wrote:

> Jeg kan se på Michelins hjemmeside at der er tre forskellige typer
> Macadam (hhv. 50, 90 og 100). Hvilket(e) bruger du ?

De bliver iflg. Leo Mortensen i Gludsted afløst af Pilot Road. 50-serien er
udgået for noget tid siden og 90 og 100 gør det vist snart, hvis ikke de
allerede er.
--
mvh Jes Vestervang - med et sæt Pilot Sport uden for døren
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Troels Lund

Dato : 30-04-02 22:47

> [...]
> fordi jeg skal omregne mine hjulstørrelser til en anden standard (ala
> 1507018) - hvis ja hvordan gør jeg det så ?

Den standard du kører med nu er tommer, de fleste dæk opgives i millimeter.
De "1507018" betyder at dækket er 150 millimeter bredt, har en profil på 70
mm. og passer til hjul på 18 tommer. For at kommer fra tommer til millimeter
skal du blot gange med ca. 25.
Dvs. hvis du vil have samme bredde som du har nu skal du have fat i
henholdsvist et 90 og et 100 mm. dæk.
Jeg har kunnet presse et 120 mm. bagdæk på min CB400F, så det kan du også,
jeg tror det giver bedre svingegenskaber, men under alle omstændigheder
kommer din MC til at se federe ud af det :).
Hvad angår højden vil et 90 mm. være hvar du skal have fat i til både for og
baghjul så vidt jeg ved (det er i hvert fald det jeg kører på).

Så du skal altså kigge efter følgende dimensioner: "909018" til forhjulet og
enten "1009018" eller "1209018" til baghjulet.

Mvh
Troels Lund

Fra : Buck

Dato : 01-05-02 08:58

Ok, indrømmet... jeg har snydt!!!

Jeg har flettet en 16 tommer krans på mit baghjul, og så vidt jeg husker
hedder mit dæk vist 1507016 eller 1508016

Men jeg kan kun fraråde dig at begynde at flette eger... det er sgu Bøvlet
med stort B!!!

på 18 tommeren er der osse kun plads til 120 i bredden...

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 11:07

Bahle <pgbahle@hotmail.com> skrev i en

> ..............Er det fordi jeg skal omregne mine hjulstørrelser til en
anden
> standard (ala 1507018)

Før at echelon får øje på gruppe her p.g.a. alle de talkoder, bør vi
lige få designationerne på plads!

150 og 70 dækker bredde i mm hhv. højde i procent deraf - Derfor
kombineres tallene med en skråstreg á: 150/70!
Højden (i dette tilfælde 70(%)) benævnes som "serie" og jo lavere serie,
desto lavere en "lav-profil". Akkurat det samme gælder forøvrigt bildæk!

Tallet "18" i eksemplet er fælgens diameter i tommer, og den kobles på
designationen med en bindestreg. Derved bliver talkoden 1507018 til det
mere overskuelige: 150/70-18
Altså et 18" dæk der er 150 mm bredt og i serie 70!

--
Armand.

Fra : Troels Lund

Dato : 30-04-02 13:09

Hvis du kan leve med at købe dine MC dæk hos en virksomhed der formelt set
handler med knallert udstyr, så har T Hansen i Middelfart faktisk et ret
godt tilbud (som jeg selv kører på for tiden)
http://www.thansen.dk/product.asp?c=56784760&n=297573371&pn=297573421 og
http://www.thansen.dk/product.asp?c=56784760&n=297573371&pn=297573423

Der er tale om kinesisk noname, men min erfaring er at der er god
slidstyrke, jeg har aldrig prøvet at presse dem i regnvejr, da jeg er ret
paranoid med hensyn til at køre på vejbelægninger med dårlig
friktionsegenskaber, men på tør vej kan du sagtens lave fine nedlægninger
(når først de er kørt til!).
Jeg vil skyde på at jeg har kørt 1500 kilometer på dem nu, og der har
absolut ikke været noget at sætte på dem.

Mvh
Troels Lund
CB400F '76 - 125.000 på klokken :)

Fra : Asger Steffensen

Dato : 30-04-02 17:08

"Bahle" <pgbahle@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsvarlige og sikre). Ja og så er der jo tale om en gammel mc, med
> eger i hjulet så det må gerne være nogel dæk der passer stilmæssigt.

Min XS500, der er ca. samme alder, er udstyret med Michelin Macadam. Jeg
mener det er 90. De gjorde ubeskrivelige ting ved køreegenskaberne, da de i
sin tid blev monteret. Før dem havde jeg et Metzeler foran og et taiwanesisk
*skod* dæk ved navn King bagpå. Da Taiwan dækket var halvt slidt sejlede
hele bagenden når man bare tænkte på et sving. De par hundrede kroner der
var sparet var det ikke værd.

Asger
ZX-10 (også med Macadam, bare i lidt andre dimensioner)

Fra : Buck

Dato : 01-05-02 08:55

Det *skod* dæk... hed det "King´s Tyre" ?
i så fald kan jeg kun bistå dine dårlige erfaringer :o/

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Troels Lund

Dato : 01-05-02 15:29

Okay, nu bliver jeg pludselig paranoid, hvordan begynder dækket at opføre
sig, og efter ca. hvor mange km??

Fra : Buck

Dato : 02-05-02 08:12

det opfører sig i og for sig godt nok, men det er elendigt på våd vej...
faktisk tror jeg man kunne sejle til Bornholm og tilbage igen uden at synke
i hvis man kører med det dæk...

og så sled jeg dækket op på en halv sæson (på virago 1100) dvs. efter ca.
5-6000 km

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Troels Lund

Dato : 02-05-02 08:43

Ja, mit eneste styrt til dato havde jeg på en meget våd vej med sådan et
dæk, men jeg troede egentligt bare at det var fordi jeg lige havde monteret
dækket. Hmm, tak for iniformatationen

Buck <buck_@sol.dk> skrev i en news:aaqose$sur$1@sunsite.dk...

Fra : Asger Steffensen

Dato : 02-05-02 22:36

"Troels Lund" <pbk2108@pbk.dk> skrev i en meddelelse
> Okay, nu bliver jeg pludselig paranoid, hvordan begynder dækket at opføre
> sig, og efter ca. hvor mange km??

Tjae, nu er det ved at være nogle år siden, men det var ca. ½ slidt. Skal vi
sige ca. 6000 km, max. Det kommer jo altså an på hvilken maskine og hvilken
kørestil det udsættes for. Der skete det, at det var svært at lægge maskinen
ned i sving. Bagenden "sejlede". Bedre kan det ikke beskrives. Men hvis du
kører med det dæk, vil du på et tidspunkt forstå hvad jeg mener!

Dengang var jeg fattig studerende, og alligevel afgjorde jeg kategorisk at
pengene var dårligt givet ud. Dumt sted at spare!

Asger
ZX-10
XS500 (stadig med 2 x Macadam, men uden nummerplade :)

Fra : Bahle

Dato : 02-05-02 19:43

pgbahle@hotmail.com (Bahle) wrote in message news:<d26ca302.0204292249.1509ab8f@posting.google.com>...
> [...]
> eger i hjulet så det må gerne være nogel dæk der passer stilmæssigt.
>
> Jeg har søgt i gruppen og kan se at andre har anbefalet

Jeg har sendt en mail til Continental angående ovenstående subject og
har fået følgende svar:

********************
*There are following possibilities that you can use in condition with
*the Honda CB400F
*
*For traditional Sports Tourers
*300 -18 TK22 RC 47S TT 350-18 TK 44 RC 56S TT
* " 400-18 TK44 RC 64S TT
*
* For old classics
* " 400-18 K112 64H TT
*
* For Cruisers and Classics
* " 400-18 TKH24 64 H TT
********************

Er der nogen der har erfaringer med ovenstående dæk ?

Hvad er forskellen i køreegenskaber mellem 350 og 400 ?

Den vægt som dækkene skal kunne tåle er det mc'ens samlede vægt eller
den fordelte vægt (dvs. ca. 50% af vægten af mc'ens maxvægt)

Bahle
CB 400 F

NB: på Continental's hjemmeside står der følgende om dækkene:

1) RB 2/K 112, the economic, all - weather tyre combination
for maximum speeds of 210 km/h

2) TK 22 RC/ 44 RC
- high mileage, even under sporty biking conditions
- good wet - grip properties
- high ratio of positive tread elements in the ground
contact area gives a long service life