Problemer med oliefyr ???
Fra : Michael Guldbrand

Dato : 28-04-02 19:21

Hejsa alle

Jeg mener jeg har et problem med mit oliefyr i et hus vi lige er flyttet i !

"Normalt" kører den hvert 20. minut ca. 5-10 min.

Lige nu er ventilen drejet over på sommer og jeg har lukket manuelt for
radiatorvandet! Men dette har ingen indflydelse på fyret, det kører fortsat
hvert 20. minut i 5-10 min.

Så skulle den kloge jo kunne regne ud at at det må være varmtvandsbeholderen
der gør at den kører så tit, men det forstår jeg heller ikke, fordi vi har
nu sat en tændsluk ur på så den hører 2 gange i døgnet og der er efter 12
timer stadig brændvarmt vand (medmindre der har været et stort forbrug) og
selv om vandet og kedlen er is kold kan den nå at varme vandet på ca. 20
min.

Jeg kan se at temperaturen i kedlen falder meget hurtigt (hvilket også er
årsagen til at fyret starter), på 15 min. falder temperaturen i kedlen 20
grader, fyret er pakket ind i 60mm. glasuld og står i øvrigt i vores kælder,
spørgsmålet til 10 bananer er så, hvor hulen forsvinder den varme hen
???????

Hvis du kan hjælpe os, så bliver vi møj taknemmelige, da jeg forudser en
rimelig stor varmeudgift til vinter!

Michael

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 28-04-02 19:33

Hej Michael
Kunne det ikke tænkes at det endte ude i din skorsten ??
her med tænker jeg på om din brænder er af en ældre type
hvor der ikke er et spjæld der lukker ved stilstand af blæseren.
Din skorsten vil jo så trække varme ud af din kedel lige op
til de små pipper.
Mvh Jens

Fra : Michael Guldbrand

Dato : 29-04-02 20:06

Hejsa!

Nu er oliefyre ikke min stærke side, men det burde da ikke kunne køle vandet
i kedlen så hurtigt af ???? eller hvad ?

Michael

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 30-04-02 19:41

Hej igen
Jo det tror jeg nok det kan hvis det er en gammel kedel
som ikke er god til at køle dit røggas ned dvs at du få
varm luft ud i din skorsten og varme giver jo opdrift i den
men prøv at slukke for din pumpe når dit fyr lige har gået
bare for at udlukke andre muligheder og se så om det
giver nogen forandring. En utæt luge i kedelen kan måske
også drille.Nu kender jeg heller ikke så meget til oliefyr
men stokerfyr, som jeg har arbejdet en del med.

Fra : Bachelor

Dato : 03-06-02 23:45

"Michael Guldbrand" <michael_guldbrand@hotmail.com> wrote in
news:3ccd9995$0$97315$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner
dette

> Hejsa!
>
> Nu er oliefyre ikke min stærke side, men det burde da ikke kunne køle
> vandet i kedlen så hurtigt af ???? eller hvad ?

Nej, over hovdet ikke. Mit gamle fyr kan stå i flere
timer hvis shunten er lukket.

Fra : M@rk

Dato : 30-04-02 06:24

Sun, 28 Apr 2002 20:20:40 +0200, berigede "Michael Guldbrand"
<michael_guldbrand@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>spørgsmålet til 10 bananer er så, hvor hulen forsvinder den varme hen

Kunne man forestille sig, at du kører et 2-strenget system ud til dine
vandhaner (= varmt vand med det samme), så det varme vand ligger og
tonser rundt i rørere og afgiver varmen til dine rum?

Jeg ved ikke, om ovenstående er helt ude i hampen - men det var dét, der
umiddelbart slog mig

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Michael Guldbrand

Dato : 30-04-02 14:45

Hej

Nej, det gør det ikke :-/

Michael

Fra : ....

Dato : 06-05-02 13:02

Sandsynligvis er det din brænder, som _ikke_ har en ventil på, der lukker
for luften når fyret _ikke_ kører.
Derfor forsvinder varmen ud i skorstenen...........
Hvis der trækkes luft gennem kedlen når fyret ikke kører, kan afkølingen
være meget voldsom, især hvis du har et godt træk i skorstenen. Løsningen
er, at købe en moderne brænder, som lukker for luften når fyret ikke kører.
Hvilken brænder kører du med, og er der ventil på luften ?

Den ventil du kan sætte til sommer / vinter ( shunt ) kan være defekt, det
er ikke ualmindeligt ...............
Men når du nu har lukket for dine radiatorer, burde det ikke have den store
indflydelse.

Hvis din kedel er et gammelt monstrum, så kan lågerne være lidt utætte, det
kan også have en stor indflydelse.
Den bedste løsning er, at købe en anden kedel, men man kan også forsøge at
tætne den eksisterende kedel, med større eller mindre held.
Hvilken kedel har du ?

Det er også en god ide' at benytte en cirkulationspumpe, som kan indstilles
efter det nødvendige behov.
( eks. 3 trins grundfoss )
Hvilken pumpe er der på dit anlæg ?

Er dine rør isoleret ordentligt ?

Men hvor stort er dit "nye" hus, hvor gammelt, thermoruder, isolering, hvor
mange bor i der, osv.
Jeg købte et hus for et par år siden, og fik den oplysning at man havde
brugt for ca. 15.000.-- kr olie om året.
Nu kunne jeg godt se at det var løgn, eller også havde de tidligere ejere
haft det ualmindeligt koldt om vinteren. Men jeg har tidligere haft et hus i
samme størrelse og stand, så det betød ikke så meget for mig at det ikke er
sandheden. Men hvis jeg ikke havde været klar over det, så havde jeg måske
haft et alvorligt problem, for det reelle forbrug ligger nok nærmere 3 gange
højere ................
Og det er jo pludselig en anden husleje, som ikke er fradragsberettiget.....

Jeg har dog haft gode muligheder for at investerer i nogen alternative
løsninger, og har derfor sænket min udgift til en brøkdel af det beløb som
jeg forventede.
Jeg opvarmer mit hus på denne måde:
Jeg har sørget for at have en ordentlig brænder, en 3-trins
cirkulationspumpe, et par kedler til formålet, og isoleret mine rør
ordentligt, men ellers er det følgende anlæg.
Centralvarmen er koblet således, at jeg har en fastbrændselkeddel hvor jeg
fyrer med energikoks. Den er monteret sammen med en kedel til oliefyret, på
en måde så jeg kan køre "både og". Dvs. jeg kan lade vandet løbe gennem både
fastbrændselkedlen og derefter igennem oliekedlen, eller jeg kan lade vandet
løbe gennem oliekedlen.
Det gør, at jeg kan fyre med fastbrændsel og stadigvæk være sikker på at der
er varme på, hvis fastbrændslet går ud. Og jeg kan fyre med olie, hvis jeg
f.eks. ikke er hjemme. Jeg fyrer i fastbrændselkedlen ca. 3 gange i døgnet.
Jeg bruger også oliefyret som "indikator", for når oliefyret starter, er det
høje tid at få fyret i fastbrændselkedlen.
Ud over dette, har jeg en god brændeovn. Den bruger jeg bla. i øjeblikket,
hvor der kun skal hyggefyres om aftenen og i weekenden.
Det varme forbrugsvand, varmer jeg også op i serie. Jeg har 2
varmtvandsbeholdere. Den ene er koblet på centralvarmen, og i serie med den
er der monteret et el-vandvarmer. Det er begge et par beholdere på omkring
150 L.
Derved har jeg fordelen af at det kolde vand bliver "forvarmet" af
centralvarmen, inden det løber ind i el-vandvarmeren, som er den dyreste
måde at varme vand på.

