Formering af lavendel
Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 28-04-02 21:06

Hej

Hvordan tager man stiklinger af lavendler og hvor store kan man forvente at
de nye planter kan nå at blive på en sæson ??

MVH

Jens Peter Sørensen

Fra : Alladin

Dato : 29-04-02 08:34

Du klipper bare nogle spidser af planterne ca 4-5 cm og sætter dem i en
potte.
Det første år bliver de ikke ret store , men året efter går det rimeligt
stærkt.
Jeg har dog den erfaring at den første vinter dør ca. halvdelen af
stiklingerne (nogen der ved hvorfor) dem der overlever den første vinter,
lever derefter ganske fortræffeligt også de næste vintre.

<3ccc571f$0$73236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-02 15:31

On Mon, 29 Apr 2002 09:34:10 +0200, "Alladin" <ab@a.dk> wrote:

>Jeg har dog den erfaring at den første vinter dør ca. halvdelen af
>stiklingerne (nogen der ved hvorfor) dem der overlever den første vinter,

Der er mange slags stiklinger som er ekstra krævende den første vinter.
Grunden til at de dør kan være tørke, for meget vand, for meget vind...
ja, det kan være så meget. Hvis de står i potter kan de sættes i et
uopvarmet drivhus, det er i hvert fald godt for lavendel.

http://www.gartneriet.dk