Sne på loftet...
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-02-01 00:20

Hej alle,

Som nybagt husejer, og derfor ukendt med om det er normalt/bekymrende/blot
irriterende/direkte farligt, skriver jeg mit indlæg

Det blæser meget idag, og på nordsiden af mit hus fyger det temmeligt meget.
Sne blæser op ad husmuren, og ender på loftet!
En halv meters penge ind på loftet, og lægger sig ovenpå isoleringen.
De yderste 25-30 cm af loftet er u-isoleret, og dér ligger der nu et fint
lag fyge-sne.
Nogle steder 5-10 cm sne!

Er det bekymrende ????
Imorgen vil jeg se om ikke jeg kan grave det ud...
Men der kommer jo nok bare mere, så længe det blæser så meget som det gør...

Hvad skal jeg gøre ?

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : per

Dato : 05-02-01 06:24

On Sun, 04 Feb 2001 23:20:03 GMT, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer.as> wrote:

der må selvfølgelig ikke ligge sne på loftet, for det smelter jo og
laver vandskader.

Du skal tætne dit tag, så der ikke kan komme fygesne ind.

--
Per

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 05-02-01 10:00

"per" <per@ph-byg.dk> wrote in message
> [...]
> laver vandskader.
> Du skal tætne dit tag, så der ikke kan komme fygesne ind.

Jeg har selv lidt det samme problem, dog er det kun i begrænset omfang.
Men dog så meget at det i går begyndte at dryppe ned af vores loftslem,
hvor der åbentbart siver en smule var luft op.

Jeg vil gerne vide hvor alvorligt det er og om vi bør "klantre" vores
byggeselskab
for at de ikke har lukket taget godt nok. Vi flyttede ind i vores
nybyggede
Lind & Risør hus i December 1999 (se http://www.bygnythus.net).

Vi havde også i efteråret stort set hele luftet sat til med de der
"dimser" fra
birketræerne der sætter sig overalt. Dette er sikkert ikke skadeligt men
ret
iriterende, især når man lukke luftlemmen op og får et helt brusebad i
dem.

--
Erik P. Ernst
* http://www.bygnythus.net

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-02-01 10:46

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse
> [...]
> Imorgen vil jeg se om ikke jeg kan grave det ud...
> Men der kommer jo nok bare mere, så længe det blæser så meget som det

Nu har jeg så idag været deroppe...
Og der er meget sne (synes jeg) !
Både fra tagryggen og fra kanterne helt yderst...
Faktisk næsten så meget over hele loftet, at jeg er temmeligt usikker på om
jeg kan fjerne det hele... For stort set hele loftet er dækket af et mere
eller mindre tyndt lag fygesne...!
Bør jeg alde være med at fjerne det (det er jo frostvejr indtil videre...),
og kontakte forsikringen ?

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Hauge

Dato : 05-02-01 11:31

Hejsa

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> wrote in message
> Bør jeg alde være med at fjerne det (det er jo frostvejr indtil
videre...),
> og kontakte forsikringen ?

Du skal fjerne det, de melder tø fra tirsdag.

Hvad vil du med forsikringen? Det der er jo et spørgsmål om enten
byggesjusk, eller dårlig vedligeholdelse.

Mvh Hauge

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-02-01 11:32

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad vil du med forsikringen? Det der er jo et spørgsmål om enten
> byggesjusk, eller dårlig vedligeholdelse.

Som ikke er nævnt i tilstandsrapporten - jeg overtog huset 1/1-2001.
Det er jo lidt interessant hvis der er tsale om dårlig vedligeholdelse eller
byggesjusk...

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Hauge

Dato : 05-02-01 12:01

Hejsa

> Som ikke er nævnt i tilstandsrapporten - jeg overtog huset 1/1-2001.
> Det er jo lidt interessant hvis der er tsale om dårlig vedligeholdelse
eller
> byggesjusk...

Jeg kender problemet, men jeg havde selv et lign. problem da jeg selv købte
for nogle få år siden.
Betonnen på halvdelen af gulvene i huset, var af så ringe kvalitet at man
kunne bore huller deri med en finger. Jeg havde en anden byggesagkyndig ude
og se på det, og han sagde at der ikke var noget at gøre, da de ikke skal
adskille noget for at finde fejl!

Så en tilstandsrapport kan faktisk ikke bruges til meget andet end at hænge
op på toilettet, da den byggesagkyndige har så mange undskyldninger for at:
"det der, det er jo umuligt at se, hvis man da ikke flår huset fra
hinanden".

Jeg er bange for at der kun er een til at udbedre og betale dette, og det er
nok desværre dig.

Mvh Hauge

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-02-01 12:40

> [...]
> hinanden".
>
> Jeg er bange for at der kun er een til at udbedre og betale dette, og det

OK...

Jeg har nu knoklet med at forsøge at fjerne sneen i en times tid... Et par
kubikmeter sne blev det vel til, som jeg smed belejlig uden for
bryggersdøren...
På isoleringen er det ikke så slemt (ikke over 3 mm nogen steder).
Men hele vejen rundt om huset (udhænget) ligger der en del sne... Den har
jeg lidt opgivet at fjerne - dels fordi det ligger så langt ude, at jeg
næsten ikke kan nå det, og dels fordi evt. vand derfra ikke kan dryppe ned i
huset... (og så er der jo ikke varme nedenunder der kan lyn-smelte sneen...)
Så nu ser jeg tiden lidt an, og kigger derop igen om nogle timer...

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 05-02-01 20:26

"Søren C. Fischer" wrote:

> Bør jeg alde være med at fjerne det (det er jo frostvejr indtil videre...),
> og kontakte forsikringen ?

En mand fra Forsikrings-oplysningen sagde i radioavisen, at vandskade
fra fygesne kun dækkes, hvis det er ifm. et afblæst tag.

Men problemet er vel at loftet er _lidt_ for godt ventileret. Men
hvordan man sikrer sig at der kan være tilstrækkelig luftcirkulation og
samtidig undgår sne der fyger ind, det er et godt spørgsmål.

--Johan

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-02-01 22:22

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvordan man sikrer sig at der kan være tilstrækkelig luftcirkulation og
> samtidig undgår sne der fyger ind, det er et godt spørgsmål.

Ja, jeg læste også på Tekst-TV, at kun 5% af os husejere har dækning for
efterfølgende vandskader pga. fygesne på bl.a. loftet - jeg må ha' ringet
til forsikringen endnu en gang og forhørt mig om merprisen for netop den
dækning
Iøvrigt tror jeg at ventilationen er ok på mit loft, der var "bare" tale om
temmeligt meget blæst kombineret med meget løs sne i store mængder
På husets ene galv havde der i nattens løb samlet sig en drive på 3-4 meter
i længden og 1.5 meter høj...
Så der var frit spil for fyge-sne til at fare lige op af den drive og ind på
taget!

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 05-02-01 22:34

"Søren C. Fischer" wrote:

> [...]
> til forsikringen endnu en gang og forhørt mig om merprisen for netop den

Specielt hvad den koster med tilbagevirkende kraft :)
Men den dækker nok ikke, hvis du _har_ opdaget sneen og bare venter på
at den skal smelte...

--Johan

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-02-01 00:01

> Specielt hvad den koster med tilbagevirkende kraft :)
> Men den dækker nok ikke, hvis du _har_ opdaget sneen og bare venter på
> at den skal smelte...

Jeg har fjernet hvad der var af sne på isoleringen - det som ligger tilbage
er ude under udhænget.

Hvem ved - måske den næste snestorm efterlader et mere alvorligt sne-kaos på
mit loft...

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk