Er det ulovligt at ødelægge penge?
Fra : Jimmy Marcus Larsen

Dato : 29-04-02 19:21

Hej

Jeg overvejer at lime mønter fast under mine miniature-figurer så de får
lidt mere vægt og dermed ikke vælter så nemt.
Er det lovligt? Mønterne bliver jo ubrugelige, og tages dermed ud af omløb.
Man må vel heller ik brænde pengesedler?

Jimmy

Fra : Gevaldi

Dato : 29-04-02 19:40

"Jimmy Marcus Larsen" <marcus@larsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det lovligt? Mønterne bliver jo ubrugelige, og tages dermed ud af
omløb.
> Man må vel heller ik brænde pengesedler?

Hvad med at bruge spillemønter
eller spændeskiver.

/Gevaldi

Fra : Jimmy Marcus Larsen

Dato : 29-04-02 20:15

> Hvad med at bruge spillemønter
> eller spændeskiver.

Det kunne jeg gøre, men nu vil jeg altså bruge mønter... men er det lovligt?
giv mig en paragraf!

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 29-04-02 19:49

On Mon, 29 Apr 2002 20:21:23 +0200, "Jimmy Marcus Larsen"
<marcus@larsen.dk> wrote:

> [...]
>lidt mere vægt og dermed ikke vælter så nemt.
>Er det lovligt? Mønterne bliver jo ubrugelige, og tages dermed ud af omløb.

Kan du ikke bruge en skive (sådan en man bruger mellem en møtrik og
det man spænder fast) - de fås i mange tykkelser/udgaver?

>Man må vel heller ik brænde pengesedler?

Næ, men hvem finder ud af det?

Jeg lavede engang et sofabord beklædt med ca 2000 25-øre. De blev
limet fast i noget to-komponentlim. De kunne med garanti ikke bruges
igen. Men jeg havde jo også købt dem i banken...

--

/Dan MOrtensen

Fra : Mig

Dato : 29-04-02 19:58

> igen. Men jeg havde jo også købt dem i banken...

Hvad gav du?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-04-02 23:21

"Jimmy Marcus Larsen" <marcus@larsen.dk> wrote in

> [...]
> Er det lovligt? Mønterne bliver jo ubrugelige, og tages dermed
> ud af omløb. Man må vel heller ik brænde pengesedler?

Uden at kunne henvise til nogen lov eller noget...

Jeg har fået at vide at mønte er "statens ejendom" og derfor ikke må
ødelægges. Sedler derimod fungerer som et hvert andet gældsbevis
hvorfor du må gøre ved det hvad du vil.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-04-02 23:21

Fra : TGD

Dato : 30-04-02 12:37

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har fået at vide at mønte er "statens ejendom" og derfor ikke må
> ødelægges. Sedler derimod fungerer som et hvert andet gældsbevis

Jeg har dog hørt at det er dronningens, men det går vel ud på et dog må
sedler hellere ikke ødelægges.

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 30-04-02 15:39

Forestil Jer følgende i nyhederne : ...røverne slap afsted med 1 mio. kr. i
kontanter. Kort efter sprang farvepatronen dog og ødelagde samtlige sedler
og mønter. Røverne er nu fanget og kan se frem til en sigtelse DELS for
røveri og DELS for pengeødelæggelse..."

Nej-vel!

Der er IKKE i straffeloven nogen bestemmelse, der direkte rammer ødelæggelse
af penge! Derimod er der ganske alvorlige straffe for forfalskning af penge!

Fra : TGD

Dato : 30-04-02 16:15

"Tommi Hjelmdal Nielsen" <kantor@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> [...]
> og mønter. Røverne er nu fanget og kan se frem til en sigtelse DELS for

Meget dårlige scenarie!

> [...]
ødelæggelse
> af penge! Derimod er der ganske alvorlige straffe for forfalskning af

Der findes andre love og nu vil jeg gå på jagt, for jeg mener det er helt
klart ulovligt at ødelægge sedler og mønter, en mønt er dyre at lave end den
er værd.

Fra : Jimmy Marcus Larsen

Dato : 30-04-02 17:21

Hvis det har nogen relevans så har jeg hørt at der i Belgien er der en
retsag igang mod en minister der har brændt pengesedler. Så der må det da
være ulovligt

Fra : TGD

Dato : 30-04-02 19:13

> Hvis det har nogen relevans så har jeg hørt at der i Belgien er der en
> retsag igang mod en minister der har brændt pengesedler. Så der må det da
> være ulovligt

Det må give sig selv det er ulovligt, det koster jo penge at lave en sedel
eller en mønt, og har du 50% af en sedel eller mønt kan du få den byttet...

For at bruge et utænkleigt scenarie som en anden har gjort.
Hvor glad tror du national bank direktøren bliver hvis Hr. McKinney hævede
sine milliarder i 1000 kr sedler for der efter at klippe 49% væk, og gå ned
med de 51% og kræve dem ombyttet...

