Midifiler, noder eller musik ?
Fra : Sune Storgaard

Dato : 29-04-02 20:30

Betragtes midifiler som musik på ligefod med mp3 o.lign. ,noder eller
noget helt andet ?
Jeg skelner mellem 2 slags, dem som faktisk er skrevet af komponisten og
dem som er kopi-numre/covertracks. Hvordan er de hver især beskyttet mht
ophavsret osv.

Jeg erindrer noget (har ikke nogen § at henvise til) om at man frit må
distribuere korte uddrag, er en hel midifil for meget til at gå under
den ? Selvom det er hele sangen man distribuerer er det jo stadigvæk kun
en simpliceret udgave af den rigtige.

Nogen som har §'erne til at sidde løst og kan henvise til noget ?

/Sune

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-04-02 09:03

"Sune Storgaard" <speg@mail.dk> wrote in message
> Betragtes midifiler som musik på ligefod med mp3 o.lign. ,noder eller
> noget helt andet ?

Ja

> Jeg skelner mellem 2 slags, dem som faktisk er skrevet af komponisten og
> dem som er kopi-numre/covertracks. Hvordan er de hver især beskyttet mht
> ophavsret osv.

Det skal du ikke. Der findes kun en slags, nemlig dem som er skrevet af
komponisten. Komponistens rettigheder til det frembragte fremgår af
Ophavsretsloven. Uanset at nogle laver kopinumre (som jeg i dette tilfælde
opfatter som overføring af et stykke musik til midi-format) så er det stadig
komponisten, der har ophavsretten til værket

> [...]
> distribuere korte uddrag, er en hel midifil for meget til at gå under
> den ? Selvom det er hele sangen man distribuerer er det jo stadigvæk kun

Du må citere fra værker i henold til 'god skik', hvilket betyder, at din
anvendelse af citaterne skal ses i en sammenhæng.

At der er tale om en simplificeret udgave, gør ikke sagen anderledes, det er
stadig det oprindelige værk, der forsøges gengivet, og jeg mener ikke, at en
overførsel til midiformat kan anses for at værte en selvstændig kunstnerisk
bearbejdning. Tværtimod synes jeg man er tættere på, at komme i konflikt med
ophavsretslovens §3, stk. 2:
'Værket må ikke ændres eller gøres tilgængeligt for almenheden på en måde
eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens litterære eller
kunstneriske anseelse eller egenart.'

> Nogen som har §'erne til at sidde løst og kan henvise til noget ?
Se ovenfor.

> /Sune

/Per

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-04-02 09:32

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

>Ja

Hvilket af det , noder eller musik ? Her tænker jeg mere på
"digital-kopierings-lovgivningen". Man kan vel ikke direkte bruge den
lov om et nodeark, så i den sammenhæng er jeg interesseret i at vide
hvad man skal tolke en midifil som. Teknisk er det jo ikke andet end
noder, men så igen, det bliver jo ret nemt til egentligt musik når det
afspilles. Ophavsretten er så vidt jeg forstår den samme, men der er vel
en lille nuance forskel afhængig af hvad man tolker en midifil som ?

> [...]
måde
> eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens litterære

Takker for svaret, specielt ovenstående fandt jeg interessant! Jeg er
ganske enig at det må være en krænkelse at få oversat et stykke musik
til en tiltider ret simpel midi(instrumental) udgave. Jeg formoder det
er det samme der gør sig gældende ved f.eks. ringetoner til mobil tlf.

/Sune

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-04-02 13:10

> [...]
>
> Hvilket af det , noder eller musik ? Her tænker jeg mere på
> "digital-kopierings-lovgivningen". Man kan vel ikke direkte bruge

Det er som musikværk.
Det er i øvrigt lige meget, for det digitale kommer ind i forbindelse med
kopiens form, og der er midifilen under alle omstændigheder digital.

/Per

Fra : Morten Birkelund

Dato : 30-04-02 16:38

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message

> Det er som musikværk.
> Det er i øvrigt lige meget, for det digitale kommer ind i forbindelse
med
> kopiens form, og der er midifilen under alle omstændigheder digital.

Midifilen indeholder da kun oplysninger om instrument nr og tone, selve
lyden er der ingen af.

Det er så midi udstyret i dit lydkort / keyboard som bestemmer hvordan det
kommer til at lyde.

Så hvordan kan du kalde det en digital kopi, den vil ikke lyde ens på 2
computere med forskellige lydkort, eller bare med forskellige lydbanke
loadet i lydkortet?

--
Morten

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 30-04-02 18:20

Morten Birkelund skrev:

> Midifilen indeholder da kun oplysninger om instrument nr og
> tone, selve lyden er der ingen af.

MP3-filer indeholder kun oplysninger om, hvor kraftigt og hurtigt, din
højtalermembran skal svinge. Selve lyden er der ingen af.

> Det er så midi udstyret i dit lydkort / keyboard som bestemmer
> hvordan det kommer til at lyde.

Det er så MP3-decoderen, forstærkeren og højtaleren, der bestemmer, hvordan
det kommer til at lyde.

> Så hvordan kan du kalde det en digital kopi, den vil ikke lyde
> ens på 2 computere med forskellige lydkort, eller bare med
> forskellige lydbanke loadet i lydkortet?

Så hvordan kan du kalde MP3-filen en digital kopi? Den vil ikke lyde ens på
to computere med forskellige lydkort?

--
Mvh. Peter
"Now son, you don't want to drink beer. That's for daddies and kids with

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-04-02 20:05

"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message

> med
>
> Midifilen indeholder da kun oplysninger om instrument nr og tone, selve
> lyden er der ingen af.

Fuldstændig underordnet.
MIDIfilen er digital, og det er det, der tæller.

/Per

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-04-02 21:16

"Per Christoffersen" <christoffersen@comonto.dk> writes:

> Fuldstændig underordnet.
> MIDIfilen er digital, og det er det, der tæller.

Hvorfor det? Er der specielle regler for digitale data?
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-04-02 23:18

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@infimum.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det? Er der specielle regler for digitale data?

Der er forbud mod at fremstille kopier i digital form, medmindre det er til
personlig brug (sig selv + husstanden), - det er fremhævet specifikt i
ophavsretsloven.

/Per

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-02 00:19

> [...]

> personlig brug (sig selv + husstanden), - det er fremhævet specifikt i

Ak ja. Pragraf 12 stk. 5. Og her havde jeg ellers overbevist mig selv om at
digitale kopier ikke længere var specialtilfælde. Nå, det kommer forhåbentligt
i næste revision :)

Takker.

Fra : Morten Birkelund

Dato : 30-04-02 21:47

"Per Christoffersen" <christoffersen@comonto.dk> wrote in message

> Fuldstændig underordnet.
> MIDIfilen er digital, og det er det, der tæller.

Der er ingen lyd i selve midi filen en MP3 fil er en gengivelse af
musikken og dette vil lyde mere eller mindre ens overalt.

Dvs at en tekst fil med hvilke toner der skal bruges er også en digital
kopi?
fx:
--
Tempo 120 BPM, lydbank 01
A - A - D - A - C - B

Det er så hvad der efter loven er en digital kopi af musik?
Det er netop på dette punkt at midi adskiller sig fra næsten alle andre
lydformater.

Jeg kan så godt se at alle filer på computeren er digitale, så du har jo
sikkert ret.
Men det er efterhånden svært at finde ting som ikke bliver sendt digitalt.

--
Morten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-04-02 23:16

> [...]
> musikken og dette vil lyde mere eller mindre ens overalt
>
> Dvs at en tekst fil med hvilke toner der skal bruges er også en digital

Det har tidligere været diskuteret her i gruppen, og nogen er gået så langt,
som til at hævde, at også tekst er digital, fordi den baseret på et entydigt
system, der er reversibelt (aka alfabetet). Det er efter min mening at
trække den for langt, men teorien er på plads til det.

> Det er så hvad der efter loven er en digital kopi af musik?

Næppe, jeg tror der ligger andre tanker bag, nemlig digitalt i forstanden
'computeriseret'. Det afgørende i tankerne bag loven er den tabsløse og let
tilgængelige kopiering, som har gjort det til et problem, at opretholde
ophavsrettigheder. Spredningen af værker er ikke længere baseret på svært
tilgængelig teknik, men er gjort mulig for alle og enhver.

> Det er netop på dette punkt at midi adskiller sig fra næsten alle andre
> lydformater.
>
> Jeg kan så godt se at alle filer på computeren er digitale, så du har jo
> sikkert ret.

Jeg er ihvertfald ret sikker på at MIDIfiler vil blive betragtet som
digitale ved en evt. domstolsafgørelse.

/Per

Fra : Morten Birkelund

Dato : 01-05-02 05:38

> Jeg er ihvertfald ret sikker på at MIDIfiler vil blive betragtet som
> digitale ved en evt. domstolsafgørelse.

Jeg kan godt forstille mig at det er umuligt at forklare en dommer at en
midifil er det samme som et nodeark, og at al lyden faktisk bliver lavet
af computerens lydkort.

--
Morten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-05-02 08:25

"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan godt forstille mig at det er umuligt at forklare en dommer at en
> midifil er det samme som et nodeark, og at al lyden faktisk bliver lavet

Nodearket er jo under alle omstændigheder digitalt, så det vil være et
dårligt forsvar at støtte sig til.

/Per

Fra : Michael Michelsen

Dato : 01-05-02 11:08

> [...]
>
> Jeg kan godt forstille mig at det er umuligt at forklare en dommer at en
> midifil er det samme som et nodeark, og at al lyden faktisk bliver lavet

Om man anvender sine ører, sin hjerne, sine fingre, sit tastatur og
sit styresystem, sin scanner eller sit keyboard og MIDI-interface som
AD-converter er underordnet. Det afgørende for om "kopien" eller
"registreringen" er analog eller digital er om der sker en digital
lagring. Det eneste der afgør om kopien er beskyttet efter f.eks. § 12
stk. 2 5) er om det originale værk er beskyttet af ophavsret - d.v.s.
opfylder værkshøjdekriteriet. Og naturligvis er også tekst beskyttet
efter disse regler - en meget lang debat om netop dette emne kan ses
på: http://home.worldonline.dk/alxj/

Om "kopien" er fuldkommen og identisk eller ikke er underordnet. Den
er under alle omstændigheder en gengivelse af et beskyttet værk og
ufuldkommenhed kan højst have betydning for om der også er tale om en
krænkelse af de idéelle rettigheder.

I øvrigt licenseres produktion af MIDI-filer af Nordisk Copyright
Bureau - se mere på www.ncb.dk . Enhver MIDI-fil kan - udover at kunne
genereres som lyd - ved hjælp af simple programmer gengives som
fuldgode noder. Der er således tale om en "registrering" af det
pågældende værk med flere anvendelsesmuligheder.

mvh
Michael Michelsen

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 03-05-02 16:16

> [...]

> Det er i øvrigt lige meget, for det digitale kommer ind i
> forbindelse med kopiens form, og der er midifilen under alle

Sikke dog noget sludder. En digital kopi er en 1:1 KOPI. Du kan
*ikke* tage et musik-nummer fra en CD (eller et andet medie), og
"kopiere" (eller overføre) til MIDI-format.

En MIDI-fil består alene af instruktioner til en MIDI-device (i
dette tilfælde en afspiller af en art).

--
B-)

Ting til salg: http://www.go.to/salg
Stop den urimelige afgift på IT-udstyr! http://www.stopcopydan.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-05-02 19:02

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> skrev i en meddelelse
> "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i

> Sikke dog noget sludder. En digital kopi er en 1:1 KOPI. Du kan

Sludder har du nok ret i, men jeg føler mig ikke selv ramt...

Jeg skriver jo udtrykkeligt, at det digitale kommer ind omkring kopiens
form, og der er i det foreliggende tale om, hvorvidt det er lovligt at
distribuere midi-filer via internettet. Uanset, at du altså ikke betragter
en midiudgave af et musikværk, som en kopiering i ophavsretmæssig forstand,
så er det interessante her altså, at der hjemtages en digital kopi af af en
midifil/distribueres digitale kopier af midifiler, og det kan uanset hvordan
du vender og drejer det altså ikke blive til andet end digital kopiering,
som er underlagt særlige bestemmelser i §12, stk. 3, pkt. 5. § 12 i sig selv
forbyder i øvrigt kopiering til andet end privat brug.

Hvis du nu vil hævde, at MIDI-filer slet ikke er dækket ind under Ophavsret,
så er du nok lidt langt ude.
Uanset, om du betragter dem som noder, databaser, eller edb-programmer er de
dækket.

Men de er måske noget helt andet?

/Per

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-05-02 00:25

Bjørn Løndahl skrev:

> En digital kopi er en 1:1 KOPI.

Ikke i praksis. En cd kopieret med fx CloneCD nedarver eventuelle fejl fra
originalen, så efter nogle generationer er fejlene så tydelige, at det
volder problemer.

> Du kan *ikke* tage et musik-nummer fra en CD
> (eller et andet medie), og "kopiere" (eller overføre) til
> MIDI-format.

Jo, man kan. Resultatet er bare sjældent særlig godt.

> En MIDI-fil består alene af instruktioner til en MIDI-device
> (i dette tilfælde en afspiller af en art).

En MP3-fil består alene af instruktioner til et dekompressionsprogram (i
dette tilfælde en afspiller af en art).

Det juridiske aspekt om digital kopiering har Per Christoffersen svaret
udmærket på.

--
Mvh. Peter
"Television - teacher, mother, secret lover!"