Ny TiBook
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 29-04-02 19:08

Ja, udover eMac'en som alle falder over synes jeg da at det var
interessant at apple annoncerer den nye TiBook nu og ikke venter til New
York. Venter nu nok dertil alligevel - kan være man kan få sig en med
superdrive til den tid. *savle*

Men spørgsmålet er: Er der nogen der har set henvisninger til evt. nyt
batteri eller forbedret køling i den nye? Jeg mener et større grafik
kort, en 800mhz og større hd, kommer da til at resultere i endnu større
varmeproblemer og strømmangel? Hvis dem der har en 667'er nu klager over
blæseren og brandfare hvordan bliver en 800'er så ikke?

anr

"The only thing I was ever good at was driving a bus, and now 'The Man'
says I need a piece of paper to do that."
-Otto the busdriver

Fra : Morten Reippuert

Dato : 29-04-02 19:59

In article <1fbf3pn.8uzfdxzv8fuN%anrNOTPART@OFMAILmac.com>,
anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) wrote:

> [...]
> varmeproblemer og strømmangel? Hvis dem der har en 667'er nu klager over
> blæseren og brandfare hvordan bliver en 800'er så ikke?

7500'eren bruger såhudt jeg visker mindre strøm end den gamle Radeon
mobility. HD'en behøver bestemt heller ikke bruge mere strøm blot fordi
den er større. Hvad CPU'en angår skal jeg ikke kunne udtale mig

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 30-04-02 17:06

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> 7500'eren bruger såhudt jeg visker mindre strøm end den gamle Radeon
> mobility. HD'en behøver bestemt heller ikke bruge mere strøm blot fordi
> den er større. Hvad CPU'en angår skal jeg ikke kunne udtale mig

Jaja, det var også bare mere generelt jeg tænkte - jo mere man propper
derind jo værere. Anyway, en fyr på macnn.com skrev
(http://macnn.com/news.php?id=13912&startNumber=10#comments):

"According to the Motorola guide of processors the processor inside the
new Ti-book could be the MPC7451. It is a low heat chip as well as the
ability to have 1MB of L3 cache. If anyone else has anything to add
please do."

Kan det ses nogensteder eller...? Og vil denne cpu så have ofret
performance på nogen måde?

(kan slet ikke finde rundt hos motorola)

anr

"I don't need to be told what to think - by anyone living."
-Ned Flanders

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-04-02 17:25

In article <1fbgsui.6gqisj1dkjzcwN%anrNOTPART@OFMAILmac.com>,
> [...]

> please do."
>
> Kan det ses nogensteder eller...? Og vil denne cpu så have ofret

Det tror jeg ikke. 7440 er den low-heat udgave af 7450, som blev brugt i
550-667. Ydelsen på de to chips skulle være nogenlunde identiske bortset
fra at 7440 ikke kan udstyres med L3 cache. 7451 er åbenbart en low-heat
udgave af 7450 men med mulighed for L3 cache.

pr. clockcyklus er 744x og 745x mindre effektive end de oprindelige 7400
og 7410 (lowheat udgave af 740x) G4'ere pga af den dybere pibline. +7440
har 7 trin i modsætning til de 3 som i alle tidligere PPC'ere. Altivec
opvejer dog dette hvis ellers programmerne er kompileret til 744x og
745x's mere avancerede altivec enheder.

De nye PM G4'ere fra 2002 (800, 933 og 2*1000), bruger alle PPC7460
chippen (Apollo), som på trods af den dybe pibleine er mere effektiv pr.
clockcyklus end både 740x, 741x, 744x og 745x - rent faktsik er den hele
15% mere effektiv, end end en tilsvarende clocket 745x.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-04-02 23:27

I artiklen <5ggmaa.kh.ln@g4.reippuert.dk> , Morten Reippuert
<spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]
> fra at 7440 ikke kan udstyres med L3 cache. 7451 er åbenbart en low-heat
> udgave af 7450 men med mulighed for L3 cache.

Jeg har ikke set pålidelige kilder til at det skulle være 7440 som blev
brugt i gigabit TiBook. 7451 er en 1.6V udgave af 7450 (som bruger 1.8V)
7455 (Apollo) er en SOI udgave af 7451 og benyttes i de nuværende tower
modeller.

> [...]
> har 7 trin i modsætning til de 3 som i alle tidligere PPC'ere. Altivec
> opvejer dog dette hvis ellers programmerne er kompileret til 744x og

7410 er en skrumpet udgave af 7400. 745x har en pipeline med 7 trin med
branch mispredict penalty på 6 clocks. 7400 har en pipeline på 5 trin og
branch mispredict penalty på 4 clocks. 604 havde en pipeline på 6 trin.

