Ansættelsesforhold - ferie ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 29-04-02 16:53

Hej!

Hvis man er ansat med vilkår jvf. funktionærlove, og man får løn
under ferie - hvordan beregnes denne så ?? I mit ansættelsesforhold
har jeg overtidsbetaling, og er ikke klar over, om ferie-beløbet
udregnes som 12.5% af lønnen (som normalt) - eller hvordan det
foregår... Jeg undrer mig bare, for hvert år til maj er der et punkt
på lønsedlen som hedder "Ferietillæg" - jeg kan bare ikke rigtigt se
hvor pokker beløbet passer ind henne...

Anyone ?

/Brian

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-04-02 17:09

> I mit ansættelsesforhold
> har jeg overtidsbetaling

Du får formodenligt ikke feriepenge af overtidsbetalingen når du er ansat
med løn under ferie.

> på lønsedlen som hedder "Ferietillæg" - jeg kan bare ikke rigtigt se
> hvor pokker beløbet passer ind henne...

Ferietillæget er på 1% af den ferieberettigede løn (den "grundløn") og
udbetales med maj-lønnen. Den er en kompensation for at du med ferie med løn
ikke får eller vil det samme som hvis du blot fik feriepenge.

/A

Fra : Brian Ipsen

Dato : 29-04-02 17:17

On Mon, 29 Apr 2002 18:09:13 +0200, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Du får formodenligt ikke feriepenge af overtidsbetalingen når du er ansat
>med løn under ferie.

Det har jeg fundet ud af, at jeg ikke gør...

>Ferietillæget er på 1% af den ferieberettigede løn (den "grundløn") og
>udbetales med maj-lønnen. Den er en kompensation for at du med ferie med løn
>ikke får eller vil det samme som hvis du blot fik feriepenge.

Ok, men ferielovens §23 stk 5 siger så:

En lønmodtager kan før optjeningsårets begyndelse kræve
feriegodtgørelse med 12 pct. af lønnen i optjeningsåret i stedet for
løn under ferie og ferietillæg, jf. § 26.

Dvs. at jeg rent faktisk i morgen kan gå til lønningskontoret på
virksomheden og kræve, at min ferieoptjening for det næste år beregnes
som 12% af min løn (incl. overarbejde) - frem for at få løn under
ferie ??

Det er jo ikke helt uvæsentligt... Vi laver lige et regnestykke
(fiktive beløb):

En person er ansat til 35000,- om måneden incl. pensionsbidrag etc.
Personen har overtidsbetaling, og tjener totalt 550000 i løbet af
året. Med løn under ferie vil ferie-beløbet være:
35000 + 5500 (1% af 550000) = 40500,-

Hvis det i stedet for blev beregnet som 12 % af lønnen ville beløbet
være: 66000,-

Det er jo ikke en helt uvæsentlig forskel - 25500 før skat (eller
tager jeg fuldstændig fejl af noget ?) ....

/Brian

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-04-02 17:27

> Med løn under ferie vil ferie-beløbet være:
> 35000 + 5500 (1% af 550000) = 40500,-

Du kunne også bare aftale en månedsløn på de 40500

/A

Fra : Brian Ipsen

Dato : 29-04-02 17:44

On Mon, 29 Apr 2002 18:16:38 +0200, Brian Ipsen <spammers@nowhere.net>
wrote:

>Ok, men ferielovens §23 stk 5 siger så:
>
>En lønmodtager kan før optjeningsårets begyndelse kræve
>feriegodtgørelse med 12 pct. af lønnen i optjeningsåret i stedet for
>løn under ferie og ferietillæg, jf. § 26.

Kommer forresten i tanker om, at det hele selvfølgelig afhænger af, at
der også beregnes feriegodtgørelse af overtid - det har jeg nemlig
ikke kunnet finde noget info om....

/Brian

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-04-02 17:49

"Brian Ipsen" <spammers@nowhere.net> wrote in message
> Kommer forresten i tanker om, at det hele selvfølgelig afhænger af, at
> der også beregnes feriegodtgørelse af overtid - det har jeg nemlig
> ikke kunnet finde noget info om....

Det gør der.

<http://www.perst.dk/Dokumenter/06_Udgivelser/Publ/200201_Ferievejledning/ka
p06.html>

Se afsnit 6.4.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-04-02 17:47

> [...]
> virksomheden og kræve, at min ferieoptjening for det næste år beregnes
> som 12% af min løn (incl. overarbejde) - frem for at få løn under

Ja, og det er netop personer med uregelmæssige lønforhold (herunder meget
overarbejde), bestemmelsen er rettet mod.

