Ulykke/Så skete det igen!
Fra : Sven Møller Jensen

Dato : 29-04-02 20:50

28.04.2002 Ritzau/Jyllands-Posten
(Citat)
HORSENS
En 33-årig motorcyklist blev fredag middag dræbt
ved en trafikulykke på hovedvej 13 nord for Tørring.
Motorcyklisten kørte op bag i en bil, der ventede på at svinge til venstre.
Den 33-årige fløj skråt hen over bilen og blev derefter ramt af en
modkørende bil.
En læge kom tilfældigt forbi og kunne straks erklære manden for død.
(Citat slut)

Holdt bilisten korrekt? Havde han blinket af? Kørte biken for stærkt?
Var der direkte sol imod ? Regnede det?
Mange spørgsmål - Hvem kan svare?
Ihvertfald - Ulykkeligt!
Per 'Aspera Ad Astra
Sven Møller Jensen

Fra : Robert

Dato : 29-04-02 21:03

"Sven Møller Jensen" <svenmjensen-nospam@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:aak8e1$28fi$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> (Citat slut)
>
> Holdt bilisten korrekt? Havde han blinket af? Kørte biken for stærkt?

Ja det er ulykkeligt og hjælper sikkert ingen at rode rundt i
- i hvert fald ikke den døde.

Tror og håber, de fleste MC mennesker husker een vigtig ting:
Tænk for de andre, betragt dine medtrafikanter som tåber,
og forvent a l d r i g at andre end du selv tænker dig om.

Hvad med en debat om "hver gang det gik godt" ? i stedet
for disse sørge-linier ?

Robert

Fra : Asger Steffensen

Dato : 29-04-02 22:15

"Robert" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med en debat om "hver gang det gik godt" ? i stedet
> for disse sørge-linier ?

Udmærket pointe. Lad mig lægge for: I søndags kom jeg kørende østpå over
Lillebæltsbroen (på motorvejen). De der kender strækningen ved, at kort
efter ankomsten til Fyn snævrer vejen ind fra tre spor til to. Jeg ligger i
midtersporet, og er stille og roligt ved at accelerere op efter at have
holdt lavt tempo over broen, da det jo blæste en halv pelikan. I yderbanen
overhaler en hvid madkasse der ikke bemærker at jeg samtidig er ved at øge
hastigheden, og ikke ser sig ordentlig for da den vil trække ind foran mig.
Pointen er, at bilen er ikke foran mig da den begynder at trække ind,
snarere på siden af mig. Jeg havde heldigvis øjnet faren, så da den begynder
at klemme mig havde jeg fingeren klar på hornet og var klar til at undvige,
men et kraftigt dyt gjorde bilisten klar over min position, hvorpå den
skyndsomst trak ind bag mig.
Kæresten bagpå fik sig en forskrækkelse, hun anede jo ikke at jeg havde set
hvad der var ved at ske, men så blot pludselig en bil ubehageligt tæt på.

Her gik det godt! Og både bilist og MC'ist er en erfaring rigere.

Asger
ZX-10

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 29-04-02 23:15

On Mon, 29 Apr 2002 23:15:24 +0200, "Asger Steffensen"
<ast@get2net.dk.nospam> wrote:

<snip>
> [...]
>snarere på siden af mig. Jeg havde heldigvis øjnet faren, så da den begynder
Hvad lærte du, da du tog kørekort, om at sætte hastigheden op, mens
man bliver overhalet? Forhåbenlig lærte du, at det må man ikke - nu
ved du også hvorfor!

Selvfølgelig svigter bilisten sit ansvar, ved ikke at kigge sig over
skulderen, før han trækker ind. Men du svigtede også, for du **skal**
holde konstant hastighed (eller i hvert fald ikke accelerere), mens du
bliver overhalet. Så I var vel ca. lige gode om den farlige situation.
Heldigvis skete der ikke noget denne gang.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-04-02 06:51

> Hvad lærte du, da du tog kørekort, om at sætte hastigheden op, mens
> man bliver overhalet? Forhåbenlig lærte du, at det må man ikke - nu
> ved du også hvorfor!

Som jeg læser det så var Asger ved at accelerere, inden bilen dukkede op.
100% skyld til bilisten.

Mvh
Steen

Fra : Aage

Dato : 30-04-02 07:13

Så skal jeg vist have genopfrisket mit matematik.
Det er sagt før. Motorcyklen skal holde en konstant hastighed, når den
bliver overhalet.
En konstant hastighed betyder nul acceleration. Er motorcyklen ved at blive
overhalet, og samtidig accelererer, så skal den stoppe accelerationen.
Derfor har både MC og bil skyld.

Mvh. Aage

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-04-02 09:31

On Tue, 30 Apr 2002 08:12:43 +0200, "Aage" <aage@cs.auc.dk> wrote:

Hej.

>Så skal jeg vist have genopfrisket mit matematik.
>Det er sagt før. Motorcyklen skal holde en konstant hastighed, når den
>bliver overhalet.

Jeg erindrer fra min teoribog anno 1964, at der i forbindelse med
overhaling stod:
At den der bliver overhalet er pligtig til at nedsætte hastigheden, om
førnødent stanse helt op for at give plads til den overhalende.

Der er nok sket noget med den tekst de sidste 40 år
Bl.a. tror jeg ikke det er velset at standse på en motorvej - men:
Den med lige at lette gassen for at give plads er stadig god latin.
Tænk på, at hvis "fjolset" der laver en snæver overhaling ikke når ind
før han bliver ramt af den modkørende tankvogn tager han dig med i
faldet..

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-05-02 00:12

Steen Gruby wrote:

> [...]
> At den der bliver overhalet er pligtig til at nedsætte hastigheden, om
> førnødent stanse helt op for at give plads til den overhalende.

Jo, men teoribogen er blevet opdateret. Jeg tog kørekort i '81, og da var
reglen som du siger. Ved ny teoriprøve i '86 var det ændret.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-05-02 15:29

On Wed, 01 May 2002 01:12:18 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

>Jo, men teoribogen er blevet opdateret. Jeg tog kørekort i '81, og da var
>reglen som du siger. Ved ny teoriprøve i '86 var det ændret.

At ordlyden er ændret var jeg næsten klar over.
Men det ændrer ikke ved det faktum at man skal give plads til et
overhalende køretøj, selv om dets fører er ude i en selvforskyldt
krisesituation.

Den situation Asger beskriver kender jeg alt for godt.
Den hedder: Det er sgu' mig der har ret - og den er dødelig.

Jeg oplever den ofte på motorvej og har vænnet mig til, at selv om jeg
er i den overhalende possision kan jeg vurdere situationen til at jeg
markerer for den jeg vil til at overhale at han roligt kan trække ud
og tage den langsomme slæde af en lastvogn først selv om det betyder
at jeg må lette på gassen.
Og det har jeg det faktisk fint med.

Der var for en tid siden en tråd der stort set mundede ud i følgende
konklussion:
Kør defensivt men med autoritet.
Den er jeg enig i.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-05-02 22:31

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Men det ændrer ikke ved det faktum at man skal give plads til et
> overhalende køretøj, selv om dets fører er ude i en selvforskyldt

Næ, selvfølgelig ikke. Men det var ordene "... om fornødent standse" jeg
henviste til var pillet ud.

> Der var for en tid siden en tråd der stort set mundede ud i følgende
> konklussion:
> Kør defensivt men med autoritet.
> Den er jeg enig i.

Også her.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-05-02 23:10

On Wed, 01 May 2002 23:30:55 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

>Næ, selvfølgelig ikke. Men det var ordene "... om fornødent standse" jeg
>henviste til var pillet ud.

