Det er IKKE tilladt at bruge Alt om Datas ~
Fra : Jan [JPSoft DK]

Dato : 05-02-01 10:01

Hej,
jeg har nu fået svar fra Borland til de som har en Delphi 4 std. fra
Alt om Datas CDROM. Svaret er iøvrigt sendt videre til AODs redaktion,
da de åbenbart har misforstået licensreglerne.

Date: Mon, 05 Feb 2001 10:00:35 +0100
From: "Margreet Muyden van" <MvMuyden@borland.com>
To: jan@jpsoft.dk
Subject: Delphi 4 Standard

I received your e-mail regarding the licensing rules for this version
through my colleagues in America. This version is a self study produts.
It's not allowed to use this version commercial. You could read the
license.txt file on your CD. This file describes what is and what is not
allowed with this special version.

Thank you for your interest in Delphi.

Kind regards,
Borland B.V.

Margreet van Muyden
Inside Sales Representative

-Jan

Fra : Niels (niLLer)

Dato : 05-02-01 16:52

Just as I expected, "Jan [JPSoft DK]" <jan@_jpsoft.dk_> came up with
this:

> [...]
>It's not allowed to use this version commercial. You could read the
>license.txt file on your CD. This file describes what is and what is not

Lige et spørgsmål (jeg har ikke selv det nummer af AOD): Betyder det
at man gerne må lægge de programmer man laver med det ud, men ikke
tage penge for dem? Eller skal alle programmer man laver med den
version "blive i huset"?

Niels (aka. niLLer)
--
e-mail: nmartin at iname dot com ICQ UIN: 50187323
http://www.niller.f2s.com/ - niLLer's pages (My programs, in English)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-02-01 17:21

> [...]
> at man gerne må lægge de programmer man laver med det ud, men ikke
> tage penge for dem? Eller skal alle programmer man laver med den

Det betyder vel, at du ikke må tjene penge på det. Hverken ved direkte salg
til andre eller til internt brug i et firma. Derimod er selvstudier,
freeware og lignende sikkert OK.

Hil(sen)
Uffe

Fra : Jan [JPSoft DK]

Dato : 05-02-01 18:30

Hej.
"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
salg
> til andre eller til internt brug i et firma. Derimod er selvstudier,

Jeg tror nu ikke at det har så meget at gøre med, at Delphi 4 std. er
vidregivet fra
Alt om Data. Faktisk tror jeg det forholder sig sådan med ALLE std.
versioner af Delphi.

I vores (4/5 Enterprise og Client/Server, inkl. licens og registrering) står
der noget
andet i licensreglerne end for std. versionerne.

Jeg fandt lige CDROM'en i en bunke fra AOD...
Ud fra hvad jeg hurtigt kunne finde, må Delphi benyttes derhjemme, dette
gælder også
softwaren, DERHJEMME.

-Jan

Fra : Thomas P

Dato : 06-02-01 13:52

Det vil altså sige at dem med Delphi4 std. ikke må tjene penge på deres
programmer !! Også selvom de i sin tid har købt dem ? Pjew ! Godt man har
Enterprise

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]

Jan [JPSoft DK] <jan@_jpsoft.dk_> skrev i en
nyhedsmeddelelse:woBf6.23685$fa3.1338240@news010.worldonline.dk...

Fra : Thomas Schulz

Dato : 06-02-01 16:40

> Det vil altså sige at dem med Delphi4 std. ikke må tjene penge på deres
> programmer !! Også selvom de i sin tid har købt dem ? Pjew !

Selvfølgelig ikke:
Det er en special version af standard udgaven for... (da-da-da-da)
Dem der studerer Delphi (så at sige, det er måske nok en lidt svag
formulering, han bruger)..
Hvis du køber Standard udgaven er der ingen problemer.

Thomas

Fra : Kurt Bilde

Dato : 07-02-01 11:01

Hej Thomas !

Thomas Schulz wrote:

> Selvfølgelig ikke:
> Det er en special version af standard udgaven for... (da-da-da-da)
> Dem der studerer Delphi (så at sige, det er måske nok en lidt svag
> formulering, han bruger)..

Besider du viden om uddannelsessektoren forhold til Borland eller gætte du
bare....

> Hvis du køber Standard udgaven er der ingen problemer.

Nej ellers er der jo ingen grund til at sælge et produkt vel !

