Mp3 - Må man linke?
Fra : Unique

Dato : 28-04-02 18:11

Jeg har en lille hitliste hvor folk kan stemme på hvilke musiknumre de synes
er fede i øjeblikket. Der ligger på ingen måde lydstumper eller mp3-links på
listen - og det kommer der heller ikke til (mindes med gru den meget omtalte
Mp3-sag for et ½års tid siden).
Men jeg tænkte så på om det er lovligt - ikke at linke til en mp3fil - men
linke til en søgning på en specifik mp3-fil på eksempelvis
www.audiogalaxy.com.
Man kan jo ikke downloade filen medmindre man vist nok downloader et givent
program til at downloade selve filerne med.

Spørgsmålet er så - er det lovligt at linke til en sådan mp3-søgning?

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-04-02 18:41

In <3ccc2c43$0$209$bc7fd3c@news.sonofon.dk> "Unique" <info@GULDFISKuart.dk> writes:

> [...]
>Men jeg tænkte så på om det er lovligt - ikke at linke til en mp3fil - men
>linke til en søgning på en specifik mp3-fil på eksempelvis

Det lyder som om du er i ond tro og bare en maade at omgaa et direkte link.

/Martin

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-02 18:58

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> skrev:

[klip]

> Det lyder som om du er i ond tro og bare en maade at omgaa et direkte
> link.

Ond tro og omgåelse - hvad skulle det medføre? Juridisk set.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Unique

Dato : 28-04-02 19:45

Det var en forespørgsel - og jeg ville sådan set gerne bare have at vide om
det var lovligt eller ej! Ikke Martin's gisninger om at jeg skulle være den
nye Mp3-baron *suk*

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 28-04-02 20:22

[KLIP]

> Ond tro og omgåelse - hvad skulle det medføre? Juridisk set.

_Hvis_ det _var_ omgåelse (af f.eks. en bestemmelse, der sagde "du må
ikke linke til mp3-søgemaskiner" (aner jeg ikkeom der er!)) ville man jo
kunne dømme for overtrædelse af §. Det er da vist den almindelige konsekvens
af omgåelse, og det er da vist også sådan den (i vidt omfang) bliver brugt
indenfor skatteretten...

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-02 20:29

Rasmus Mandøe Jensen <v3412@groenjord.dk> skrev:

> [...]

> ikke linke til mp3-søgemaskiner" (aner jeg ikkeom der er!)) ville man jo
> kunne dømme for overtrædelse af §. Det er da vist den almindelige

Det har jeg ikke hørt om.

> og det er da vist også sådan den (i vidt omfang)
> bliver brugt indenfor skatteretten...

Ja omgåelsesbetragtninger er accepteret inden for skatteretten - det
foreligger den højesteretsdom om.

Men ellers? Ikke hvad jeg ved af.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-04-02 21:14

In <1020021698.371901@kalvebod.groenjord.dk> "Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> writes:

> [...]

>af omgåelse, og det er da vist også sådan den (i vidt omfang) bliver brugt

Er det et link til en mp3-soegemaskine, der spoerges om ? Nej, det er at linke til en mp3-soegemaskine,
med de rigtige soegeord til at finde mp3-filen.

Er
http://google.com/search?hl=eng&q=mp3+kosmic&btnI=I'm+Feeling+Lucky
et link til google.com eller Berts side hos mp3.com ?

Et direkte link og dybt link kan godt forklaedes som et link til en soegemaskine, med de rigtige soegeord.

/Martin

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 29-04-02 13:34

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

> Er det et link til en mp3-soegemaskine, der spoerges om ? Nej, det er at
linke til en mp3-soegemaskine,
> med de rigtige soegeord til at finde mp3-filen.

Jeg fatter ikke en brik af, hvad du mener.

> [...]
> et link til google.com eller Berts side hos mp3.com ?
>
> Et direkte link og dybt link kan godt forklaedes som et link til en

Det fatter jeg heller ikke. Gider du ikke godt oversætte det til dansk
eller jura?

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-04-02 14:13

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Ond tro og omgåelse - hvad skulle det medføre? Juridisk set.

"Omgå" må vist her betyde noget i retning af "det er stadig
medvirken til den strafbare (ophl §76) eksemplarfremstilling".

Grunden til at direkte links kan være ulovlige (strafbare hhv så
krænkende at ophavsmanden der kan opnå vederlag og/eller fogedforbud
mod at have dem) er jo at de udgør medvirken til den uberettigede
eksemplarfremstilling. Præcis samme argumentation må kunne anvendes
ved den slags indirekte links der tales om her - så længe hensigten
lige som med det direkte link er at gøre det let for brugerne at
foretage uberettiget eksemplarfremstilling.

--
Henning Makholm "It's kind of scary. Win a revolution and
a bunch of lawyers pop out of the woodwork."

Fra : Unique

Dato : 29-04-02 18:12

BRAVO HENNING! Endeligt et indlæg der kunne bruges til noget :) Jeg takker
og bukker

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-04-02 15:57

"Unique" <info@GULDFISKuart.dk> skrev:

> Spørgsmålet er så - er det lovligt at linke til en sådan mp3-søgning?

Jeg tror ikke du vil kunne få noget endegyldigt svar på dit spørgsmål
hverken her i gruppen eller andre steder, da der er tale om et meget
nyt område, hvor der mig bekendt kun er kommet meget få domme.

Som udgangspunkt ville jeg nok fraråde dig at gøre det netop jvf. MP3
dommen.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm