melde til politiet???
Fra : GJ

Dato : 28-04-02 19:15

hej

Nu håber jeg det er det rigtige sted jeg spørger.....
Er der nogen af jer der ved om man kan melde en person for tyveri når
man fra starten af selv har lånt tingen ud???

Sagen er at jeg har lånt en mobil telefon til en af mine
"venner"/bekendte.... og selvom jeg gentagende gange har sagt han skal
aflevere den gør han det ikke og kommer med dårlige undskyldninger om
at han ikke har tid og jeg ved ikek hvad og det er sidne januar måned
nu....

Derfor overvejer jeg at melde ham til politiet (jeg har selvfølgelig
sagt det til ham, men det hjælper heller ikke.....

Kan man overhovedet det når man selv har lånt mobi ud til ham fra
starten af???

Mvh Gitte

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-04-02 19:26

In <o1focu4r4vq0vn0o0l1hk5tplt3aagla2c@4ax.com> GJ <nospamming@zwallet.com> writes:

>hej

>Nu håber jeg det er det rigtige sted jeg spørger.....
>Er der nogen af jer der ved om man kan melde en person for tyveri når
>man fra starten af selv har lånt tingen ud???

Desvaerre nej, men alligevel ...

Jeg havde laant nogle biblioteksboeger til en bekendt, som flyttede med
boegerne fra Aarhus til Koebenhavn. Han fik ikke sendt dem til mig selvom jeg
rykkede flere gange ( og biblioteket rykkede mig ). Jeg snakkede lidt med
en betjent hos politiet, som ringede til min bekendt og praesentede sig korrekt
som betjent hos Aarhus politi og spurgte om han ikke skulle se at faa
boegerne sendt til mig. Flink af politiet, selvom det ikke var en
politisag. Og boegerne kom ogsaa hurtigt med posten.

/Martin

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 28-04-02 20:19

"GJ" <nospamming@zwallet.com> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> Kan man overhovedet det når man selv har lånt mobi ud til ham fra
> starten af???

Ja, men ikke for tyveri. Hvis du skal anmelde for noget skal det være
underslæb, jf. § 278, stk. 1, nr. 2 (subsidiært nr. 1).

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : GJ

Dato : 29-04-02 11:24

> Ja, men ikke for tyveri. Hvis du skal anmelde for noget skal det være
>underslæb, jf. § 278, stk. 1, nr. 2 (subsidiært nr. 1).

tak for det... er de rnoget sted man kan finde den der paragraf??? På
nettet jeg har prøvet at søge men jeg finder alle mulige andre
ting....

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 29-04-02 21:25

> tak for det... er de rnoget sted man kan finde den der paragraf??? På
> nettet jeg har prøvet at søge men jeg finder alle mulige andre
> ting....

§ 278. For underslæb straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller
andre uberettiget vinding
1) tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans varetægt, uden at
forholdet falder ind under § 277,
2) fragår modtagelsen af pengelån eller andet lån til eje eller af en
ydelse, for hvilken der skal svares vederlag

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : GJ

Dato : 29-04-02 22:51

> [...]
> 2) fragår modtagelsen af pengelån eller andet lån til eje eller af en
>ydelse, for hvilken der skal svares vederlag

mange tak for det *s*
så kan jeg da lige vifte ham med den paragraf *s*

Fra : jacob nielsen

Dato : 29-04-02 22:25

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> wrote in message

> Ja, men ikke for tyveri. Hvis du skal anmelde for noget skal det være
> underslæb, jf. § 278, stk. 1, nr. 2 (subsidiært nr. 1).

Jeg foretrækker nr. 1, da der, så vidt jeg kan se, er tale om lån til brug
uden vederlag.

Mvh.
Jacob

Fra : Henning

Dato : 28-04-02 20:35

> [...]
>aflevere den gør han det ikke og kommer med dårlige undskyldninger om
>at han ikke har tid og jeg ved ikek hvad og det er sidne januar måned

Kan mobiltelefonselskabet ikke spærre for telefonen, ved at du oplyser
serienummer/ UIN-nummer? Så kan den da i det mindste ikke bruges af
kammeraten mere

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : GJ

Dato : 29-04-02 11:26

>Kan mobiltelefonselskabet ikke spærre for telefonen, ved at du oplyser
>serienummer/ UIN-nummer? Så kan den da i det mindste ikke bruges af
>kammeraten mere

jo men det værste er tlf slet ikke virker... det var derfor han fik
den med hjem fordi han lånte den fordi han ville prøve at fikse den...
men det var så åbenbart ikke det han ville......

Nu har jeg nemlig en andne mulighed for at få den repareret men han
vil ikke aflevere den og det er sidne januar måned ca....