Nag. Egen News server
Fra : Zwam

Dato : 29-04-02 17:37

Hej!

Jeg har lige kigget lidt i gruppen og fundet ud af at jeg skal have et
program som hedder Dnews til at lave mit eget news forum. Men mit spørgsmål
er nu... Kan jeg godt have min egen server stående selv om jeg ikke har fast
ip???

Når jeg så har lavet min egen news server skal den så registreres nogen
steder f.eks TDC for at deres kunder får adgang til den??? og hvor dan gøres
det evt.?

Regards
David

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-04-02 20:30

Zwam wrote:

> [...]
> er nu... Kan jeg godt have min egen server stående selv om jeg ikke har fast

Ja, men det kræver at folk kender dit ipnummer. Lav evt. en
"konto" hos www.dyndns.dk. Folk skal så connecte til fx.
zwamnews.dyndns.dk og din server sætter du til løbende at fortælle
dyndns hvilket ipnummer den har idag. Der ligger
"opdateringsrutiner" på dyndns' webside til det samme.

> Når jeg så har lavet min egen news server skal den så registreres nogen
> steder f.eks TDC for at deres kunder får adgang til den??? og hvor dan gøres
> det evt.?

Hvis det er et privat forum så rager det ikke TDC og skal derfor
ikke registreres. Hvem du deler adressen til din newsserver med er
noget du styrer. Hvis du lader folk få adgang til at poste i de
offentlige newsgroups via din opkobling, så er det dig der er
ansvarlig for det der udsendes via dit system, men er det en lokal
ng der ikke kommer videre end til din maskine så er det helt og
holdent dig der bestemmer.

2 tips:

1) TDC har det med at blokere for port 119 (news), så du skal
sandsynligvis sætte Dnews op til at bruge fx. port 120 i stedet.
Folk der skal connecte til din server skal have portnummeret at
vide så de kan ændre det i deres opsætning.

2) Vær helt sikker på at du har styr på sikkerheden. Spammere
elsker at finde et åbent system de kan misbruge, så slå alt fra du
ikke har brug for. Hvis ikke du har planer om at sende og modtage
emails gennem Dnews, så undlad at indtaste oplysninger i POP3 og
SMTP felterne (hvis Dnews ellers har den funktionalitet)

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.