Andelslejlighed ændret til Ejerlejlighed ?
Fra : MKP

Dato : 28-04-02 17:36

Hej Gruppe

Jeg bor i en lille andelsboligforening i København. Nu hvor prisen for
ejerlejligheder er steget så vanvittigt, er vi kommet på den tanke, at ændre
andelene til ejerlejligheder. Så kunne hver enkelt medlem i foreningen
overtage sin lejlighed som ejer.

Sidenhen har jeg talt med flere som, uden henvisning til love eller lign.,
siger at det er ulovligt.

Jeg forstår ikke hvad der forhindrer os i, at opløse foreningen, sælge
ejendommen til en stråmand, som udstykker (eller hvad det nu hedder) og
sælger tilbage til os, til samme pris.

Hvis der er et klogt hoved derude, som ville forklare om det er ulovligt og
hvorfor, ville jeg blive meget glad.

Mvh,
Mads

Fra : Henning

Dato : 28-04-02 19:59

On Sun, 28 Apr 2002 18:36:21 +0200, "MKP" <madsp@nej.dk> wrote:

> [...]
>andelene til ejerlejligheder. Så kunne hver enkelt medlem i foreningen

Emnet har været diskuteret til hudløshed i news:dk.bolig for en måneds
tid siden.
Jeg tror ikke det er direkte ulovligt, det er vist bare umuligt

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : MKP

Dato : 28-04-02 22:30

Tak for dit svar...

Så vidt jeg kan se, var der desværre ikke en eneste der kunne sige noget
fornuftigt om hvorfor det var ulovligt i dk.bolig.

Hvis der er én der kan, så skriv venligst.

Mvh,
Mads

Fra : Nielsen

Dato : 29-04-02 10:35

Jeg er ikke helt sikker på hjemlen, men jeg tror den skal findes i
ejerlejlighedsloven.

Heri står der i § 3, at "Ejerlejligheder kan oprettes i ejendomme, som i
deres helhed opdeles i ejerlejligheder og kun, når en landinspektør
attesterer, at udstykning ikke er mulig."

§ 3 må således forstås som hjemlen til at opdele en ejendom i
ejerlejligheder.

Af § 10, stk. 2, nr. 3 fremgår det imidlertidigt, at loven, og dermed også §
3, ikke finder anvendelse på ejendomme, der tilhører private
andelsboligforeninger.

Ifølge Karnov skyldes bestemmelsen, at man vil hindre lejere, der efter at
have udnyttet et tilbud om overtagelse af ejendommen på andelsbasis,
efterfølgende lader andelsboligforeningen foretage opdeling i
ejerlejligheder.

Det i Karnov anførte skal nok læses i sammenhæng med lejelovens kap. XVI om
tilbudspligt, der pålægger en udlejer, at tilbyde lejerne at overtage
ejendommen på andelsbasis, førend han afhænder den til anden side, herunder
evt. opdeler den i ejerlejligheder. Da der formentligt er flere penge i at
sælge en ejendom som ejerlejligheder end på andelsbasis, så har man fra
lovgivers side nok ikke fundet det rimeligt, at lejerne/de nye andelshavere
skulle kunne score kassen på at udstykke ejendommen i ejerlejligheder, når
nu udlejer pga. tilbudspligten har været forhindret heri.

mvh. Kim

Fra : J. Nielsen

Dato : 29-04-02 11:02

"MKP" <madsp@nej.dk> wrote in message news:<aahp4f$1un7$1@news.cybercity.dk>...
> Tak for dit svar...
>
> Så vidt jeg kan se, var der desværre ikke en eneste der kunne sige noget
> fornuftigt om hvorfor det var ulovligt i dk.bolig.
>
> Hvis der er én der kan, så skriv venligst.

Jeg kan ikke se, hvordan det skulle være hverken ulovligt eller
umuligt at ændre en andelsboligforening til ejerlejligheder. Hvis
foreningen opløser sig selv og en person efterfølgende udstykker
lejlighederne, burde det kunne lade sig gøre. Ejendommen skal
naturligvis opfylde gældende BR og kravene til at kunne udstykkes i
ejerlejligheder, jf. Lov om Ejerlejligheder §10.

Jeg er ikke stødt ind i et konkret tilfælde, men rent teoretisk burde
det kunne lade sig gøre. Det kan da godt være at det ikke er ideen med
andelsboligforeninger men det er jo ikke det spørgsmålet går på.

J. Nielsen

Fra : Nielsen

Dato : 29-04-02 11:44

"J. Nielsen" wrote:

> [...]
> naturligvis opfylde gældende BR og kravene til at kunne udstykkes i
> ejerlejligheder, jf. Lov om Ejerlejligheder §10.

Jeg er enig i, at det godt kan lade sig gøre at udstykke en andelsboligforenings
ejendom til ejerlejligheder, da ejendommen som helhed af foreningen kan sælges til
en anden person, hvilket er forudsat i lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber § 4.

Men jeg har svært ved at se, hvordan de nuværende andelshavere skal kunne få glæde
heraf, da de ikke umiddelbart vil kunne overtage ejerlejlighederne, der måtte blive
herudaf. Dette ville være en omgåelse af ejerlejlighedslovens § 10, stk. 2, nr. 3,
der jo forbyder, at en andelsboligforening udstykker en ejendom i ejerlejligheder.
Dette må selvfølgelig også gælde, selvom man indsætter en stråmand.

Derimod har de tidligere andelshavere ret til at blive boende i lejlighederne som
lejere jf. lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber § 4, stk. 1.

mvh. Kim

Fra : carl munk

Dato : 29-04-02 15:16

Nielsen <gk.nielsen@stofanet.dk> wrote in message news:<3CCD23F6.E71EDC41@stofanet.dk>...
> "J. Nielsen" wrote:
> Jeg kan ikke se, hvordan det skulle være hverken ulovligt eller
> umuligt at ændre en andelsboligforening til ejerlejligheder.

Hvis der er tale om et "støttet" byggeri som flere private
Andelsboligforeninger er "gjort" af, dvs. det offentlige giver hvert
termin et "tilskud" for at holde boligafgiften nede på et så lavt
niveau som muligt - så er det ikke tilladt sådan lige pludselig at
overgå til ejerlejligheder !
Hvormeget der gives i tilskud, kan ses i lånepapirerne fra
kreditforeningen.