> [...]
> clockcyklus end både 740x, 741x, 744x og 745x - rent faktsik er den hele
> 15% mere effektiv, end end en tilsvarende clocket 745x.

Der findes ikke nogen 7460 på nuværende tidpunkt udenfor rygtesider. Apollo
har præcis samme timing som de tidligere i serien, blot har Apple udstyret
den med DDR cache.

Kunne du ikke nøjes med at udtale dig om noget, som du har pålidelige kilder
til? Du minder efterhånden om ERS.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 02:47

In article <zmFz8.1250$Vt6.6162@news.get2net.dk>,
"Niels Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
> brugt i gigabit TiBook. 7451 er en 1.6V udgave af 7450 (som bruger 1.8V)
> 7455 (Apollo) er en SOI udgave af 7451 og benyttes i de nuværende tower

Det er i al fald ikke 7451 eller 7410 der bruges, men jeg skal da gerne
forsøge at støve lidt dokumentation op. Der refereres i flæng til
7440/7450 i omtalen af 550/667 modellerne (ingen info fra Apple's side),
hvilket der er god grund til: kernen er identisk.

Nedenståënde er klippet fra:
<http://www.xlr8yourmac.com/archives/oct01/102301.html>

A reader that recently got his PowerBook G4/667 sent results of
PPCchecker showing it has the 7450 rev 2.1 CPU (the same chip used in
the desktop G4s). We were all wondering if the CPU was the 7450 or
the 7440. (Note - one reader that worked at Motorola said the 7450
and the 7440 has the same core, and therefore would be use the same
ID read by PPCchecker. One way to tell is to check the number of pins
on the chip - the 7440 has 360 pins and the 7450 has 483 pins. I've
asked a contact at Apple about the chip type, since even the
developer docs don't note which it is. Michiro Isobe, Author of
PPCchecker commented on this in Wednesday's news)

Det ville undre mig hvis Apple havde valgt en CPU der ved 600MHz
genererer knapt 18watt frem for en der genererer ca 11 watt - især når
den primære forskel ud over varmeudvikling og strømforbrug er den
valglfrie L3 cache som Apple ikke har udstyret 550/667 modellerne med.
Dermed sagt: jeg er ikke sikker, men jeg har god grund til at formode at
det er 7440 der benyttes.

> 7410 er en skrumpet udgave af 7400.

Ja, er det ikke også det jeg skriver? samme ydelse men 7410 bruger
mindre strøm og genererer mindre varme.

> 745x har en pipeline med 7 trin med branch mispredict penalty på 6
> clocks. 7400 har en pipeline på 5 trin og branch mispredict penalty
> på 4 clocks. 604 havde en pipeline på 6 trin.

7400, 7410, 7x0 og 604x har nu en pipeline på 4 trin (ja, jeg tog i
lighed med dig fejl - Jeg tænkte på at de havde en pibline der er 3 trin
dybere - whats your excuse?)

601 og 603 har såvidt jeg kan se en pipeline på 3 trin (Dette resonerer
jeg mig frem til, idet IBM's dokumentation angiver at 604x's pipeline er
ét trin dybere end 603x og 601.

> Der findes ikke nogen 7460 på nuværende tidpunkt udenfor rygtesider. Apollo
> har præcis samme timing som de tidligere i serien, blot har Apple udstyret
> den med DDR cache.

Jeg mener selvfølgelig 7455 (Apollo) og ikke 7460

> Kunne du ikke nøjes med at udtale dig om noget, som du har pålidelige kilder
> til?

Det kan jeg godt... er venlig selv at efterleve samme mantra?

> Du minder efterhånden om ERS.

Det er en fornærmelse af de grove.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 00:27

In article <zmFz8.1250$Vt6.6162@news.get2net.dk>,
"Niels Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Kunne du ikke nøjes med at udtale dig om noget, som du har pålidelige kilder
> til? Du minder efterhånden om ERS.

Kunne du ikke holde mudderet et andet sted?

FUT

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 02:55

> [...]

Jeg mener selvfølgelig 7455 (Apollo) og ikke 7460

> Kunne du ikke nøjes med at udtale dig om noget, som du har pålidelige kilder

Det kan jeg godt... er du venlig selv at efterleve samme mantra?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-05-02 16:02

I artiklen <qthnaa.kh.ln@g4.reippuert.dk> , Morten Reippuert
<spam@reippuert.dk> skrev:

(snip)

> [...]
> valglfrie L3 cache som Apple ikke har udstyret 550/667 modellerne med.
> Dermed sagt: jeg er ikke sikker, men jeg har god grund til at formode at

7450 er opgivet til 14.0 watt (typisk) og 17.5 watt (max) ved 600 MHz og 1.8
volt. (Jeg har dette fra dokumentet med kode MPC7450EC/D.) Jeg kunne ikke
lige finde et tal for 7440, men 7441 er opgivet til 11.4 watt (typisk) og
13.4 watt (max) ved 600 MHz og 1.5 volt. (Dette fra
<http://e-www.motorola.com/webapp/sps/site/taxonomy.jsp?nodeId=03M9430304504
67M98653>. Det er et stykke tid siden jeg gemte det i et web-arkiv, så
linken knækker måske.) Forskellen er altså dramatisk mindre end du har fået
ind i dit hovede. Hvis en 745x ikke er udstyret med L3, så vil der ikke
komme varme fra L3 cache tags og cache pin drivere, så varmeafgivelsen vil
sandsynligvis være ens.

