VoIP.
Fra : Gert Christensen

Dato : 29-04-02 14:13

Hej

Jeg søger nogen som har prøvet at arbejde med VoIP sådan rent fysisk.
Her tænker jeg ikke på hvordan en internet telefon virker eksemplemvis
netphone eller andet.
Men mere på hvordan man skal sætte VoIP op med QoS VLAN, hvilke protokoller
bruger i til audio/video/signalerin.
H323 er jo mest brugt men bruges der så G.711 eller G.729.
Hvis der er nogen som kunne tænke at bidrage lidt omkring QoS så ville det
være kanon. Jeg har kun læst en masse omkring dette emne, men ved ikke så
meget omkring det i praksis.
Her tænker jeg mest på hvike queries bruges der og IP-Presendence på
pakkerne.

Jeg er pt. igang med at læse til IT og Eletronikteknolog og mit
afslutningsprojekt er omkring VoIP.
Jeg skal nærmest kun bevæge mig omkring teorien men det kunne være mægtigt
hvis der var nogle der
havde noget erfaring omkring det praktiske.

Jeg har læst her på news at folk er skeptiske omkring IP-telefoni og ikke
rigtigt tror at det vil slå igennem.
Hvis jeg må komme med min mening så er jeg uening, jeg tror det har en
fremtid, men det skal laves ordentlig,
man kan eksempelvis ikke udbyde VoIP i antenneforeninger hvor man internt
har båndbredde nok men ud på Internettet kun har en
4Mb linie, det hænger ikke sammen.
Men når der kommer ordentlig QoS og nogle ordentlige produkter her menes
egentlig også når IP telefoner kommer ned i en fornuftig pris
så tror jeg helt klart på en fremtid.

Men kom endelig med nogle "Hak" til mig hvis der er ueninghed,
jeg vil meget gerne høre jer omkring emnet.

Med Venlig Hilsen
Gert Christensen
e-mail: gtc@tdcadsl.dk
ICQ#: 104095270
More ways to contact me: http://wwp.icq.com/104095270

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-04-02 17:58

"Gert Christensen" <gert@itet2000.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har læst her på news at folk er skeptiske omkring IP-telefoni og
ikke
> rigtigt tror at det vil slå igennem.

Personligt tror jeg ikke det vil få udbredelse udover i lokale
kontrollerede netværk

> man kan eksempelvis ikke udbyde VoIP i antenneforeninger hvor man
internt
> har båndbredde nok men ud på Internettet kun har en
> 4Mb linie, det hænger ikke sammen.

Det kan man da sagtens, man skal bare ikke smide telefonien ud på
internet, men istedet fx en PRI

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Gert Christensen

Dato : 30-04-02 21:53

> Det kan man da sagtens, man skal bare ikke smide telefonien ud på
> internet, men istedet fx en PRI

Ja ok
Og som du så selv skriver kun i lokale kontrollerede netværk
Men igen så mener jeg ikke det er telefoni over internettet.
Det var det som jeg forsøgte at referer til vedr. Antenneforeninger, fik mig
måske ikke formuleret godt nok

Fra : Hartmann

Dato : 09-05-02 23:01

Hej Gert

Ja det kan da godt være at Voip har en fremtid, men hvor stor den er kan
nok diskuteres. Hvis den skal have en fremtid i firmaverdenen og afløse
PABCen skal der komme nogle flere funktioner end der er for nuværende.
Hvis vi tager en typisk Voip "central" til at afløse en PABC har den så
vidt jeg er orienteret ca 200 faciliteter. En bare nogelunde fornuftig
PABC har vel mellem 500 og 750 faciliteter. Så kan man sige jeg bruger
vel ikke allle disse, nej det gør jeg ikke men nogen gør jo ellers var
de vel ikke blevet lavet. Og jo mere vi finder ud af hvad en PABC kan
lave jo flere af dens mange faciliteter bruger vi.
Og så er der lige det med kvaliteten af samtalerne, så længe det er i et
lukket netværk så man kan styre dette selv så går det meget godt, men ud
på internettet så går det op i hat og briller, så Martin har ret,
lukkede netværk ja men afløse telefoni helt det tror jeg ikke sker lige
med det samme.

Med venlig hilsen

Jan

http://www.kandu.dk/