Det, man dog skal være opmærksom på, er, at det kun er lønnen for de uger,
hvor du rent faktisk arbejder, der lægges til grund for beregningen. Løn
under ferie indgår således ikke.

Lad os sige, at vi har en medarbejder, der tjener 40.000 om måneden, dvs.
480.000 om året.

Efter den "normale" ordning vil han få 480.000 /52*5 + 480.000*0,015 =
53.354 kr. udbetalt som hhv. løn under ferie og særlig feriegodtgørelse.

Med den alternative ordning, hvor han i stedet får 12% i feriegodtgørelse,
vil han få udbetalt 480.000 / 52 * 47 * 0,12 = 52.061 kr.

Det kan derfor normalt ikke betale sig at vælge denne ordning i stedet.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 29-04-02 18:42

On Mon, 29 Apr 2002 18:47:04 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>vil han få udbetalt 480.000 / 52 * 47 * 0,12 = 52.061 kr.
>
>Det kan derfor normalt ikke betale sig at vælge denne ordning i stedet.

Ok, men tager vi så mit regnestykke (med 35000/md=420000 + overarbejde
130000 på et år)..
Normalt: 420000/52*5 + 550000*0,015 = 48634

Men den alternative ordning:
((420000/52 * 47) + 130000 ) * 0,12 = 61153

Men jeg kan da godt se, at det er skidt hvis der ikke er
overtidsbetaling (og ordningen så ikke vælges)....

Men med min beregning burde det jo netop være en fordel at vælge den
alternative ordning...

Næste punkt er så hvis man bliver varslet over på job-løn (dvs. ingen
overtidsbetaling) - hvordan forholder det sig så med ferie-optjeningen
?? For det er jo reelt en ændring i ansættelsesforholdet, og kan man
så ændre "optjenings-metoden" i den forbindelse ??

/Brian

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-04-02 19:17

> Men jeg kan da godt se, at det er skidt hvis der ikke er
> overtidsbetaling (og ordningen så ikke vælges)....

Det er kun for folk som dig, der har overtid eller forskellige former for
uregelmæssige lønttillæg (ulempetillæg ved udstationering mv.).

> Men med min beregning burde det jo netop være en fordel at vælge den
> alternative ordning...

Det ser det ud til, ja.

> [...]
> ?? For det er jo reelt en ændring i ansættelsesforholdet, og kan man
> så ændre "optjenings-metoden" i den forbindelse ??

Nej, så er det jo en klar ulempe, i og med at aftalen gælder ferieåret ud.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med, at du bliver varslet over på "job
løn", så med forbehold for, at der er særlige forhold ved din ansættelse,
vil jeg blot nævne, at det ikke kan regnes som en ændring i
ansættelsesforholdet, at man ikke længere skal arbejde over. Det skulle da
gerne være undtagelsen frem for reglen, at man arbejdede over, så de vilkår
ligger jo i det almindelige ansættelsesforhold.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-04-02 17:23

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:aajr0c$hma$1@sunsite.dk...

> Ferietillæget er på 1% af den ferieberettigede løn

Jeg har aldrig hørt om nogen, der ikke havde 1,5%, men det kan da være, det
afhænger af overenskomsten.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-04-02 08:59

> Jeg har aldrig hørt om nogen, der ikke havde 1,5%, men det kan da være,
det
> afhænger af overenskomsten.

Det har du nu - Jeg kiggede på min lønsedel igår inden jeg skrev de 1% - og
jeg formoder at det er lovens minimum (jeg tænkte ikke så meget over at
forhandle det da jeg blev ansat for 6 år siden - og der er også andre vilkår
som jeg er blevet mere opmærksomme på).

Der er ovenfor linket til finansministereriet ferievejledning -
Ferieaftalen gælder i staten, folkekirken og ved selvejende institutioner.
Så det er ikke sikkert den hjælper Brian Ipsen og kan ikke bruges som
grundlag for at kræve 12% feriepenge istedet for ferie med løn.

/Anders

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 30-04-02 10:17

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i artiklen
<3cce5249$1$78779$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Det har du nu - Jeg kiggede på min lønsedel igår inden jeg skrev de 1% -
og
> jeg formoder at det er lovens minimum

Det er korrekt, kan jeg hermed konstatere. § 23 stk. 2.

Fra : Henning

Dato : 29-04-02 19:48

> [...]
>udbetales med maj-lønnen. Den er en kompensation for at du med ferie med løn
>ikke får eller vil det samme som hvis du blot fik feriepenge.

Dog kan det indskydes, at du frit kan vælge om du vil have ferie med
løn, eller du vil have 12.5% i feriepenge. Du skal oplyse det til dit
lønningskontor senest 31. december. Meget godt at huske, hvis du ved
der venter meget overarbejde i året der kommer.
Husk derudover på, at du ikke optjener feriepenge af dine
feriepenge Dvs. du får ikke 1% af din "grundløn" men (ved 5 ugers
ferie) kun feriepenge for de resterende 47 uger. Dvs. dine feriepenge
udgør årslønnen/52*47*1%

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henning

Dato : 29-04-02 19:48

Fra : MP

Dato : 29-04-02 17:19

Når du får løn under ferie, beregnes der i princippet ikke feriepenge
(medmindre du fratræder), men du får som nævnt din almindelige løn under din
ferie. Ferietillægget som du får til maj er så vidt jeg husker på 1,5% af
din løn.

mvh
MP

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-04-02 17:19

"Brian Ipsen" <spammers@nowhere.net> wrote in message
> Hvis man er ansat med vilkår jvf. funktionærlove, og man får løn
> under ferie - hvordan beregnes denne så ??

Som den månedsløn, du ville have fået, hvis du havde været på arbejde på
normale vilkår i ferien (dvs. 37 timner pr. uge hvis du er fuldtidsansat).

> Jeg undrer mig bare, for hvert år til maj er der et punkt
> på lønsedlen som hedder "Ferietillæg" - jeg kan bare ikke rigtigt se
> hvor pokker beløbet passer ind henne...

Det er den særlige ferieopsparing, som udgør 1,5% af din samlede løn for
2001.

Fra : Peter G C

Dato : 29-04-02 18:12

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> skrev:

> Hej!

Der gælder følgende regler:

Om beregning af ferieløn:

Ferielovens § 23, stk. 2 skal forstås sådan her: Sædvanlig løn + fast
påregnelige tillæg til lønnen udbetales - på det tidspunkt man holder ferie.
Overarbejdsbetaling medregnes ikke, selv om overarbejdet er fast
påregneligt, jf. højesteretsdommen i U 1990.39H

§ 23, stk. 4: Tillægget beregnes af den optjente løn i optjeningsåret,
fratrukket ferieløn. Er incl. tillæg og overarbejdsbetaling. Skal udbetales
senest ved feriens afholdelse.

Funktionæren kan kræve feriegodtgørelse i stedet for ferie med løn (12%).
Skal kræves af funktionæren før optjenings­årets begyndelse, jf. § 23, stk.
5

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Poul H. Sørensen

Dato : 29-04-02 19:26

> Funktionæren kan kræve feriegodtgørelse i stedet for ferie med løn (12%).
> Skal kræves af funktionæren før optjenings­årets begyndelse, jf. § 23,
stk.
> 5

Husk at optjeningsåret følger kalenderåret (januar-december) og ikke
ferieåret (maj-april).

Mvh.
Poul H. Sørensen

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 30-04-02 10:30

Jeg vil også gerne give mit indlæg, især fordi der er kommet nogle
vildledende oplysninger.

Ferietillægget er jf. ferieloven 1 %, men i nogle overenskomster er der
aftalt en højere godtgørelse typisk 1½ %. Mig bekendt har alle offentlige
overenskomster den sidste ordning

Hvis man i stedet vælger at holde ferie med feriegodtgørelse, skal den,
som flere har nævnt, varsles før optjeningsåret. Dvs. hvis man varsler det
i dag, så kommer det først til at gælde, når man holder ferie i 2004/2005.
Feriegodtgørelsen er 12 % og ikke 12 ½ % som der er en der har været inde
på. Når den er en ½ % mindre, så skyldes det, at man med retten til ferie
med løn, også har ret til løn under søgne/helligdage. Det vil ansatte med
en 12 ½ % (14-dageslønnede) typisk ikke have.

De udregninger der er lavet, glemmer at der er for det meste er sket en
lønstigning fra optjeningsåret til afholdelsesåret. Hvis man tjente
30.000,- kr pr måned i år 2001, så vil man typisk have en højere månedsløn
i år 2002. Desuden vil en ændring i arbejdstiden have indflydelse på
lønnen under ferie. Fx hvis man går ned til halv tid, så vil man kun have
ret til 15.000,- kr. pr. måned i år 2002, selv om man har været
fuldtidsbeskæftiget i år 2001.

En tommelfingerregel er, hvis man tjener mere en 15.000,- kr. om _året_
end sin sædvanlige månedsløn, så skal man begynde at overveje
feriegodtgørelsen i stedet for ferietillæg. Typisk vil det dreje sig om
ansatte der er provisionslønnet eller har meget overtid.

Hilsen
Poul Erik Rise