-Kurt

Fra : Thomas Schulz

Dato : 07-02-01 12:53

> Besider du viden om uddannelsessektoren forhold til Borland eller gætte du
> bare....

Faktisk spurgte Uffe på en Borland nyhedsgruppe hvor flere TeamB svarede.
Det ville også umiddelbart have været mit gæt ud fra tidligere diskussioner.
Man kan jo bare læse den licens, der er med anyway (eller poste den her
eller i den danske jura nyhedsgruppen).

> Nej ellers er der jo ingen grund til at sælge et produkt vel !
Jamen hvad diskuterer vi så om? Så er vi jo enige om at det samme ikke
gælder for normal Standard Delphi købt normalt.

Thomas

Fra : Kurt Bilde

Dato : 07-02-01 15:39

Hej Thomas !

Thomas Schulz wrote:

> Faktisk spurgte Uffe på en Borland nyhedsgruppe hvor flere TeamB svarede.

Ja, man skal bare huske på at TeamB blot er frivillige med en hvis kompetance !

> Man kan jo bare læse den licens, der er med anyway (eller poste den her
> eller i den danske jura nyhedsgruppen).

Men har du en licens til Delphi 4 standrd som du har købt hos en forhandler...
Nej vel ! Jeg synnes bare dit svar var lidt for "popsmart", men ok !

> Jamen hvad diskuterer vi så om? Så er vi jo enige om at det samme ikke
> gælder for normal Standard Delphi købt normalt.

Læs markedsføringsloven..... Men den har du måske ikke studeret?

-Kurt

Fra : Thomas P

Dato : 07-02-01 17:09

Don't be too rude to each other, you guys )

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]

Kurt Bilde <kub@sam.sdu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A815E1B.41860C6B@sam.sdu.dk...

Fra : Kurt Bilde

Dato : 08-02-01 12:53

Hej Thomas !

Thomas P wrote:

> Don't be too rude to each other, you guys )

Der er desværre en tendes til at nogen gerne vil gøre sig mere smarte end de i
virkeligheden er....

Men et godt råd, som jeg vælger at følge!

-Kurt

Fra : Thomas Schulz

Dato : 08-02-01 21:44

> Der er desværre en tendes til at nogen gerne vil gøre sig mere smarte end
de i
> virkeligheden er....

Det må man sige..

Thomas

Fra : Thomas Schulz

Dato : 08-02-01 21:57

> Men har du en licens til Delphi 4 standrd som du har købt hos en
forhandler...
> Nej vel ! Jeg synnes bare dit svar var lidt for "popsmart", men ok !

Æhhh... I hvilken sammenhæng? Hvad er det egentligt jeg har sagt, som du er
sur over.
Du har endda givet mig ret i det jeg skrev.. Alligevel opfører du dig stærkt
opfarende.. over hvad?
Hvis det er sådan, at jeg tager fejl.. Så betyder det jo også, at du tager
fejl? Hvad er det da du mener (jeg vil virkelig_ gerne vide det)?

> Læs markedsføringsloven..... Men den har du måske ikke studeret?

Og den har helt vildt meget med den normale udgave af D4 standard licensen
at gøre...?
Det er den vi snakker om IMO (jævnfør til den post Thomas due lavede 6/2
vedr. køb af D5 Standard)...

Thomas

Fra : Thomas Schulz

Dato : 09-02-01 02:09

> Det er den vi snakker om IMO (jævnfør til den post Thomas due lavede 6/2
> vedr. køb af D5 Standard)...

sorry
D4 Standard

Man ville jo nødigt komme til at formulere sig "popsmart"

<grin>

Thomas

Fra : Kurt Bilde

Dato : 09-02-01 14:44

Hej Thomas !

Thomas Schulz wrote:

> sorry
> D4 Standard
>
> Man ville jo nødigt komme til at formulere sig "popsmart"

Eller også skulle man bare tænke sig om, så man ikke behøvede at læse sine
egne mails igen et par timer efter, for at konstatere at de indeholdte
fejl....

Hvad mener du egentlig med:
"Det er en special version af standard udgaven for... (da-da-da-da)
Dem der studerer Delphi (så at sige, det er måske nok en lidt svag
formulering, han bruger).."

Vil du ikke selv mene at det er lidt for "popsmart" formuleret? Hvis du gerne
vil virke som en på 14, så ok for mig !!