Eks:

Tænk hvis han bad om 1 milliard i 50 ører han klipper derefter 49% hvilke
han omsmelter, de resterende 51% går han i banken med og ombytter.

Her data på 50 ører:
§ 3. Der udmøntes skillemønt lydende på 50 øre og 25 øre af tinbronze (97
vægtdele kobber, 2,5 vægtdele zink og 0,5 vægtdele tin) og af følgende
størrelse og vægt:
50 øre:
Diameter
21,5 mm
Vægt
4,3 g

1 milliard i 50ører = 2.000.000.000 X 4,3 g = 8.600.000.000 / 100.0000 =
8.600 * 0,49 = 4.214 tons metal står Hr. McKinney med.

Udfra sammensætningen af en 50 ører får Hr. McKinney så
4.088 tons kobber
105 tons zink
21 tons tin

Jeg ved ikke hvad et enkelt tons kobber koster men jeg går udfra at når Hr.
McKinney har solgt de 49% af 50 øren så kan han smide et par millioner mere
på kontoen.

Så jeg mener hermed at have bevist i bedste Erasmus Montamus stil at have
bevist at det er uloligt at øbdelægge kongens mønt, har forsøgt at finde
loven men det har været forgæves.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 30-04-02 21:44

On Tue, 30 Apr 2002 20:13:13 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

>Tænk hvis han bad om 1 milliard i 50 ører han klipper derefter 49% hvilke
>han omsmelter, de resterende 51% går han i banken med og ombytter.

Jeg tror ikke at man kan få ombyttet mønter. Jeg syntes også at der
var noget med at man kun fik den %-del af sedlen, man kom med. 50%
100kr-seddel giver en 50'er retur. Der kunne jo komme en anden med den
anden halvdel...

--

/Dan MOrtensen

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 30-04-02 21:59

"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> var noget med at man kun fik den %-del af sedlen, man kom med. 50%
> 100kr-seddel giver en 50'er retur. Der kunne jo komme en anden med den

Hvad der sker, hvis man præcis har 50% af sedlen kan jeg ikke huske, men
jf. Rene Ord for Pengene (_elendig_ hjemmel - jeg ved det godt!) får man
_hele_ beløbet, hvis man har mere end 50% af sedlen og ingenting, hvis man
har under 50% af sedlen.

MVH
Rasmus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-02 00:16

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> writes:

> [...]
> _hele_ beløbet, hvis man har mere end 50% af sedlen og ingenting, hvis man

Det vigtige er, så vidt jeg har hørt, at man har den del som serienummeret
står på.
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : jacob nielsen

Dato : 30-04-02 22:03

"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.dk> wrote in message
> [...]
> var noget med at man kun fik den %-del af sedlen, man kom med. 50%
> 100kr-seddel giver en 50'er retur. Der kunne jo komme en anden med den

Den regel har jeg godt nok aldrig hørt om. Kan man så klippe en 100 kr
seddel op i fem lige store dele og indløse dem for 20 kr. stykket? Er det
lige meget hvilken led sedlen er delt på? Hvad hvis der er et rundt hul i
midten? Find selv på flere spørgsmål.

Mvh.
Jacob

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-05-02 08:30

Jeg synes efterhånden denne tråd har udviklet sig til et skoleeksempel
på, hvad der ikke hører hjemme i denne gruppe, nemlig folks
personlige gætterier på, hvad der er gældende lov og ret.

Følgende er ordret plukket fra de seneste dages indlæg i denne tråd:

Jeg har fået at vide.......

Jeg har dog hørt at......

for jeg mener det er......

så har jeg hørt at der.....

Det må give sig selv det er....

Så jeg mener hermed at....

Jeg tror ikke at man....

Jeg syntes også at der var noget med.....

Det vigtige er, så vidt jeg har hørt

Det er da helt i orden at have en mening og en tro, men det
kan ligesom ikke bruges til ret meget, når det, der efterlyses,
er hvad en eventuel lovgivning siger.

Jeg kan selv konstatere, at møntloven (LOV nr 817 af 21/12/1988) ikke
siger noget om forbud mod ødelæggelse af mønter og tilsyneladende heller
ikke giver hjemmel til at udstede bekendtgørelser, der indfører
et sådant forbud.

Tidligere i tråden er det blevet fastslået, at heller ikke straffeloven
indeholder bestemmelser i den retning.

Eventuel lovgivning på området skal derfor søges andetsteds.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-05-02 12:10

> [...]

> der var noget med at man kun fik den %-del af sedlen, man kom med.
> 50% 100kr-seddel giver en 50'er retur. Der kunne jo komme en anden

Hvis en ødelagt seddel skal ombyttes skal der være mere end 50% af
sedlen tilbage
http://www.nationalbanken.dk/nb/nb.nsf/alldocs/Fbeskadigede_sedler

--
Morten http://miljokemi.dk