De specs du ser på nettet er ikke nødvendigvis for forskellige chips, en 1.8
volt chip kan meget vel fungere ved 1.5 volt hvis den clockes lavere. Der er
fordele ved højere volumen og fælles lagre for produktlinier. Når der
skiftes towermodel, kan restlageret således brændes af i PowerBooken.

> Ja, er det ikke også det jeg skriver? samme ydelse men 7410 bruger
> mindre strøm og genererer mindre varme.

Og fungerer ved højere Mhz, Det er ikke tilfældet hvis man blot har
reduceret spændingen.

> 7400, 7410, 7x0 og 604x har nu en pipeline på 4 trin (ja, jeg tog i
> lighed med dig fejl - Jeg tænkte på at de havde en pibline der er 3 trin
> dybere - whats your excuse?)

Jeg overså at Complete og Write-back er kombineret i et trin på de helt
korte pipelines. Branch mispredict penalty, som er det som tæller, er
uafhængig af dette. Man kan normalt beregne det som antallet af trin fra
Fetch til og med Execute plus en. At sætte 7 trin overfor 4 trin er altså
misvisende. Derudover skal man huske på at 745x kan udføre 3 instruktioner
(plus branch) per clock mod 2 instruktioner (plus branch) for 7400/7410.

> 601 og 603 har såvidt jeg kan se en pipeline på 3 trin (Dette resonerer
> jeg mig frem til, idet IBM's dokumentation angiver at 604x's pipeline er
> ét trin dybere end 603x og 601.

604(e) har 6 trin ifølge figur 6-3 på side 242 (pdf nummerering) i PowerPC
604e RISC Microprocessor User's Manual (hentet fra e-www.motorola.com).
Regnet fra Fetch til og med Execute er det et trin dybere end dem du
sammenligner med.

> Jeg mener selvfølgelig 7455 (Apollo) og ikke 7460

> Det kan jeg godt... er du venlig selv at efterleve samme mantra?

Hvor er dine kilder? (udover dette xlr8 link)

> Det er en fornærmelse af de grove.

Du er dårlig til at opgive præcise kildehenvisninger. Så havde man da en
chance for at se, hvad det er som du har misforstået. Ingen forbehold
overhovedet. Det minder om ERS før jeg holdt op med at læse hans indlæg. Det
var før han blev rigtig arrig på dig.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 02-05-02 21:20

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> [...]
> varmeproblemer og strømmangel? Hvis dem der har en 667'er nu klager over
> blæseren og brandfare hvordan bliver en 800'er så ikke?

Synes lige jeg ville tilføje følgende taget fra maccentrals forum:

"The 400 and 500MHz PowerBooks shipped with a 7410, which has a very low
typical power rating of 5.3W at 500MHz. The 550 and 667MHz PowerBooks
shipped with a 7440, which has a much higher typical rating of 13.4W at
700MHz.

The only three 74xx chips that support an L3 cache are the 7450, 7451
and 7455, so one of them must be in the new PowerBooks. The 7450 and
7451 seem to be almost identical, certainly in their power figures.
They're both rated at 14.5W typical at 667MHz. The 7455 has typical
power rating of 17W at 800MHz, but there's also a low power version
rated at 10.3W typical at 733MHz, and limited to a maximum clock
frequency of 800MHz.

I haven't seen any documentation hinting to low power versions of the
7450/7451, so I'm guessing that the new PowerBooks use the low power
7455. The upper limit of 800MHz is a solid hint to that effect.

So the CPU probably doesn't use considerably less power than previous
models. Considering the Radeon 7500 and the L3 cache, you'd expect a
temperature increase. Maybe they've come up with a better heatsink
design, but it seems doubtful this would make all the difference. I'd be
interested to know if I've missed any chip variants in my brief search.

Salamander"

Hvis det er sandt (nu er der da ligefrem effekt i tal) tyder det da på
at 800'eren er koldere end 667'eren.

Nå men ellers tak for udredningen... jeg synes bare det er mærkeligt at
apple ikke informerer om den slags i specsne, men sådan er der jo så
meget.

Sweet!

anr

"Ohh! A trillion-dollar bill! That's a spicy meatball!"
-Homer Simpson