Alt i alt, fyrer jeg nu for ca. 10.000.-- kr om året, og jeg regner ikke med
at den udgift kan nedbringes væsentligt, hvis jeg vil beholde den charme der
er ved at bo i et hus som mit. Samtidigt har jeg ordentligt varme på, for
jeg gider ikke side og fryse om vinteren, eller se mit hus blive ødelagt af
fugt.

Håber det lagde en dæmper på panikken, og gav nogen ide'er til at nedbringe
din udgift.

Mvh
Thomas

Michael Guldbrand <michael_guldbrand@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ccc3d7c$0$73194$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : M@rk

Dato : 06-05-02 20:27

Mon, 6 May 2002 14:01:44 +0200, berigede "...."
<nykoebingvej@tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>jeg gider ikke side og fryse om vinteren, eller se mit hus blive ødelagt af

Hvor meget penge og tid, har du måtte investere for, at bringe den
årlige udgift ned fra ca. 45.000 (det reelle forbrug 3 gange højere
end de oplyste 15.000) til ca. 10.000?

/Mark

Fra : ....

Dato : 07-05-02 11:36

M@rk <unknown@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Z9jWPA0OfttV8zjgPNKcdiHQOajM@4ax.com...
> [...]
>
> Hvor meget penge og tid, har du måtte investere for, at bringe den
> årlige udgift ned fra ca. 45.000 (det reelle forbrug 3 gange højere

Jeg skal fyre 2 til 3 gange i døgnet, når jeg fyrer med fastbrændsel
(energikoks).
Brænde tager jo også en del tid................
Det koster jo tid i det daglige, også med rensning osv., så man skal hygge
sig lidt med det.

Anlæget har taget 2 - 4 weekender at bygge om, samt en hel del aftener hvor
jeg har gået og sat rørskåle på. Jeg er ikke selv helt tilfreds med det, så
der kommer lidt mere tid oven i, for at få et ordentligt finish, men det er
økonomisk mindre vigtigt.

Fittings, rør, isolering osv. koster vel omkring 35.000--
Den ekstra varmtvandsbeholder, koster 6.500.--
Kedlerne har jeg købt brugt, og de koster 3.100.--
Brændeovnen koster vist omkring 14.000.--

Jeg har desuden eksperimenteret lidt med forskellige brændere til oliefyret,
det har jeg ikke helt styr på hvad koster, men brænderne i sig selv er købt
brugt, og koster vel en tudse samlet.

Det er lidt runde tal, frit efter hukommelsen, men lad os bare sige
75.000.-- kr., så er der også til en helt ny brænder.
( Det er faktisk første gang jeg har kigget sådan på det. )

Forbedringerne er lavet "lidt hen af vejen", og når jeg kigger tilbage på
det, så er den største økonomiske besparelse opnået ved at skifte kedlen og
brænderen ud. Den gamle kedel ( uisoleret ), og anlæget, er sandsynligvis
oprindeligt bygget omkring 1960, og brænderen var en meget billig model som
ikke lukkede for luften.
Det er virkeligt noget det trækker tænder, når man skifter det ud med noget
tidsvarende. Og det er også her, sammen med en gennemgribende efterisolering
af rørene, at man som "almindelig forbruger" virkeligt kan spare penge !!

Dog må jeg sige, at den besparelse man opnår ved at modernisere anlæget,
ikke er et udtryk for husets energiforbrug, så derfor betragter jeg den
udgift som en slags opfølgning på manglende vedligeholdelse.
Hvis man yderligere vil nedbringe udgiften til at varme huset op, og i
øvrigt har et godt anlæg, så er man nød til at finde et alternativ til
olie/fjernvarme/naturgas, og det er her f.eks. fastbrændsel eller andre
energikilder kommer ind i billedet.

