Godkendt hjelm?
Fra : a0aberg@hotmail.com

Dato : 29-04-02 21:57

Hvordan kan man se om en hjelm er godkendt til MC?

I min hjelm står der E3 har det noget med godkendelsen at gøre?

Fra : Ulf Gustavsen

Dato : 30-04-02 20:38

<a0aberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man se om en hjelm er godkendt til MC?
>
> I min hjelm står der E3 har det noget med godkendelsen at gøre?

I min teoribog står følgende:
Loven siger at du skal bruge en godkendt hjelm med E-, DS-, FS-, eller SS
mærket.

Udfra det må vi slutte at din hjelm er godkendt. Hvad 3-tallet betyder ved
jeg ikke.

Venlig hilsen
Ulf Gustavsen
Der er ved at tage plastic til MC og håber at kunne investere til næste år.

Fra : Søren B. Jensen

Dato : 01-05-02 15:18

<a0aberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man se om en hjelm er godkendt til MC?
>
> I min hjelm står der E3 har det noget med godkendelsen at gøre?

bekendtgørelse nr. 518 af 3. juli 1998 om styrthjelme angiver bl.a.
følgende: (kan findes på www.retsinfo.dk)

§ 1. Styrthjelme må kun markedsføres og anvendes, hvis de er godkendt i
henhold til bestemmelserne i:

1) ECE-regulativ nr. 22 om ensartede forskrifter om godkendelse af
styrthjelme for førere og passagerer på motorcykler og knallerter.

(Her skulle være et billede som viser E+tal)

(tallet efter bogstavet »E« angiver i hvilket land godkendelsen er udstedt)
eller

2) Dansk Standard, Finsk Standard eller Svensk Standard. Styrthjelmen skal
være forsynet med følgende fælles godkendelsesmærke:

(Her skulle også være et billede).

Som nævnt ovenfor angiver tallet efter "E" i hvilket land godkendelsen er
udstedt

3 = Italien

følgende link har oversigt over landekoder et lille stykke nede på siden
http://www.twn.tuv.com/BU_2_6.htm

--
Søren
XBR 500 og E2 i hjelmen