Undskyld, det var lidt klumpet formuleret fra min side.
Det var bestemt ikke ment som en belæring, mere som en konstatering af
at selv om teksten er ændret er meningen stadig god nok

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-05-02 16:05

Steen Gruby wrote:

> Undskyld, det var lidt klumpet formuleret fra min side.
> Det var bestemt ikke ment som en belæring,

Sådan opfattede jeg det heller ikke.

> mere som en konstatering af at selv om teksten er ændret er meningen stadig
> god nok

Jeg vil nok snarere der at teksten er ændret og siger noget andet. "Om
fornødent standse" betød vel i bund og grund at var der en der ville overhale
og ikke kunne fuldføre, så måtte man holde ind til siden. Sådan er det
heldigvis ikke mere.

Ib Jakobsen

Fra : boe

Dato : 02-05-02 16:44

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
overhale
> og ikke kunne fuldføre, så måtte man holde ind til siden. Sådan er det

Er der ikke et eller andet i tager fejl af? Der står stadig i §22 stk. 2, at
hvis man kører langsomt eller fylder meget og samtidig kører på smal eller
bugtet vej, så skal man om fornødent standse for at lade andre overhale.

Bo, VF1000F

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-05-02 17:05

boe wrote:

> [...]
> bugtet vej, så skal man om fornødent standse for at lade andre overhale.

Jo, den er god nok. Nu talte vi om motorvej.

Ib Jakobsen

Fra : boe

Dato : 02-05-02 18:01

2, at

> Jo, den er god nok. Nu talte vi om motorvej.

Du vil vel ikke i fuld alvor påstå, at der nogensinde har stået i
færdselsloven, at man på motorvej skal standse for at lade en overhalende
passere???? Jeg tror nu stadig, at I husker forkert

Bo, VF1000F

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-05-02 18:57

boe wrote:

> Du vil vel ikke i fuld alvor påstå, at der nogensinde har stået i
> færdselsloven, at man på motorvej skal standse for at lade en overhalende
> passere???? Jeg tror nu stadig, at I husker forkert

Jeg retter min højre arm ud, og åbner skrivebordsskuffen. I min teoribog står
der:

"Når man bliver overhalet, skal man holde så langt til højre som milugt, og man
må ikke øge hastigheden.
Kører man med et køretøj, der fylder meget eller kører langsomt, og vejen er
smal eller bugtet, eller der er modkørende, skal man gøre en eventuel overhaling
lettere ved at køre helt ud til siden og nedsætte hastigheden - og eventuelt
standse."

De sidste tre ord hedder i Sten Grubys gamle bog "- om fornødent stoppe". Og
teoribogen er ikke færdselsloven. Men man må gå ud fra den er skrevet i
overensstemmelse med denne. Jeg er godt klar over der andetsteds i bogen står at
man ikke må standse og parkere på motorvej.

Ib Jakobsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-05-02 19:10

Vi snakker stadig motorvej - ikke ?

> [...]
overhaling
> lettere ved at køre helt ud til siden og nedsætte hastigheden - og

Nu har vi heller ikke så mange motorveje der er smalle/bugtede eller har
modkørende - så reglen finder ikke anvendelse

/A

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-05-02 19:19

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" wrote:

> [...]
>
> Nu har vi heller ikke så mange motorveje der er smalle/bugtede eller har
> modkørende - så reglen finder ikke anvendelse

Nok en gang. Jeg citerede teoribogen. Og endnu en gang. Jeg startede med en
kommentar til Grubys brug af ordene "- om fornødent stoppe". Denne passus mener
jeg er fjernet i perioden mellem '81-'86. Har du en teoribog der er efter den
periode?.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-05-02 21:08

On Thu, 02 May 2002 20:19:21 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej.

> [...]
>jeg er fjernet i perioden mellem '81-'86. Har du en teoribog der er efter den

Jeg er meget sikker på at Ib har ret.
Den første motorvej i Danmark fra Lyngby til Hørskolm åbnede i 1962.
Og der er sikkert gået mange år før færdselsloven har fået rettet /
tilført paragraffer således at de skelnede mellem alm. landevej og
motorvej.
Der er garanteret ikke en levende sjæl der har tænkt på den paragraf
da motorvejene blev bygget.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : boe

Dato : 02-05-02 19:38

> [...]
står at
> man ikke må standse og parkere på motorvej.

Lad mig lige rekapitulere:

Den teoribog du citerer er den "gamle"? Jeg kan så oplyse dig om, at
orddlyden. som du citerer den, passer præcis med formulieringen i den
nuværende færdselslov. Der er altså ikke nogen konflikt mellem færdselsloven
og din teoribog - og tilsyneladende heller ikke mellem færdselsloven og
Grubys teoribog, idet "om fornødent stoppe" da betyder det samme som "og
eventuelt standse". I øvrigt er INGEN af formuleringerne direkte hentet fra
færdselsloven som lyder: "Såfremt det kan gøre overhalingen lettere, skal
føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden,
så snart dette er muligt, og eventuelt helt standse".

Bo, VF1000F

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-05-02 23:01

boe wrote:

> [...]
> føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden,
> så snart dette er muligt, og eventuelt helt standse".

Ja, ok jeg har lige været ind og se efter. Det står der faktisk endnu. Jeg mente
de tre sidste ord var slettet. Kan det tænkes at loven har været mere generel
for al slags færdsel. Sådan også gældende for to biler på en almindelig vej med
god plads?. På den anden side. Vi keder måske et par stykker ihjel.

Ib Jakobsen

Fra : boe

Dato : 03-05-02 07:59

>På den anden side. Vi keder måske et par stykker ihjel.

Måske har du ret

Bo, VF1000F

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 30-04-02 08:56

> [...]

>overhalet, og samtidig accelererer, så skal den stoppe accelerationen.

Enig - man må godt begynde at overhale nogen der accelererer. Det
ændrer ikke på, at den bliver overhalet så har pligt til at holde
konstant hastighed, indtil overhalingen er overstået.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-04-02 07:49

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg læser det så var Asger ved at accelerere, inden bilen dukkede op.
> 100% skyld til bilisten.

Er skyld ikke lige meget, hvis man ligner en splattet flue

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 30-04-02 09:06

On Tue, 30 Apr 2002 08:48:59 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> wrote:

>Er skyld ikke lige meget, hvis man ligner en splattet flue

Det kommer vel an på, om man tror på det smarte i at lære af andres
fejl og erfaringer. Det vil måske ofte være ligegyldigt for den ene
part, men kan sagtens være interessant for andre, så de ikke begår
samme fejl. Mon ikke det var Roberts pointe med at ønske en diskussion
om farlige situationer, der alligevel endte godt?

I det her tilfælde kan begge parter heldigvis stadig nå at lære af
oplevelsen. Imidlertid lød det på Asger, som om han mente fejlen alene
var bilistens og det er ikke korrekt. Derfor er det relevant at få
nævnt, så Asger og andre lige ihukommer læren fra køreskolen - man
skal holde konstant hastighed, mens man bliver overhalet.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 30-04-02 14:07

> Er skyld ikke lige meget, hvis man ligner en splattet flue

Det er i hvert fald praktisk virkelighed fremfor teoretisk flueknepperi.
Selvfølgelig skal man opføre sig fornuftigt, men første prioritet må nu
engang være at forblive uskadt.

Fra : Jan Petersen

Dato : 30-04-02 18:53

> [...]
undvige,
> men et kraftigt dyt gjorde bilisten klar over min position, hvorpå den

Vil det sige at han var en 1/2 m foran dig - så har du bare at slække
gassen, for der er sammenfletning mellem de to baner lige der!

Mvh Jan Petersen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 30-04-02 22:04

"Jan Petersen" <jan_petersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil det sige at han var en 1/2 m foran dig - så har du bare at slække
> gassen, for der er sammenfletning mellem de to baner lige der!

Det her skete et langt stykke før sammenfletningen. Men ja, som du kan se af
tråden er der bred enighed om at man ved overhaling skal vige.

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 30-04-02 23:51

Jan Petersen <jan_petersen@e-box.dk> skrev i en
> Vil det sige at han var en 1/2 m foran dig - så har du bare at slække
> gassen, for der er sammenfletning mellem de to baner lige der!

Nix!
Begivenheden foregår i spor 2 og 3, og på dét sted er det spor 1 der
"forsvinder" (sikkert også derfor at Asger tør indrømme at han ikke
benyttede det højre spor )

--
Armand.
(lokal)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-05-02 08:22

Armand wrote:

> Nix!
> Begivenheden foregår i spor 2 og 3, og på dét sted er det spor 1 der
> "forsvinder" (sikkert også derfor at Asger tør indrømme at han ikke
> benyttede det højre spor )

Godt nok er du lokal. Men er det ikke det spor inde ved midterrabatten der
forsvinder?. Og er der ikke næsten samtidig en tilkørsel?. Det er i
hvertfald en lidt lusket sted, hvis man ikke er stedkendt.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 12:07

> Godt nok er du lokal. Men er det ikke det spor inde ved midterrabatten
> der forsvinder?. Og er der ikke næsten samtidig en tilkørsel?. Det er
> hvertfald en lidt lusket sted, hvis man ikke er stedkendt.

Jeg er ganske sikker på at netop p.g.a. tilkørslen er det det inderste
spor der forsvinder dér!

Vejle Amt har på deres hjemmeside en kort/luftfoto oversigt med en
opløsning så man faktisk kán se opstribningen på motorvejen; men de
klipper ærgeligt nok skarpt midt i bæltet. Og da Fyns Amt har ikke
lignende mulighed, kan jeg ikke forsikre mig derom igennem IT-vejen
Så jeg må vel hellere derover og efterforske i min påstand ved lejlighed

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 01-05-02 17:10

> Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

Næ næ, jeg benyttede midtersporet idet det gjorde det væsentligt lettere at
komme udenom de to lastbiler der tøffede afsted med ca. 80 km/t i højre
spor. Jeg overhaler aldrig via nødsporet

> Jeg er ganske sikker på at netop p.g.a. tilkørslen er det det inderste
> spor der forsvinder dér!

Jeg mener faktisk at der stadig efter den første afkørsel (mod Middelfart)
er tre spor, og at det er det yderste mod midterrabatten der forsvinder lidt
efter afkørslen.

> [...]
> lignende mulighed, kan jeg ikke forsikre mig derom igennem IT-vejen
> Så jeg må vel hellere derover og efterforske i min påstand ved lejlighed

Ja gør det

Asger
ZX-10

Fra : boe

Dato : 01-05-02 17:17

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk.nospam> skrev i en meddelelse

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

<snip - en masse gætteri om vognbaner>

Hold så op med det her gætteri og gå straks ind på
http://130.228.229.67/kortal-td/kortside.asp hvor man kan se det hele fra
oven

Bo, VF1000F

Fra : Asger Steffensen

Dato : 01-05-02 17:42

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> <snip - en masse gætteri om vognbaner>
>
> Hold så op med det her gætteri og gå straks ind på

Jeg havde ret.

Asger

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-05-02 22:56

Asger Steffensen wrote:

> Jeg havde ret.

Også her. Venstre bane og midterbanen fletter ca. ud for tilkørslens
begyndelse. Derfor kan man som kørende i venstre bane blive fanget på det
forkerte ben. Og hvor tilkørslen slutter er der kun to baner.

Ps. Er det Armand man kan se nde på vejen med en bøtte maling og en
asfaltmaskine?.

Ib Jakobsen

Fra : Inger Drewes

Dato : 01-05-02 18:29

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse > <snip - en masse
gætteri om vognbaner>

> Hold så op med det her gætteri og gå straks ind på
> http://130.228.229.67/kortal-td/kortside.asp hvor man kan se det hele fra
> oven

Hæ eller grundkortfyn http://www.grundkortfyn.dk/ -jo, fynboerne kan altså
osse,-)

vh

Niels
der alligevel lidt fagidiot i sin ferie

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 22:13

> <snip - en masse gætteri om vognbaner>
> Hold så op med det her gætteri og gå straks ind på
> [...]

Jeg kombinerede ellers allerede idag et trip til T.Hansen (efter
batterier og printer-patron) med en fotosession ved nævnte lokalitet og
har allerede lagt den fotografiske dokumentation på .binær.motor - Link:

Fedt Link forresten ("Kortalen")!

--
Armand
(på hælene)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-05-02 22:34

Armand wrote:

> [...]
> lignende mulighed, kan jeg ikke forsikre mig derom igennem IT-vejen
> Så jeg må vel hellere derover og efterforske i min påstand ved lejlighed

Sporer jeg ikke en smule usikkerhed?. Jeg mener nemlig man kommer blæsende i
en overhaling og pludselig skal man flette. Smut nu der over. Du er nærmest.

Ib Jakobsen

Fra : Søren Lindholt

Dato : 02-05-02 08:33

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in article
> Sporer jeg ikke en smule usikkerhed?. Jeg mener nemlig man kommer
blæsende i
> en overhaling og pludselig skal man flette. Smut nu der over. Du er
nærmest.

*Pludselig* efter tydelig skiltning! Det der er udløser problemet er den
usædvanlige begivenhed at det er venstre bane der forsvinder, det er
trafikanterne ikke vant til, og det giver balladen.
Når der sker noget trafikanter ikke er vant til er de ikke beredt på at
tænke selv fordi trafikken i DK er så gennemreguleret af lys, baner, pile,
skilteskove, rundkørsler mv at man slet ikke har behov at have hjernen
slået til, og den luller derfor afsted på standby. Og straks der sker noget
hvor man skal være lidt årvågen og beslutte en handling er det så længe
siden sidst at det let kan gå galt...

Se hvordan de klarer sig i andre lande hvor trafikken er bindegal efter
vores standard, der ryger natruligvis en del flere, men folk er dælme VÅGNE

Hvis JEG var trafikminister..... )

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-05-02 16:14

"Søren Lindholt" wrote:

> *Pludselig* efter tydelig skiltning!

Desværre ser alle ikke ikke alle skilte.

> Det der er udløser problemet er den usædvanlige begivenhed at det er venstre
> bane der forsvinder, det er
> trafikanterne ikke vant til, og det giver balladen.

Genau det der var humlen i mit svar. Ingen vejbane= drej roret lidt til højre.
Ups kom der nogen?.

> [...]
> hvor man skal være lidt årvågen og beslutte en handling er det så længe

Her i vores lille flække blev der for ti år siden lavet en lille platform til
buspassagerer. Den blev selvfølgelig markeret med rød/hvid stribet skilt. Det
døde 5 gange på en måned. Efter den måned har der ikke været problemer. Fandme
uhyggeligt.

> Se hvordan de klarer sig i andre lande hvor trafikken er bindegal efter
> vores standard, der ryger natruligvis en del flere, men folk er dælme VÅGNE

Prøv du at styre en 12 meter bus i Roms morgentrafik. For ikke at snakke om at
skulle bakke i samme på grund af sindsygt parkerede biler. Da skal du være
vågen.

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-05-02 16:40

> [...]
om at
> skulle bakke i samme på grund af sindsygt parkerede biler. Da skal du være

Rigtig godt eksempel!

Jeg læste lige en lille artikel af Peter Rahbæk på DBA online. Jeg er ret
vild med DBA-online, men ham der Rahbæk, han er da et fjols! Han skriver at
nu er Italienerne ved at hæve hastighedsgrænsen på 3-spors motorveje til
150, og det kan vi lære noget af her i landet. Han har nok ikke læst noget
italiensk uheldsstatistik for nylig, for er der et land vi ihvertfald ikke
kan lære en bønne af (udover at være meget vågne under kørsel), så er det
Italien.
Mine ferier i Italien har lært mig at regler tages ualmindelig afslappet i
dele af landet, nogle regler er direkte farlige (fx. er det forbudt at køre
med hjelm i Napoli, for så kan man ikke se hvem føreren er), og de har så
høje uheldstal med personskade at man bliver rystet over at de bare
accepterer det. Jeg kom til at diskutere det med en veninde jeg har i Rom,
og det var tydeligt at en typisk romersk holdning er: Hvis ikke alle kører
som svin, så går al trafik i stå, og det kan vi jo ikke have. At der så dør
2-3 stykker om dagen, nåja, det er jo prisen for at leve. Suk...

Rittig
(Som fraråder folk at køre mc i Rom - og andre Italienske storbyer)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-05-02 17:11

Claus Rittig wrote:

> [...]
>
> Rittig
> (Som fraråder folk at køre mc i Rom - og andre Italienske storbyer)

Jeg har flere gange kørt sightseeing i Rom. Det der har forbavset mig mest er at
jeg kun har set en væltet to hjuler. Til gengæld har man ofte flyttet fødderne
lige så hurtig rund på pedalerne som en stepdanser. For der komme både på kryds
og tværs. Og holdende på tværs foran en bus, så er de helt gemt.

Ib Jakobsen

Fra : Søren Lindholt

Dato : 06-05-02 22:18

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse > > Rittig

> Jeg har flere gange kørt sightseeing i Rom. Det der har forbavset mig mest
er at
> jeg kun har set en væltet to hjuler. Til gengæld har man ofte flyttet
fødderne

Sidste sommer var jeg én dag i Lima, og vi kørte rundt i en lejet bil , det
er TOTALT vanvittigt. og derefter et par dage i Sao Paolo, hvor der dog var
nogenlunde styr på det, dog stadig sindsygt mange biler. Begge byer har over
15 millioner mennesker, og i Sao Paolo havde de da lidt mere styr på det,
men f.eks. på nogen af de store veje med 4-6 spor i hver retning kørte
mcerne imellem rækkern og havde deres egne køer der... bindegalt. Men de
havde vist fået nedbragt ulykkestallet ved at forbyde at sidde med armen ud
af vinduet i bilerne! og påbyde at man har begge hænder på rattet. Og så må
man jo kun køre 4 af 5 dage i ugen, hvis f.eks. nummerpladen slutter med 2,
må man ikke køre på dag 2, altså tirsdag... smart, og så er der arbejde til
en masse mennesker med at stå i krydsene og notere biler...

Søren

Fra : Armand

Dato : 02-05-02 18:12

Søren Lindholt <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en

> Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote in article
> nærmest.

Da ikke igen?

> [...]
> usædvanlige begivenhed at det er venstre bane der forsvinder, det er
> trafikanterne ikke vant til, og det giver balladen.

Nu jeg har faldet til patten, kan jeg vel godt tillade mig at være med i
den videre debat:
Ib's ord, om at kombinationen af at en vognbane slutter på samme stræk
hvor der er en tilkørsel er uheldig, kan jeg fint tilslutte mig!

Problemet er jo netop at man fint kan flette ind på de tilbageværende
spor; men i sit overblik over medtrafikanternes gebærden sjældent
kalkulerer med at nogle trækker tilsyneladende uprovokeret ud i yderste
(=2.) spor, i forbindelse med at en 3.part kommer kørende ad
tilkørselsbanen (forøvrigt en alt for ofte set, og decideret fatal
misforståelse af flettereglen - Som indbefatter fælles afstemning af
hastighed, og ikke(!) -vognbane!!*)

At det ikke medfører flere uheld end tilfældet er, skyldes kun at
pågældende tilkørselsbane er så lang at enhver presenil pensionist vil
kunne nå op på sluthastigheden inden at indfletning bliver aktuel!