Økonomisk har jeg ikke set nogen alternativer til energikoks, slet ikke hvis
man tager "det daglige arbejde" med i overvejelserne. Alt efter hvilken pris
man kan finde koksene til, så reducerer man sin udgift med 30 til 50 %, vel
at mærke ved mindst det samme forbrug.
Da jeg boede i min tidligere ejendom, havde en bekendt, en
tommelfingerregel. " Man kan fyre med olie og spare på varmen, eller man kan
fyre med energikoks og "nøjes" med at spare 1/3 af pengene." Den passer nok
meget godt. Ordentlig varme på, og stadigvæk spare 1/3 på prisen............

Brændeovnen, har jeg været noget usikker på om det kunne betale sig at
investerer i. Men f.eks. den sidste måneds tid, har jeg haft lidt svært ved
at kunne fyre ordentligt med koks, fordi forbruget var for lille. Her er
brændovnen kommet til sin ret, og har været det eneste som der er blevet
fyret med.

Lidt økonomi:
Inden jeg byggede anlæget om, havde jeg et olieforbrug på 30 - 60 L i
døgnet, når der blev fyret. Det blev reduceret til under det halve, da jeg
satte en anden kedel og brænder på.
( Det var lidt for uhyggeligt, når oliebilen kørte ind af indkørslen 2 gange
på 1 måned.... )
Så byggede jeg anlæget om, og fik isoleret rørene ordentligt, jeg kunne dog
ikke finde nogen låger til fastbrændselkedlen, så den har kun kørt denne
vinter, men olieforbruget blev selvfølgelig yderligere reduceret væsentligt.
I år, har jeg brugt 2200 (4x550) kg koks. Ganske lidt olie, måske op til 200
L. 2 paller træbriketter. Jeg har også brugt lidt af mit eget træ fra haven,
men det er kun ganske lidt, måske hvad der svarer til 1/2 palle briketter.

Hvor jeg bor, hentes koks billigst i tyskland. Jeg køber dem i sække, så
sviner det ikke så meget, men man sparer også noget mindre. Til gengæld kan
jeg bare smide dem bag i bilen, når jeg alligevel er nede og handle.
Briketterne har jeg bare købt hos den lokale forhandler, og det kan sikkert
godt betale sig at lede efter noget ordentligt træ, men jeg har været for
doven til det.

Hvis jeg overhovedet ikke havde lavet noget ved anlæget, så havde min
fyringsudgift stadigvæk ligget på noget der ligner, MINDST 7500 ( L olie) x
6 kr /L = 45.000.-- kr. Nu vil den vel ligge på omkring 2500 ( L olie ) x 6
kr /L = 15.000.-- kr.
Det giver en årlig besparelse på 30.000.-- kr. Nu har jeg været i den
heldige situation, at jeg ikke har måtte have fremmed kapital, men selv om
jeg skulle have lånt pengene, havde det været en god forretning.
Det er ikke sikkert at andre kan lave lige så store besparelser, men er det
et ældre hus, så kan det som regel godt betale sig at kigge lidt på det.
Ved at bruge lidt dagligt arbejde, og lidt opfindsomhed, så er det lykkedes
mig at bringe fyrringsudgiften yderligere ned. Det giver godt nok ikke så
stor en besparelse som moderniseringen af anlæget, men lidt giver det jo, og
i dårlige tider er det måske det der skal til............

Hvis jeg skal lave flere eksperimenter, så bliver det en lille vindmølle på
højest 1 - 3 kW, eller et sæt elektriske solceller i samme størrelse. Det
skal så monteres "direkte" med en el-patron, som så skal stå og tøffe lidt
varme på anlæget.
Men det er noget ud i fremtiden, hvis det overhovedet bliver muligt.....
Økonomisk bliver det nok en kæmpe fiasko, men tanken er spændende.

Gav det svar nok ?

Mvh
Thomas

Fra : M@rk

Dato : 14-05-02 10:40

Tue, 7 May 2002 12:36:06 +0200, berigede "...."
<nykoebingvej@tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Lidt økonomi:
>Inden jeg byggede anlæget om, havde jeg et olieforbrug på 30 - 60 L i
>døgnet, når der blev fyret.

