|
| Erstatning for defekt RAM klods Fra : Busch-Jensen |
Dato : 29-04-02 09:10 |
|
Hej
Sidste år købte jeg en ram-klods på 128 MB. Da jeg senere ville benytte den,
vidste den sig kun at være på 64 MB.
Ram-klodsen har været til forhandleren, og han har bekræftet at den kun er
på 64 MB.
Forhandleren vil nu sende mig en check på købsbeløbet (108 kr. for 128 MB
ram på det tidspunkt) - mens jeg selv skal betale ca. 300 kr. for en ny 128
MB ram klods - grundet prisstigninger på RAM.
Er dette korrekt - eller kan jeg kræve en erstatningsvare?
Mvh
Sofus B. Busch-Jensen
Busch-Jensen@wanadoo.dk
__________________________________________________________________ Sofus
Busch-Jensen ICQ#: 100752263 Current ICQ status: + More ways to contact me
__________________________________________________________________
| |
VisseVasse (29-04-2002)
| Kommentar Fra : VisseVasse |
Dato : 29-04-02 10:32 |
|
Til Sofus Busch-Jensen
I det følgende antager jeg, at reklamationsfristen ikke er overskredet og at
der er tale om et forbrugerkøb, jf. KBL § 4a, stk. 1, 1. pkt.
Da ram-klodsen er mangelfuld kan du som forbruger i henhold til KBL § 78
vælge at hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen eller
omlevering efter reglerne i KBL § 43, stk. 1 og 2. Du kan endvidere kræve,
at sælgeren afhjælper manglen, og endelig kan du forlange erstatning efter
KBL § 80.
Jeg antager, at du ønsker omlevering (erstatningsvare) og dette forudsætter
sædvanligivs, at manglen må anses for væsentlig. I dette tilfælde foreligger
der utvivlsomt en væsentlig mangel. Du kan således kræve en ny 128Mb
ram-klods leveret mod at tilbagegive den defekte.
Det kan i denne sammenhæng nævnes, at du som forbruger ikke har pligt til at
undersøge varen straks efter levering. Hvis du vil påberåbe dig manglen skal
du dog give sælger meddelse herom, efter at du har eller burde have opdaget
manglen, jf. KLB § 81.
Venlig hilsen
Jacob Gunst
"Busch-Jensen" <Busch-Jensen@wanadoo.dk> wrote in message
news:aaiv4s$67b$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Sidste år købte jeg en ram-klods på 128 MB. Da jeg senere ville benytte
den,
> vidste den sig kun at være på 64 MB.
>
> Ram-klodsen har været til forhandleren, og han har bekræftet at den kun er
> på 64 MB.
>
> Forhandleren vil nu sende mig en check på købsbeløbet (108 kr. for 128 MB
> ram på det tidspunkt) - mens jeg selv skal betale ca. 300 kr. for en ny
128
> MB ram klods - grundet prisstigninger på RAM.
>
> Er dette korrekt - eller kan jeg kræve en erstatningsvare?
>
> Mvh
> Sofus B. Busch-Jensen
> Busch-Jensen@wanadoo.dk
>
> __________________________________________________________________ Sofus
> Busch-Jensen ICQ#: 100752263 Current ICQ status: + More ways to contact me
> __________________________________________________________________
>
>
| |
Busch-Jensen (29-04-2002)
| Kommentar Fra : Busch-Jensen |
Dato : 29-04-02 12:30 |
|
Hej Jakob
Tak for denne udredning. Sælger har påpeget, at jeg skulle have reklameret
indenfor 3 måneder for at kunne få ram-klodsen ombyttet. Men som jeg læser
dit svar er det underordnet, når der fortsat er garanti / reklamationsret på
ram'en.
Mvh
Busch-Jensen
"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> wrote in message
news:3ccd1291$0$78808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Til Sofus Busch-Jensen
>
> I det følgende antager jeg, at reklamationsfristen ikke er overskredet og
at
> der er tale om et forbrugerkøb, jf. KBL § 4a, stk. 1, 1. pkt.
> Da ram-klodsen er mangelfuld kan du som forbruger i henhold til KBL § 78
> vælge at hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen
eller
> omlevering efter reglerne i KBL § 43, stk. 1 og 2. Du kan endvidere kræve,
> at sælgeren afhjælper manglen, og endelig kan du forlange erstatning efter
> KBL § 80.