*)
= endnu et eksempel på en klassisk køre-fejl med muligt fatal udkomme;
men som folk får lov til at foretage igen og igen fordi at der er flere
penge i hastighedskontroller :-|

--
Armand.
(På sin arbejdsvej idag, forøvrigt reddet af en medkørende der skulle

Fra : boe

Dato : 03-05-02 08:06

> [...]
> = endnu et eksempel på en klassisk køre-fejl med muligt fatal udkomme;
> men som folk får lov til at foretage igen og igen fordi at der er flere

Det er desværre ikke så simpelt. I forbindelse med introduktionen af de nye
overhalingsforbud for lastbiler på nogle motorvejsstrækninger fortalte en
politimand i trafikradioen, at politiet IKKE ville skride til bøder for
ulovlig overhaling, hvis lastbilen trak ud i 2. vognbane for at lade en
anden bil komme ind på motorvejen fra en tilkørsel - underforstået at det
åbenbart anses for normalt at skifte vognbane ved indfletning (uanset at man
næsten altid vil være til unødig ulempe ved sådan en manøvre og uanset at
begrebet "indfletning", som du selv påpeger, overhovedet ikke indbefatter
vognbaneskift).
Resultatet er da også, at jeg ved selvsyn har kunnet konstatere, at forbudet
stort set ingen virkning har - lastbilerne overhaler i stor stil - forbud
eller ej.

Bo, VF1000F

Fra : Asger Steffensen

Dato : 30-04-02 16:58

"Robert" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med en debat om "hver gang det gik godt" ? i stedet
> for disse sørge-linier ?

Det er jo alle tiders det her. Vi har fået en konstruktv debat på baggrund
af min oplevelse i søndags. I stedet for at sørge over et uheld (misforstå
mig ikke, det _er_ sørgeligt, men det her er måske mere opbyggeligt).

Et par kommentarer til tråden generelt:
Uffe og andre: Det var ikke min hensigt at skyde al skyld på bilisten. Som
jeg skriver "Og både bilist og MC'ist er en erfaring rigere".
Steen, du har en elefantisk hukommelse (ingen sammenligning iøvrigt . Jeg
husker ikke ordlyden fra min teoribog (fra '89!), men det lyder rimeligt at
det stadig gælder at slække gassen lidt ved overhaling. At standse op på en
motorvej skal ingen dog få mig til, men havde vi overhovedet også den slags
i landet i '64?

Så point taken, jeg skal naturligvis slække gassen i situationen, og lade
øsen passere (motorcykler ville have fortinsret hvis jeg var trafikminister
.

Der skete jo heldigvis ikke noget, hvad eksistensen af denne tekst beviser.

Asger (klogere :)
ZX-10 (nu med trinløs variabel gasgivning :)

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-02 22:29

> Hvad med en debat om "hver gang det gik godt" ? i stedet
> for disse sørge-linier ?

Jeg synes det er fint nok, vi lige får sådan en reminder engang i mellem
herinde...
Ikke at det er fint det sker - men den er god at have i baghovedet, at man
ikke er udødelig... Det kan være at det med tiden nedbringer de mellem 20 -
25 dødsfald vi har om året + de ulykker med legemsbeskadigelser, som jeg
ikke lige har tal på...

Jeg håber at et indlæg her - kan få bare een (motorcyklist) til at tænke sig
lidt bedre om - før der laves en hasarderet overhaling, lægges af på baghjul
gennem Århus bymidte eller lignende.

Mvh
Allan Rasmussen
motorcyklist, resten af livet.

Fra : Armand

Dato : 30-04-02 23:33

> [...]
> (Citat slut)
> Holdt bilisten korrekt? Havde han blinket af? Kørte biken for stærkt?

Næppe nogen; men dan selv dig/jer et billede af det hændte og hav det
med på nethinden derude

--
Armand.