Hvem har fejlen
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-02 16:37

Hej alle

Der er ikke så meget juridisk gods i mit spørgsmål, men det er
nok alligevel den mest relevante gruppe.

Jeg var kørt forkert (i bil) og havde brug for at vende. Derfor
kørte jeg hen til et lyskryds og blinkede til venstre for at
foretage en 180 graders vending når der blev frit. Det gjorde jeg
så, men en der holdt for rødt på min (oprindelige) venstre hånd,
kørte frem. Han standsede dog i tide uden at der var nogen fare.
Jeg tjekkede trafiklyset der stadig var grønt for mig.

Min datter kender krydset og fortalte mig at han der kørte frem,
havde højrepil. Hvem har fejlen? Der var ingen skilte med vending
forbudt.

--
Bertel

Fra : BeeJay

Dato : 29-04-02 16:41

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Min datter kender krydset og fortalte mig at han der kørte frem,
> havde højrepil. Hvem har fejlen? Der var ingen skilte med vending
> forbudt.

Den der radikalt ændrer kørselsretning.

Hr. Bjørn

Fra : boe

Dato : 29-04-02 16:44

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> Min datter kender krydset og fortalte mig at han der kørte frem,
> havde højrepil. Hvem har fejlen? Der var ingen skilte med vending
> forbudt.

Det har du, fordi du efter vendingen vil have højrevigepligt og fordi der i
færdselslovens §18 står:

"Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres
uden fare eller ulempe for andre"

Det er dig, der foretager en "farlig" manøvre, og derfor vil du normalt
blive tillagt en større del af skyld end ellers.

Mvh Bo