> Jeg antager, at du ønsker omlevering (erstatningsvare) og dette
forudsætter
> sædvanligivs, at manglen må anses for væsentlig. I dette tilfælde
foreligger
> der utvivlsomt en væsentlig mangel. Du kan således kræve en ny 128Mb
> ram-klods leveret mod at tilbagegive den defekte.
> Det kan i denne sammenhæng nævnes, at du som forbruger ikke har pligt til
at
> undersøge varen straks efter levering. Hvis du vil påberåbe dig manglen
skal
> du dog give sælger meddelse herom, efter at du har eller burde have
opdaget
> manglen, jf. KLB § 81.
>
>
> Venlig hilsen
>
> Jacob Gunst
>
>
>
> "Busch-Jensen" <Busch-Jensen@wanadoo.dk> wrote in message
> news:aaiv4s$67b$1@sunsite.dk...
> > Hej
> >
> > Sidste år købte jeg en ram-klods på 128 MB. Da jeg senere ville benytte
> den,
> > vidste den sig kun at være på 64 MB.
> >
> > Ram-klodsen har været til forhandleren, og han har bekræftet at den kun
er
> > på 64 MB.
> >
> > Forhandleren vil nu sende mig en check på købsbeløbet (108 kr. for 128
MB
> > ram på det tidspunkt) - mens jeg selv skal betale ca. 300 kr. for en ny
> 128
> > MB ram klods - grundet prisstigninger på RAM.
> >
> > Er dette korrekt - eller kan jeg kræve en erstatningsvare?
> >
> > Mvh
> > Sofus B. Busch-Jensen
> > Busch-Jensen@wanadoo.dk
> >
> > __________________________________________________________________ Sofus
> > Busch-Jensen ICQ#: 100752263 Current ICQ status: + More ways to contact
me
> > __________________________________________________________________
> >
> >
>
>
| |
Per Christoffersen (29-04-2002)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 29-04-02 12:49 |
|
"Busch-Jensen" <Busch-Jensen@wanadoo.dk> wrote in message
news:aajar9$ik8$1@sunsite.dk...
> Hej Jakob
>
> Tak for denne udredning. Sælger har påpeget, at jeg skulle have reklameret
> indenfor 3 måneder for at kunne få ram-klodsen ombyttet. Men som jeg læser
> dit svar er det underordnet, når der fortsat er garanti / reklamationsret
på
> ram'en.
>
> Mvh
> Busch-Jensen
Sælger har ikke ret (under forudsætning af, at der er tale om et
forbrugerkøb, dvs. at du har købt klodsen til dig selv privat).
Købeloven giver udtrykkeligt en frist på 1 år, og denne frist kan ikke
fraviges ved forbrugerkøb.
Fristen kan ved andre køb ændres, men da kun ved udtrykkelig aftale, f.eks.
ved at det fremgår af leveringsbetingelser, som har været/burde have været
kunden bekendt.
/Per
| |
Busch-Jensen (29-04-2002)
| Kommentar Fra : Busch-Jensen |
Dato : 29-04-02 12:59 |
|
Her er hvad jeg har modtaget retur af svar - da jeg skrev til sælger, og bad
om en ny ram-klods:
"Hej Sofus
Eftersom der er gået mere end 6 måneder har rampriserne ændret sig
med mere end 300 procent i opadgående retning. Derfor vil det ikke
give nogen mening at vi skal tabe mere end 200 kr. på at udlevere
en NY klods til dig.
Vi krediterer dit køb og sender checken.
Med hilsen
Jacob
Restlageret.dk"
Citat slut.
Men som jeg forstår på jer, så betyder prisudviklingen ikke noget for mit
krav på en ny klods..... Og sådan bør det jo heller ikke være!
Mvh
Busch-Jensen
"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
news:3ccd32ec$0$11932$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Busch-Jensen" <Busch-Jensen@wanadoo.dk> wrote in message
> news:aajar9$ik8$1@sunsite.dk...