Her er vist en tastefejl eller hvad?

30 - 60L pr døgn giver noget i retning af 900 - 1800 L pr måneden ~ 5,4K
- 10,8K kr pr måned ................. jeg ved ikke, hvilket ord der er
mest korrekt at anvende, om et sådan forbrug - måske: højt?!

>Gav det svar nok ?

Yeps, meget fornemt og informativt - det gav mig en del stof til
eftertanke, som jeg liiiiige vil gumle lidt på

/Mark

Fra : ....

Dato : 16-05-02 09:50

M@rk <unknown@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:O9rgPK3M2UAmRoapZMmG43lC8DDF@4ax.com...
> Tue, 7 May 2002 12:36:06 +0200, berigede "...."
> <nykoebingvej@tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Her er vist en tastefejl eller hvad?

?.
Nææ, men jeg gik lidt i panik da jeg opdagede det .........................
Hen på året blev jeg nysgerrig, og begyndte at måle forbruget. Over 1 uge,
med udetemperaturen lidt over frysepunktet, var forbruget lidt mindre en 2 x
20 l / døgn. Jeg forsøgte også at måle det ved en lidt lavere udetemperatur,
men når jeg satte en ny dunk på lige inden jeg kørte på arbejde, så var det
kørt tør inden jeg kom hjem igen, derfor har jeg ikke det rigtige tal ved
lavere temperaturer. Jeg ved dog at fyret drak over 1000 l olie om måneden,
når det var koldt.

Nå, men da jeg fik tid til at rode med det, købte jeg først og fremmest en
anden brænder, det hjalp voldsomt.
Den "gamle" var der ikke luftventil på, og trækket gennem skorstenen
medførte at der var så meget "sug", at hvis man holdt en ligther hen til
brænderen, så kunne det suge flammen ud .................
Da jeg så havde fået en anden brænder, fik jeg et problem med styring af
brændeovnen som står en etage oppe.
For når fyret stoppede og lukkede for luften, så steg trækket igennem
brændeovnen. Det medførte at jeg måtte have en trækregulator i skorstenen.

Senere gik der så "sport" i at optimerer på det.
Noget af det sidste, er at jeg har opdaget, at hvis jeg "seriefyrer" med
både fastbrændsel og olie, så kan jeg få kedlerne til at arbejde sammen.
Dvs. jeg fyrer med en konstant temperatur på fastbrændselkedlen, og hvis der
så er et pludseligt stort varmeforbrug fra f.eks. varmtvandsbeholderen, så
kan jeg lade oliefyret tage "spidsen".
Men så skal jeg hen og "lege" lidt mere med de ildfaste sten i
fastbrændselkedlen, for det er dem der giver "forsinkelsen" på
fastbrændselkedlen, og det nåede jeg ikke denne vinter.

> 30 - 60L pr døgn giver noget i retning af 900 - 1800 L pr måneden ~ 5,4K
> - 10,8K kr pr måned ................. jeg ved ikke, hvilket ord der er
> mest korrekt at anvende, om et sådan forbrug - måske: højt?!

Jeps
En ny brænder kunne hurtigt betalte sig selv, og jeg fatter ikke at de
tidligere ejere ikke havde skiftet den.
Som jeg tidligere nævte, så er det lidt af en gyser når oliebilen kommer 2
gange på den samme måned

Mvh
Thomas

Fra : M@rk

Dato : 27-05-02 10:18

Thu, 16 May 2002 10:50:16 +0200, berigede "...."
<nykoebingvej@tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Som jeg tidligere nævte, så er det lidt af en gyser når oliebilen kommer 2
>gange på den samme måned

Tja, jeg ville da have foreslået dem, at parkere slæden - så kan man da
ringe til dem, når tankbilen var tom

/Mark