Skærme
Fijala 3554
Samsungs SyncMaster 959NF - Hvor flad er s~
Fra : Niels Sørensen

Dato : 29-04-02 21:29

Jeg er ved at købe en 19" kvalitetsskærm, og har bl.a. set på Samsungs
monitors. (Der ser forholdsvis imponerende ud til prisen.)

Mit store tvivlsspørgsmål er, at jeg ikke kan finde ud af, hvor flad skærmen
er på disse..
I flg. Tom's Hardware er skærmen IKKE helt flad på DynaFlat skærmene (fx
SyncMaster 957DF) - de buer svagt i hjørnerne. Men om dette også er
tilfældet - eller måske endnu tydligere - for 959NF-modellen (med NF =
"Natural Flat) aner jeg ikke!

Jeg har spurgt 3 forhandlere men fik desværre meget modsatrettede svar:

Inter Media Production skrev:
"DF (DynaFlat) er et skyggemaske billedrør. Modsat et almindeligt billedrør
der er buet på ydersiden og fladt på indersiden, er dette fladt på ydersiden
og buet på indersiden. Alle optiske forvrængninger elimineres, og billedet
opleves som fuldstændig plant.
NF (Natural Flat) er en skærm baseret på Samsungs patenterede
Diamondtron-teknik. Denne har som Dynaflat monitoren en helt flad ydersode.
Til gengæld er skærmen udstyret med en såkaldt "Aperture-mask", der har
tynde sprækker istedet for huller. Det betyder, at der trænger mere lys
igennem, så du får et klart billede med høj lysstyrke og fortrinlig
farvegengivelse."
(- han synes altså åbenbart ikke at nogen af dem er buede, med mindre han
glemte at tilføje "ikke" et sted...)

SHG.dk skrev:
"Det er korrekt, at DF og NF er to forskellige teknologier... DF er
DynaFlat, hvor skærmbilledet buer lidt i billedet, hvorimod NF er helt
flad... "

PRC-Data skrev:
"959NF har ikke et helt fladt billedrør. NF står for Natural Flat.
Tilgengæld er opdateringshastigheden en del bedre end på, så det er mest et
spørgsmål og hvad man foretrækker."

Altså 3 modsigende svar..
Er der nogen, der mener at have DET rigtige svar?
(Evt. egne erfaringer?)

(P.s. Jeg undskylder overfor firmaerne at have skrevet til dem alle om det
samme. Normalt forstyrrer jeg KUN netop det firma jeg vælger at købe hos -
men i dette tilfælde blev jeg 'mistænksom' overfor svaret, og ville således
have en second opinion.. - men denne var helt modsatrettet mit første svar -
og derfor spurte jeg også et 3. firma..)

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-05-02 17:56

> [...]
> SyncMaster 957DF) - de buer svagt i hjørnerne. Men om dette også er
> tilfældet - eller måske endnu tydligere - for 959NF-modellen (med NF =

Jeg har en 959NF, og den er _helt_ flad. Ulempen ved den er de to "streger"
der bærer hulmasken(?), fuldstændig ligesom på Sony's Trinitron. De streger
findes ikke på Dynaflat. Men på den anden side, ser man ikke stregerne (jeg
gør ihvertfald ikke), så det er ikke en grund til ikke at købe NF.

- Martin