Hvordan slipper man af med vorterod i have~
Fra : Susanne

Dato : 28-04-02 20:52

Min have er blevet invaderet af en lille plante, som i øjeblikket
blomstrer fint med gule blomster. Den ligner en slags løgplante, og jeg
er kommet frem til, at det må være "vorterod". Den er i bede og
græsplæne over det meste af haven. Jeg kan se, at den breder sig med
eksplosiv hast, og jeg er ved at være nervøs for, hvordan det vil ende
. Selv om jeg har gravet den op med rod/løg i bedene, synes jeg den
skyder op overalt stadigvæk. I græsplænen har jeg slet ikke forsøgt at
fjerne den, da det virker som en helt umulig opgave. Hvad kan jeg gøre
for at slippe af med den?

/Susanne

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 28-04-02 22:24

Jeg tror desværre, at du er nødt til at sprøjte dem væk.

mvh
Preben

Fra : kirsten pedersen

Dato : 28-04-02 22:52

- denne plage er jeg også ramt af. Jeg bor ned til en sø -mange dejlige
frøer. Hvad kan jeg gøre??
vh kirsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-02 15:29

On Sun, 28 Apr 2002 21:52:17 +0200, Susanne <pomtee@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skyder op overalt stadigvæk. I græsplænen har jeg slet ikke forsøgt at
>fjerne den, da det virker som en helt umulig opgave. Hvad kan jeg gøre

Jeg har 2 steder i haven hvor den pipler op hvert forår. Jeg tager en
lille hånd-gravegreb (med tre tænder og ca. 25 cm lang). Så kan man
forsigtigt løsne jorden, tage fat i toppen af planten og få roden med
op. På et stort areal er det selvfølgelig en enorm opgave, men med lidt
tålmodighed og ved kun at tage et lille stykke ad gangen, evt et lille
stykke hver dag, kan man komme ret langt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 29-04-02 18:16

- og for øvrigt visner de jo meget snart væk igen - og de er jo kønne så
længe de er der... Så nyd dem???

- Eller hvad synes de kloge - er det et dårligt råd?

mvh.
Gitte Tj.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-02 18:58

On Mon, 29 Apr 2002 19:15:31 +0200, "Maeng / Tjornehoj"
<maeng@home1.gvdnet.dk> wrote:

>- og for øvrigt visner de jo meget snart væk igen - og de er jo kønne så
>længe de er der... Så nyd dem???
>
>- Eller hvad synes de kloge - er det et dårligt råd?

Man skal da bestemt ikke rette sig efter hvad andre siger!

Personlig vil jeg for alt i verden holde disse bæster ude af min have,
men bare fordi jeg kalder dem for ukrudt og 'noget fanden har skabt' så
skal det da bestemt ikke afholde andre fra at beholde dem.

Egentlig syntes jeg også selv de er flotte, min grund er bare begrænset
og der er ingen steder hvor disse blomster passer ind. Men i andre haver
står de tit under store træer hvor der i løbet af sommeren ender med at
være så lidt lys at der alligevel ikke kan gro andet, sådan et sted er
vorterod jo fin, forde den lyser op om foråret og så bare forsvinder.

Det kommer helt an på ens holdning til sin have..

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 29-04-02 20:50

(snip....)

> [...]
> vorterod jo fin, forde den lyser op om foråret og så bare forsvinder.
>
> Det kommer helt an på ens holdning til sin have..

Helt enig, problemet er bare at man ikke kan begrænse dem til de mørke
steder!! ( De hører efter min mening best hjemme i skoven.

mvh

Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-02 08:15

On Mon, 29 Apr 2002 21:50:22 +0200, "Preben Mikkelsen" <oz1dx@image.dk>
wrote:

>Helt enig, problemet er bare at man ikke kan begrænse dem til de mørke
>steder!! ( De hører efter min mening best hjemme i skoven.

Det er sådan set også min mening
http://www.gartneriet.dk