> > Hej Jakob
> >
> > Tak for denne udredning. Sælger har påpeget, at jeg skulle have
reklameret
> > indenfor 3 måneder for at kunne få ram-klodsen ombyttet. Men som jeg
læser
> > dit svar er det underordnet, når der fortsat er garanti /
reklamationsret
> på
> > ram'en.
> >
> > Mvh
> > Busch-Jensen
>
> Sælger har ikke ret (under forudsætning af, at der er tale om et
> forbrugerkøb, dvs. at du har købt klodsen til dig selv privat).
> Købeloven giver udtrykkeligt en frist på 1 år, og denne frist kan ikke
> fraviges ved forbrugerkøb.
> Fristen kan ved andre køb ændres, men da kun ved udtrykkelig aftale,
f.eks.
> ved at det fremgår af leveringsbetingelser, som har været/burde have været
> kunden bekendt.
>
> /Per
>
>
| |
VisseVasse (29-04-2002)
| Kommentar Fra : VisseVasse |
Dato : 29-04-02 13:41 |
|
Til Bush-Jensen
Hvornår er ram-klodsen købt? Hvornår har du taget produktet i brug?
/Jacob
"Busch-Jensen" <Busch-Jensen@wanadoo.dk> wrote in message
news:aajchv$noo$1@sunsite.dk...
> Her er hvad jeg har modtaget retur af svar - da jeg skrev til sælger, og
bad
> om en ny ram-klods:
>
> "Hej Sofus
>
>
> Eftersom der er gået mere end 6 måneder har rampriserne ændret sig
>
> med mere end 300 procent i opadgående retning. Derfor vil det ikke
>
> give nogen mening at vi skal tabe mere end 200 kr. på at udlevere
>
> en NY klods til dig.
>
>
> Vi krediterer dit køb og sender checken.
>
>
> Med hilsen
>
>
> Jacob
>
> Restlageret.dk"
>
> Citat slut.
>
> Men som jeg forstår på jer, så betyder prisudviklingen ikke noget for mit
> krav på en ny klods..... Og sådan bør det jo heller ikke være!
>
> Mvh
>
> Busch-Jensen
>
>
>
> "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
> news:3ccd32ec$0$11932$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > "Busch-Jensen" <Busch-Jensen@wanadoo.dk> wrote in message
> > news:aajar9$ik8$1@sunsite.dk...
> > > Hej Jakob
> > >
> > > Tak for denne udredning. Sælger har påpeget, at jeg skulle have
> reklameret
> > > indenfor 3 måneder for at kunne få ram-klodsen ombyttet. Men som jeg
> læser
> > > dit svar er det underordnet, når der fortsat er garanti /
> reklamationsret
> > på
> > > ram'en.
> > >
> > > Mvh
> > > Busch-Jensen
> >
> > Sælger har ikke ret (under forudsætning af, at der er tale om et
> > forbrugerkøb, dvs. at du har købt klodsen til dig selv privat).
> > Købeloven giver udtrykkeligt en frist på 1 år, og denne frist kan ikke
> > fraviges ved forbrugerkøb.
> > Fristen kan ved andre køb ændres, men da kun ved udtrykkelig aftale,
> f.eks.
> > ved at det fremgår af leveringsbetingelser, som har været/burde have
været
> > kunden bekendt.
> >
> > /Per
> >
> >
>
>
| |
Bertel Lund Hansen (29-04-2002)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 29-04-02 13:49 |
|
Busch-Jensen skrev:
[Sælger]
>Eftersom der er gået mere end 6 måneder ...
>Men som jeg forstår på jer, så betyder prisudviklingen ikke noget for mit
>krav på en ny klods...
Korrekt. Det er sælgers problem at levere den bestilte vare, og
der var efter den gamle lov et års frist til at klage som også
andre skriver.
Du kan *kræve* en RAM-klods der svarer til det aftalte, og det er
sælgers problem at skaffe den.
--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
VisseVasse (29-04-2002)
| Kommentar Fra : VisseVasse |
Dato : 29-04-02 13:20 |
|
Til Bush-Jensen
Ved reklamation i forbrugerkøb må der sondres mellem købers 1 (2) års
reklamationsret (KBL § 83) og reklamationer efter at manglen er opdaget
eller burde være opdaget (KBL §§ 81-82)
Jeg antager at sælger referer til sidstnævnte. Reklamationsfristen i KBL §
81 begynder at løbe fra det tidspunkt, køberen opdager eller burde opdage
manglen. Herefter skal køber reagere inden rimelig tid, hvis ikke han vil
fortabe retten til overhovedet at påberåbe sig manglen som grundlag for
misligholdelsesbeføjelsen. § 81 gælder dog ikke hvis sælger har handlet i
strid med alm. hæderlighed eller groft uagtsomt.
Forbrugerklagenævnet har accepteret reklamationer op til 6-7 måneder efter
købet i tilfælde, hvor køberen først efter dette tidsrum tog genstanden i
brug og derfor ikke tidligere havde haft anledning til at betvivle
genstandens mangelfrihed, jf. FKN 1981 s. 16 og 35.
Såfremt ovenstående sammenholdes med mit forgående indlæg fremgår det, at du
er berettiget til at kræve omlevering/erstatningsvare.
Venlig hilsen
Jacob Gunst
"Busch-Jensen" <Busch-Jensen@wanadoo.dk> wrote in message
news:aajar9$ik8$1@sunsite.dk...
> Hej Jakob
>
> Tak for denne udredning. Sælger har påpeget, at jeg skulle have reklameret
> indenfor 3 måneder for at kunne få ram-klodsen ombyttet. Men som jeg læser
> dit svar er det underordnet, når der fortsat er garanti / reklamationsret
på
> ram'en.
>
> Mvh
> Busch-Jensen
>
>
> "VisseVasse" <gunst@oncable.dk> wrote in message
> news:3ccd1291$0$78808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Til Sofus Busch-Jensen
> >
> > I det følgende antager jeg, at reklamationsfristen ikke er overskredet
og
> at
> > der er tale om et forbrugerkøb, jf. KBL § 4a, stk. 1, 1. pkt.
> > Da ram-klodsen er mangelfuld kan du som forbruger i henhold til KBL § 78
> > vælge at hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen
> eller
> > omlevering efter reglerne i KBL § 43, stk. 1 og 2. Du kan endvidere
kræve,
> > at sælgeren afhjælper manglen, og endelig kan du forlange erstatning
efter
> > KBL § 80.
> > Jeg antager, at du ønsker omlevering (erstatningsvare) og dette
> forudsætter
> > sædvanligivs, at manglen må anses for væsentlig. I dette tilfælde
> foreligger
> > der utvivlsomt en væsentlig mangel. Du kan således kræve en ny 128Mb
> > ram-klods leveret mod at tilbagegive den defekte.
> > Det kan i denne sammenhæng nævnes, at du som forbruger ikke har pligt
til
> at
> > undersøge varen straks efter levering. Hvis du vil påberåbe dig manglen
> skal
> > du dog give sælger meddelse herom, efter at du har eller burde have
> opdaget
> > manglen, jf. KLB § 81.
> >
> >
> > Venlig hilsen
> >
> > Jacob Gunst
> >
> >
> >
> > "Busch-Jensen" <Busch-Jensen@wanadoo.dk> wrote in message
> > news:aaiv4s$67b$1@sunsite.dk...
> > > Hej
> > >
> > > Sidste år købte jeg en ram-klods på 128 MB. Da jeg senere ville
benytte
> > den,
> > > vidste den sig kun at være på 64 MB.
> > >
> > > Ram-klodsen har været til forhandleren, og han har bekræftet at den
kun
> er
> > > på 64 MB.
> > >
> > > Forhandleren vil nu sende mig en check på købsbeløbet (108 kr. for 128
> MB
> > > ram på det tidspunkt) - mens jeg selv skal betale ca. 300 kr. for en
ny
> > 128
> > > MB ram klods - grundet prisstigninger på RAM.
> > >
> > > Er dette korrekt - eller kan jeg kræve en erstatningsvare?
> > >
> > > Mvh
> > > Sofus B. Busch-Jensen
> > > Busch-Jensen@wanadoo.dk
> > >
> > > __________________________________________________________________
Sofus
> > > Busch-Jensen ICQ#: 100752263 Current ICQ status: + More ways to
contact
> me
> > > __________________________________________________________________
> > >
> > >
> >
> >
>
>
| |
|
|