Buskbom
Fra : Hanne Pedersen

Dato : 29-04-02 10:37

Hej
Jeg har en plan om, at jeg skal have en buskbom-hæk i min forhave, men.....
sådan en er jo temmelig dyr, eftersom det drejer sig om en temmelig lang
hæk.
Jeg kan dog nøjes med ca. 4 meter til en start, og så tænkte jeg, at det
måtte være muligt at tage stiklinger herfra til resten af hækken.
Så nu er mit spørgsmål, kan jeg det, og hvis det er muligt vil jeg gerne
have en idiotsikker vejledning i hvordan jeg skal bære mig ad, da det
absolut ikke er en af mine stærke sider, men man kan vel lære det !!?
Hanne Pedersen

Fra : S. B.

Dato : 29-04-02 19:09

> [...]
> have en idiotsikker vejledning i hvordan jeg skal bære mig ad, da det
> absolut ikke er en af mine stærke sider, men man kan vel lære det !!?

Jeg har haft held med at klippe en gren af, stikke den ned i en god
muldjord, og sørge for den ikke tørrer helt ud.
På den måde har jeg lavet 10 små buske, men det tager sin tid inden de
bliver store

Søren

Fra : Mari

Dato : 03-05-02 22:00

"Hanne Pedersen" <bo.hanne@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:Kv8z8.27$uD5.1402@news.get2net.dk...
> [...]
> have en idiotsikker vejledning i hvordan jeg skal bære mig ad, da det
> absolut ikke er en af mine stærke sider, men man kan vel lære det !!?

I midten af august klipper du grene, med mange sideskud.
Grenene skal være mindst 20 cm lange.
Stik dem 10 cm. i løsnet havejord med lidt spagnum,
så der er ligeså meget under, som ovenfor.
Hold planten godt med vand - må ikke udtørre - indtil
frosten sætter ind.
Er jorden løsnet inden du starter - så er det en meget
taknemlig plante at formere.

Har selv plantet 30 meter hæk på denne måde for 2 år siden.
Når du går tur i løbet af foråret og sommeren, så udse dig
en elelr flere haver, med den hæk du kunne tænke dig.
Spørg så ejeren pænt, om han kunne tænke sig at den blev
"håndklippet" med en beskærersaks i august ))

Hækken har godt af denne fornyelse - og ejeren har godt af den
gode rødvin du giver i bytte......

Mvh
MalgréTout
"Livet er, trods alle dets genvordigheder - værd at leve..."