Erstatning for defekt RAM klods
Fra : Busch-Jensen

Dato : 29-04-02 09:10

Hej

Sidste år købte jeg en ram-klods på 128 MB. Da jeg senere ville benytte den,
vidste den sig kun at være på 64 MB.

Ram-klodsen har været til forhandleren, og han har bekræftet at den kun er
på 64 MB.

Forhandleren vil nu sende mig en check på købsbeløbet (108 kr. for 128 MB
ram på det tidspunkt) - mens jeg selv skal betale ca. 300 kr. for en ny 128
MB ram klods - grundet prisstigninger på RAM.

Er dette korrekt - eller kan jeg kræve en erstatningsvare?

Mvh
Sofus B. Busch-Jensen
Busch-Jensen@wanadoo.dk

__________________________________________________________________ Sofus
Busch-Jensen ICQ#: 100752263 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : VisseVasse

Dato : 29-04-02 10:32

Til Sofus Busch-Jensen

I det følgende antager jeg, at reklamationsfristen ikke er overskredet og at
der er tale om et forbrugerkøb, jf. KBL § 4a, stk. 1, 1. pkt.
Da ram-klodsen er mangelfuld kan du som forbruger i henhold til KBL § 78
vælge at hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen eller
omlevering efter reglerne i KBL § 43, stk. 1 og 2. Du kan endvidere kræve,
at sælgeren afhjælper manglen, og endelig kan du forlange erstatning efter
KBL § 80.
Jeg antager, at du ønsker omlevering (erstatningsvare) og dette forudsætter
sædvanligivs, at manglen må anses for væsentlig. I dette tilfælde foreligger
der utvivlsomt en væsentlig mangel. Du kan således kræve en ny 128Mb
ram-klods leveret mod at tilbagegive den defekte.
Det kan i denne sammenhæng nævnes, at du som forbruger ikke har pligt til at
undersøge varen straks efter levering. Hvis du vil påberåbe dig manglen skal
du dog give sælger meddelse herom, efter at du har eller burde have opdaget
manglen, jf. KLB § 81.

Venlig hilsen

Jacob Gunst

Fra : Busch-Jensen

Dato : 29-04-02 12:30

Hej Jakob

Tak for denne udredning. Sælger har påpeget, at jeg skulle have reklameret
indenfor 3 måneder for at kunne få ram-klodsen ombyttet. Men som jeg læser
dit svar er det underordnet, når der fortsat er garanti / reklamationsret på
ram'en.

Mvh
Busch-Jensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-04-02 12:49

> [...]
> dit svar er det underordnet, når der fortsat er garanti / reklamationsret

Sælger har ikke ret (under forudsætning af, at der er tale om et
forbrugerkøb, dvs. at du har købt klodsen til dig selv privat).
Købeloven giver udtrykkeligt en frist på 1 år, og denne frist kan ikke
fraviges ved forbrugerkøb.
Fristen kan ved andre køb ændres, men da kun ved udtrykkelig aftale, f.eks.
ved at det fremgår af leveringsbetingelser, som har været/burde have været
kunden bekendt.

/Per

Fra : Busch-Jensen

Dato : 29-04-02 12:59

Her er hvad jeg har modtaget retur af svar - da jeg skrev til sælger, og bad
om en ny ram-klods:

"Hej Sofus

Eftersom der er gået mere end 6 måneder har rampriserne ændret sig

med mere end 300 procent i opadgående retning. Derfor vil det ikke

give nogen mening at vi skal tabe mere end 200 kr. på at udlevere

en NY klods til dig.

Vi krediterer dit køb og sender checken.

Med hilsen

Jacob

Restlageret.dk"

Citat slut.

Men som jeg forstår på jer, så betyder prisudviklingen ikke noget for mit
krav på en ny klods..... Og sådan bør det jo heller ikke være!

Mvh

Busch-Jensen

Fra : VisseVasse

Dato : 29-04-02 13:41

Til Bush-Jensen

Hvornår er ram-klodsen købt? Hvornår har du taget produktet i brug?

/Jacob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-02 13:49

Busch-Jensen skrev:

[Sælger]

>Eftersom der er gået mere end 6 måneder ...

>Men som jeg forstår på jer, så betyder prisudviklingen ikke noget for mit
>krav på en ny klods...

Korrekt. Det er sælgers problem at levere den bestilte vare, og
der var efter den gamle lov et års frist til at klage som også
andre skriver.

Du kan *kræve* en RAM-klods der svarer til det aftalte, og det er
sælgers problem at skaffe den.

--
Bertel

Fra : VisseVasse

Dato : 29-04-02 13:20

Til Bush-Jensen

Ved reklamation i forbrugerkøb må der sondres mellem købers 1 (2) års
reklamationsret (KBL § 83) og reklamationer efter at manglen er opdaget
eller burde være opdaget (KBL §§ 81-82)
Jeg antager at sælger referer til sidstnævnte. Reklamationsfristen i KBL §
81 begynder at løbe fra det tidspunkt, køberen opdager eller burde opdage
manglen. Herefter skal køber reagere inden rimelig tid, hvis ikke han vil
fortabe retten til overhovedet at påberåbe sig manglen som grundlag for
misligholdelsesbeføjelsen. § 81 gælder dog ikke hvis sælger har handlet i
strid med alm. hæderlighed eller groft uagtsomt.
Forbrugerklagenævnet har accepteret reklamationer op til 6-7 måneder efter
købet i tilfælde, hvor køberen først efter dette tidsrum tog genstanden i
brug og derfor ikke tidligere havde haft anledning til at betvivle
genstandens mangelfrihed, jf. FKN 1981 s. 16 og 35.
Såfremt ovenstående sammenholdes med mit forgående indlæg fremgår det, at du
er berettiget til at kræve omlevering/erstatningsvare.