-Kurt

Fra : Thomas Schulz

Dato : 09-02-01 20:05

> Eller også skulle man bare tænke sig om, så man ikke behøvede at læse sine
> egne mails igen et par timer efter, for at konstatere at de indeholdte
> fejl....
Det er vel kun pedanter, som kan misforstå/ordkløve, hvad jeg mente med det.
Men du har da selvfølgelig ret. Se for i øvrigt mit svar på linje 3 i sidste
afsnit.

> [...]
gerne
> vil virke som en på 14, så ok for mig !!

Det mener jeg egentligt ikke.. Det var som svar til
"
Det vil altså sige at dem med Delphi4 std. ikke må tjene penge på deres
programmer !! Også selvom de i sin tid har købt dem ? Pjew ! Godt man har
Enterprise
"

Det "da-da-da-da" skulle være en trommelhvirvel.
Det "det er måske nok en lidt svag formulering, han bruger" var vedr. den
person fra Borland, der svarede.

De 2 ting set samlet, hvad var der så popsmart i det (hvad er det helt
nøjagtigt, du finder "popsmart", jeg ved ikke, hvad du taler om)?
For i øvrigt... Hvad mener du da? Det er så let at komme nedgøre andre
personer uden selv at bidrage med noget.
Du skrev jo endda netop, at du var enig med mig i at en normal Delphi4
Standard i hvert fald godt kunne bruges til kommerciel udvikling?

Vil du ikke selv mene at du formulerer dig konsekvent "lidt" patroniserende?
Hvis du gerne
vil virke som en gammel vranten slatten nabo, så ok for mig !!

hehe
Thomas

Fra : Kurt Bilde

Dato : 10-02-01 17:01

Hej Thomas !

Thomas Schulz wrote:

> For i øvrigt... Hvad mener du da? Det er så let at komme nedgøre andre
> personer uden selv at bidrage med noget.

Da AOD sidst var på spil med Delphi 3, var der flere som mente at de kunne
udvikle applikation og tage penge for dem med denne version. Denne debat
bidragede jeg en del til, men det kan du sikkeret ikke huske. Jeg har også
forsøgt at få folk til at lade være med at hjælpe folk der anvender piratkopier
af Delphi og komponenter til Delphi i denne NG. Jeg mener nu nok jeg bidrager i
positiv forstand, men nu skal det jo nødigt blive en "min far er stærkere end
din far"-debat.

> Hvis du gerne vil virke som en gammel vranten slatten nabo, så ok for mig !!

Hvis 27 er gammel, så kald mig bare gammel - jeg vil hellere virke gammel og
erfaren end ung og umoden !

> hehe

Jeg syntes ikke der er meget at grine af ! Men netop fordi jeg er gammel og
"træt" vil jeg gerne række hånden frem og give dig en undskyldning for at have
kaldt dig slette ord og betragtede dig som en 14-årig. Lad os stoppe her og
sammen kæmpe videre for et godt community for Delphi - fyldt med værdig og god
information !

-Kurt

Fra : Thomas Schulz

Dato : 10-02-01 20:33

> [...]
bidrager i
> positiv forstand, men nu skal det jo nødigt blive en "min far er stærkere
Jo. Det husker jeg godt. Men jeg kommenterede heller ikke på Delphi igennem
AOD, men på et spørgsmål om hvorvidt man kunne udvikle kommercielle
programmer i en normal købt Delphi 4 Standard (hvortil jeg svarede, at det
kunne man godt, det var den post, du kommenterede som "popsmart").

> Hvis 27 er gammel, så kald mig bare gammel - jeg vil hellere virke gammel
og
> erfaren end ung og umoden !
ok

> [...]
og
> sammen kæmpe videre for et godt community for Delphi - fyldt med værdig og
Jamen selvfølgelig. Jeg er stadigvæk overrasket over hele postejet. Jeg må
gå ud fra, at der har været en misforståelse inde i billedet (måske grundet
visse formuleringer muligvis var flertydige?). Jeg synes også det er spild
af tid at diskutere den præcise ordlyd af vendinger så lad os endelig komme
videre. Mere er der ikke at sige om det.

Mvh.
Thomas Schulz

Fra : Kurt Bilde

Dato : 12-02-01 11:50

Hej Thomas !

