manglende tlf. regning - hvad så?
Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 29-04-02 18:42

Hejsa

Min kæreste og jeg skiftede for noget tid siden teleselskab, og fik lavet
familieduet. Vi beholdt de gamle mobilnumre, hvilket skabte flere problemer
og der gik MEGET lang tid før vi fik nye SIMkort. Det resulterede i, at vi
et stykke tid stod uden mobiltelefoner, da de var i gang med at indføre nye
systemer, som på det tidspunkt endnu ikke virkede.

Regningerne bliver klaret via PBS og en nyoprettet budgetkonto, så derfor
opdagede vi ikke at den ene mobiltlf. ikke "koster noget". For nylig ville
vi lige se hvad vores forbrug var, fordi vi undrede os over at vores regning
var så lav.

Det viste sig så, at vi kun betaler for vores fastnetabonnement samt den ene
tlf.
Da vi skiftede teleselskab glemte de i første omgang at oprette samme tlf.nr
hvilket vi selvfølgelig klagede over indtil flere gange...

Vi vil selvfølgelig gøre teleselskabet opmærksom på deres fejl, så vi kan
komme til at betale vores fremtidige regning, men spørgsmålet går på om de
kan "tvinge" os til at betale regningen for de 3-4 mdr. den ene af os har
snakket gratis, når det hele tilsyneladende er oprettet efter bogen (set fra
vores side og udfra de papirer vi har) eller?

Vi har papirer på at både fastnet og de to mobilnumre er oprettet.

mvh Kim og Lene

--
Remove "NOSPAM" in my e-mail-address before replying

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-04-02 19:13

"Kim Søvsø Pedersen" <kim@NOSPAMkimpedersen.dk> wrote in message
> [...]
fra
> vores side og udfra de papirer vi har) eller?

Det kan de, for det er det, I har aftalt.

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 29-04-02 19:35

Det var nu egentlig også hvad vi regnede med, men... :)

Fra : Peter G C

Dato : 29-04-02 19:47

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Det kan de, for det er det, I har aftalt.

Det er formentlig korrekt.

Jeg har lige snuppet et uddrag fra et kompendium. KR=Kreditot, D=Debitor.
Her ses reglerne i oversigtsform:

6. Efterbetaling
· Udg. pkt: KR har krav på efterbetaling, dersom der er betalt
for lidt,
- KR skal dog efter omstændighederne reklamere overfor D,
hvis det er klart, at D forudsætter, at der er sket endelig betaling.
· Selvom KR ikke var opmærksom på eller ikke burde have
indset, at det beløb, han havde modtaget som fuld betaling,
var for lille, har han oftest men ikke altid krav på efterbetaling.

- Der er ikke i de domme der er afsagt i sager om efterbetaling,
opstillet faste generelle regler for, hvornår et krav om efterbetaling
bør imødekommes eller nægtes:
· Momenter i vurderingen:
- Hvorfor opgørelsen er urigtig.
- Hvem har lavet fejlen/opgjort gælden, jf. U70.906V
- Hvem har haft mulighed for at beregne og kontrollere.
- Hvem er den professionelle part, jf. U94.1004
- Hvor lang tid er forløbet (indrettelsessynspunkt), har KR
prøvet at gøre noget indenfor rimelig tid, jf. U82.1181V
- Er D god/ond tro.
- Tilgodehavendes karakter spiller en væsentlig rolle.
- Er der tale om løn/sociale ydelser, afskæres kravet på
efterbetaling i almindelighed ikke, jf. U1989.45H,
U82.580H, U98.1754. Endvidere vil KR´s tillid til at
D opgørelse og betaling er korrekt ofte være så velbegrundet,
at den 5-årige forældelse suspenderes. p.
171
· Et krav på efterbetaling af yderligere beløb må i hvert fald
afvises i tilfælde, hvor KR gør gældende at der i en opgørelse
af hans tilgodehavende, som han selv har foretaget, er glemt

/Peter

--
http://www.grauslund.com