Hvad er Fundablokke?
Fra : Nick

Dato : 29-04-02 21:29

Kan man bygge en carport af dem, f.eks.?

Hvordan adskiller de sig fra f.eks. Lecablokke? (Bortset fra prisen...)

--

Mvh / Best Regards

Nick

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 29-04-02 22:13

On Mon, 29 Apr 2002 22:29:28 +0200, "Nick" <nick@keller.nu> wrote:

Fund(ment)blokke - beregnet til fundamenter, lavet af beton og ikke
Leca-nødder som Leca-blokke er.

>Kan man bygge en carport af dem, f.eks.?

det kan man sikkert

Lars

Fra : Helle Skoett

Dato : 30-04-02 00:25

Hej Nick.
Fundablokke ligner nogle store beton-H'er med dobbelt midterstreg. Dem
stabler man forskudt ovenpå hinden og fylder cement i. Det giver et godt
fundament med pæne sider - f.x. til din carport.
Lecasten skal mures op med mørtel, og bruges over jorden.

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : M@rk

Dato : 30-04-02 09:04

Tue, 30 Apr 2002 01:25:22 +0200, berigede "Helle Skoett"
<Helle.Skoettvaek@bt.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Lecasten skal mures op med mørtel, og bruges over jorden.

Så disse kan man f.eks. bruge til, at fjerne en sidedør i sin garage?

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Nick

Dato : 30-04-02 18:33

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Tue, 30 Apr 2002 01:25:22 +0200, berigede "Helle Skoett"
> <Helle.Skoettvaek@bt.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Så disse kan man f.eks. bruge til, at fjerne en sidedør i sin garage?

Du kan også bare tage den af hængslerne...

/Nick

Fra : M@rk

Dato : 02-05-02 06:33

Tue, 30 Apr 2002 19:33:18 +0200, berigede "Nick" <nick@keller.nu>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Du kan også bare tage den af hængslerne...

*LOL*

/Mark

Fra : Nick

Dato : 30-04-02 18:33

"Helle Skoett" <Helle.Skoettvaek@bt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fundament med pæne sider - f.x. til din carport.
> Lecasten skal mures op med mørtel, og bruges over jorden.

OK, dvs at man kan mure op med dem? Eller kan man kun lave "soklen" af dem?

Måske er jeg bare dum, men at lave et "fundament" af sådan nogle fætre, det
kan jeg ikke se fidusen ved. Jeg havde tænkt mig at grave 30 cm ud i hele
grundplanen, sætte kantbrædder op hele vejen rundt og så støbe beton ud. Så
har jeg et solidt gulv og godt fundament til at bygge videre på, eller hur?

Tak for svarene!

/Nick

Fra : Funda

Dato : 01-05-02 09:59

"Nick" <nick@keller.nu> wrote in message

> [...]
> har jeg et solidt gulv og godt fundament til at bygge videre på, eller hur?

Det er ikke godt!
Et fundament skal altid ned i frostfri dybde.
Man regner normalt med 90 cm.
Her er fundablokkene gode.

mvh.
Funda

Fra : Nick

Dato : 01-05-02 17:58

"Funda" <alwayslook@c4.com> skrev i en meddelelse
> "Nick" <nick@keller.nu> wrote in message

> Et fundament skal altid ned i frostfri dybde.
> Man regner normalt med 90 cm.
> Her er fundablokkene gode.

Puha, dvs at jeg skal grave et 90 cm dybt hul, for at støbe et gulv til en
garage/redskabskur som bygges op af Lecablokke?

Om ikke andet, så flytter det sig i hvert fald ikke når nordenvinden kommer
drønende...

/Nick

Fra : Funda

Dato : 02-05-02 11:53

> [...]
> garage/redskabskur som bygges op af Lecablokke?
>
> Om ikke andet, så flytter det sig i hvert fald ikke når nordenvinden kommer

Ja, det er jo altså kun selve fundamentet under murene.
Og 30 cm beton er nok alt rigeligt til et betongulv.
Du kan nøjes med 10 cm. grovbeton på stabil undergrund, og så et par cm.
fint beton.

mvh
Funda
PS.
Jeg mener iøvrigt fremgangsmåden kan findes på
www.lav-det-selv.dk

Fra : Bachelor

Dato : 03-06-02 22:56

"Nick" <nick@keller.nu> wrote in news:aap760$g8o$1@news.cybercity.dk:noget
der ligner dette

> "Funda" <alwayslook@c4.com> skrev i en meddelelse
> det
> hele
> Så
> hur?

I princippet kan du godt, så skal du bare armere betonpladen
godt, så den ikke revner. Før i tiden var det almindelig at
man under murene i et hus smed nogle sten ned 20-30 cm. og
så murede oven på det, og de huse står såmænd meget godt den
dag dag. Jeg vil dog pointere, at det ikke er måden man gør
det på i dag.
Måske er det dog ved at vende tilbage. Sundolitt har et system
som de siger er ved at blive anerkendt herhjemme, hvor du ikke
skal lave en "syldegrøft" men derimod graver 50 cm. Sundolitt
ned og støber oven på det. Hele huset "flyder" så på en halv
meter "flamingo". Teknikken skulle være meget anvendt i Sverige.

Fra : Bachelor

Dato : 03-06-02 22:47

"Funda" <alwayslook@c4.com> wrote in
news:aff718a4ce9446d897346da5c034ccd3.74846@mygate.mailgate.org:noget der
ligner dette

> "Nick" <nick@keller.nu> wrote in message

> Det er ikke godt!
> Et fundament skal altid ned i frostfri dybde.
> Man regner normalt med 90 cm.
> Her er fundablokkene gode.

Man putter ikke fundablokke ned i jorden
med mindre man skal lave en uisoleret
kælder f.eks.