Thomas Schulz wrote:

> Jeg synes også det er spild af tid at diskutere den præcise ordlyd af
> vendinger så lad os endelig komme videre. Mere er der ikke at sige om det.

Godt du er enig !

-Kurt

Fra : Thomas Due

Dato : 09-02-01 08:21

[SNIP]

> Det er den vi snakker om IMO (jævnfør til den post Thomas due lavede 6/2
> vedr. køb af D5 Standard)...

Uha, hold mig uden for denne diskussion :)
Jeg har for en gangs skyld slet ikke sagt noget ...

Mvh
Thomas Due

Fra : Thomas Schulz

Dato : 09-02-01 12:30

> Uha, hold mig uden for denne diskussion :)
> Jeg har for en gangs skyld slet ikke sagt noget ...

Undskyld.
Jeg mente Thomas P.
Beviser man aldrig skal skrive noget om natten :)

Thomas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-02-01 17:33

Anders Ohlsson (Borland) svarede også følgende:

"It is only the academic SKUs that are limited to non-commercial stuff. No
SKUs are limited to strictly at home. If you have a non-academic version
of Delphi, you can sell your apps all day long."

Da AOD cd-rommen ikke er en akademisk licens (?), burde den altså også kunne
bruges til at lave kommercielle programmer med ?

Hilsen
Uffe

Fra : Jan [JPSoft DK]

Dato : 07-02-01 21:03

Hej.

Uddrag fra LICENSE.TXT (AOD CDROM - Delphi 4 std).
GENERAL TERMS THAT APPLY TO COMPILED PROGRAMS AND
REDISTRIBUTABLES
You may write and compile (including byte-code compile)
your own application programs using the Software,
including any libraries and source code included for such
purpose with the Software. You may reproduce and
distribute, in executable form only, programs which you
create using the Software without additional license or
fees, subject to all of the conditions in this statement.
The license granted in this statement for you to create
your own compiled programs and distribute your programs and
the Redistributables (if any) is subject to all of the
following conditions:
(v) your programs must be written using a
licensed, registered copy of the Software;

-JAN

Fra : Thomas Schulz

Dato : 08-02-01 21:46

> Uddrag fra LICENSE.TXT (AOD CDROM - Delphi 4 std).

Du kan prøve at spørge i jura nyhedsgruppen, hvis du vil have et endegyldigt
svar på den licens, der er med aod D4.

Thomas

Fra : Jan [JPSoft DK]

Dato : 08-02-01 22:36

Hej.

"Thomas Schulz" <dk_sz@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan prøve at spørge i jura nyhedsgruppen, hvis du vil have et
endegyldigt
> svar på den licens, der er med aod D4.
>
> Thomas

Personligt er jeg dybt ligeglad med AODs D4 std. of dennes gældende
licensregler,
og Borland må vel være de rette til at svare på dette.
Jeg satte mig for at sende en mail til Borland for Hr. ??? (som jeg ikke
lige kan finde tråden på),
som en hælp for ham, da han tilsyneladende ikke selv ville. Svaret fra
Borland er bragt,
og er der flere tvivlsspørgsmål, må rette vedkommende selv rette
henvendelse(r) til de respektive.

OT. Der skal godt nok meeeeeget lidt til at folk i denne NG bliver
fornærmede
(jvf. tidligere tråde ... )

-lAtEr

Fra : Thomas Schulz

Dato : 09-02-01 00:04

> [...]
> Borland er bragt,
> og er der flere tvivlsspørgsmål, må rette vedkommende selv rette
Jeg er helt enig!

> OT. Der skal godt nok meeeeeget lidt til at folk i denne NG bliver
> fornærmede
> (jvf. tidligere tråde ... )
Hehe, yep, jeg ved ikke om jeg har formuleret mig forkert siden Kurt finder
mig popsmart (?), men nu er kampen igang :))

Thomas

Fra : Jan [JPSoft DK]

Dato : 09-02-01 00:54

Jep, og sneen er pist væk!

Fra : N/A

Dato : 06-02-01 14:54

Fra : Jan [JPSoft DK]

Dato : 06-02-01 14:54

Synes du ikke svaret fra 05.02.2001 10:00 fra
Borland som jeg har postet, er svar nok?

-Jan

Fra : Ronja

Dato : 06-02-01 23:46

Det er vel heller ikke så svært at spendere den licens, hvis man virkelig
tror på et produkt?