Nedfræsning af gasledning (kobberrør) i be~
Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 28-04-02 21:06

Hej

I forbindelse med en planlagt renovering af vores bryggers står jeg overfor
en "sjov" opgave: Gasledningen (kobberør) til fyret går på tværs af rummet,
og ligger over en strækning på 3 meter langs soklen på en skabsrække.
Problemet er nu, at jeg planlægger at fjerne/flytte disse skabe, og derfor
er det jo smart, om røret kommer ned i betongulvet, så man ikke snubler over
det! Gulvet består øverst (3-4 cm) af en ret hård beton (stort cementindhold
for at skabe slidstyrke, går jeg ud fra); derunder er den noget mindre hård.

Derfor spekulerer jeg på, hvordan jeg nemmest får gravet/fræset/sprængt(!)
sådan en rende. Planen er at få røret ned i et lag sand, der ligger ca. 10
cm under det nuværende gulvniveau (og som selvfølgelig skal have lagt ca. 5
cm hård beton ovenpå (1 del cement til 3 dele sand eller noget i den stil;
selvnivellerende masse ovenpå og til slut klinker el.lign.)
- men hvad skal jeg bruge for nemmest at få lavet sådan en rende??
Nedbrydningshammer (i passende størrelse)?? Vinkelsliber (med
diamantskive)?? Dynamit??

Nogen gode forslag?? På forhånd tak!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 29-04-02 09:20

<snip>
> [...]
> cm hård beton ovenpå (1 del cement til 3 dele sand eller noget i den stil;
> selvnivellerende masse ovenpå og til slut klinker el.lign.)

Jeg tvivler på at det er lovligt at lægge "skjulte" gasrør.
Hvis jeg var dig ville jeg ringe til gasselskabet og høre om der er regler
på området inden jeg fandt det store værktøj frem....

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Tommy Hansen

Dato : 29-04-02 17:10

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis jeg var dig ville jeg ringe til gasselskabet og høre om der er regler
> på området inden jeg fandt det store værktøj frem....

Ja, man skal passe på ikke at få lavet noget ulovligt. En sådan ændring
kræver da også et ændringssyn af installationen. Ganske rigtigt er det
fornuftigt at forhøre sig hos gasleverandøren først.

Det kan lade sig gøre, men det kræver at røret er helt uden samlinger.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 29-04-02 18:44

Hej igen

Tak for svarene - men de afføder en kommentar/et spørgsmål fra min side:
Installationen er "født" sådan (bliktuden gad ikke lave dette lille nummer,
men sprang over, hvor gærdet var lavest); fra omtalte skabsrække og hen til
fyret ER røret lagt ned i gulvet! Da vi fik nyt gasfyr, lodede VVSeren en ny
stump kobberrør på det gamle, omviklede det med isolering og trak det hen
til væggen og op ad denne til kedlen. Kræver det virkelig autorisation at
lave sådan et nummer?? Jeg vil jo heller ikke røre ved røret som sådan (dvs.
adskille det el.lign. Der er således ikke tale om et indgreb i
gasinstallationen som sådan - hvilket jeg aldrig ville foretage!!); det skal
blot puffes ned i en rende lavet til formålet

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Tommy Hansen

Dato : 30-04-02 18:29

Hej Bo.

> [...]
skal
> blot puffes ned i en rende lavet til formålet

Hvis der er loddet en muffe på røret, så må du ikke lægge det ned i gulvet.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : ....

Dato : 06-05-02 14:40

Uanset hvad du må have af gode ide'er, så må du ikke selv rode med det !!
Selv rørholderne er en del af installationen, så du må altså ikke flytte
noget som helst. Bruger du evt. synlige rør som f.eks. tørrestativ, benytter
du installationen til andet end formålet, og det må du ikke.

Normalt er jeg fuldstændigt ligeglad med hvad folk render og laver af fusk,
men selvom jeg faktisk kunne lave en sådan installation selv, så ville jeg
aldrig gøre det. Jeg har ganske simpelt ikke autorisationen, og selv om jeg
har lavet mange installationer og derfor ved hvordan, så _må_ jeg ikke,
hvis jeg ikke har en autoriseret installatør med, og i øvrigt følger
gældende regler.

Det er efter min mening fuldstændigt uansvarligt hvis du selv roder med det,
det er altså gas, og en for dig ubetydelig ting kan være særdeles farlig,
både for dig selv og andre. En uanseelig revne, et forkert materialevalg,
osv. og det bliver måske utæt.

Det er ikke for sportens skyld, at en autoriseret installatør har dyrt
værktøj, en uddannelse, erfaring, og en autorisation.
Det er fordi det er noget "hjemmefuskeren" ikke kan eller må rode med.
Hvis der sker en ulykke, kommer du til at hænge på ansvaret.
Hvis du skal fraflytte, eller det på anden måde bliver opdaget at din
installation ikke lever op til gældende krav, så kommer du til at betale for
at det bliver bragt i orden. Din gasinstallation er dokumenteret, og
godkendt. Alle ændringer på den vil blive opdaget, hvis man kigger efter.
Det kan jo være at der tilfældigvis kommer nogen forbi, og syntes det ser
mærkeligt ud, hvorefter du får en henvendelse fra din gasleverandør, som vil
besigtige dit anlæg.
Det vil jo bare være fedt, at få lukket for gassen 8 december i 10 graders
frost ......................
Og en besked om, at der ikke bliver åbnet igen før end, installationen er
bragt i orden, og iøvrigt igen er blevet godkendt, når man nu har tid til at
komme og godkende den, udgifterne er forudbetalt, og papirmøllen har kørt
sin gang.

Du kan, i samarbejde med en autoriseret installatør, måske finde en løsning.
Men jeg tror ikke på at han anbefaler et kobberrør, fræset ned i en rille,
lagt ned i jorden, under et hus ...........

Mvh
Thomas

Malmolin & Velschow <dr-bo@post2.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aak0sh$8h0$1@sunsite.dk...

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 06-05-02 20:42

Hej Thomas

Tak for svaret - det gav stof til eftertanke!

Jeg bør/skal nok tage en VVSer med på råd - men som sagt har en
_autoriseret_ bliktud lagt omtalte rør ned i mit betongulv (inkl. muffe
osv.), så jeg antager, at den er "go' nok"?! Mit projekt vil derfor nok være
selv at lave en rende, og så få bliktuden til at foretage de nødvendige
besværgelser (hvis altså han er med på ideen, og vil stå inde for det)
- men det får mig til at stille mit oprindelige spørgsmål igen: Hvordan
dælen får man nemmest hul på sådan et gulv, og lavet en sådan rende??? Det
er i øvrigt af generel interesse for mig, da jeg også pønser på at flytte et
afløb i selvsamme gulv..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)