'Fjernstyring' af server?!
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-04-02 23:12

Hvordan gør jeg?

Jeg har en 7600 stående som server. Desværre er jeg sjældent fysisk i
nærheden af den hvorfor jeg gerne vil kunne 'fjernstyre' den.

Hvad kan bruges?

VNC er gratis, men hvordan får jeg OS 9.1 og OS X til at snakke sammen vha.
VNC?

Remote Desktop og Timbuktu er der sikkert ikke problemer med - lige bortset
fra prisen

7600'eren kører OS 9.1Z og jeg kører OS X 10.1.4 på min iBook.

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 28-04-02 23:28

In article <B8F24039.5142%jmfink@mac.com>,
Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Hvad kan bruges?
>
> VNC er gratis, men hvordan får jeg OS 9.1 og OS X til at snakke sammen vha.
> VNC?

installer en VNC server på 7600'eren og forbind til den via en VNC
klient på ibogen. konfigurationen burde være ret enkel (du skal blot
kende display # (1, da du kun har en skærm kørende), ip-adressen på
serveren og hvilken port den kører på.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-04-02 23:52

On 29/04/2002 0:28, in article c2thaa.tm1.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> klient på ibogen. konfigurationen burde være ret enkel (du skal blot
> kende display # (1, da du kun har en skærm kørende), ip-adressen på

Jep - så langt har jeg også tænkt

Men så går det i kage for mig når jeg søger på Versiontracker (OS X):

Chicken of the VNC 1.23 - VNC client with smart key bindings
CocoaVNC 0.1.0 - VNC viewer and server
OSXvnc 0.6 - VNC server: tool to remotely control OS X desktop
VNCDimension 0.7.10 - Remote control other computers through the VNC
protocol
VNCThing 2.2 - client for the VNC remote control system
VNCViewer 1.24 - viewer application for the VNC remote display system
list
VNCViewer 2.01 - another viewer app for the VNC remote display system
xvnc 3.3.3r2 - VNC client, lets you view a virtual X-window desktop

En OS 9-søgning giver:

VNC 3.3.3b2 - remote display system to view a machine from the net on any
platform
VNCThing 2.2 - client for the VNC remote control system

Hvilken skal jeg hente?
Hvad skal på iBook'en?
Og hvad skal på 7600'eren?

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 29-04-02 05:54

In article <B8F2499D.5152%jmfink@mac.com>,
> [...]

> VNCViewer 2.01 - another viewer app for the VNC remote display system
> xvnc 3.3.3r2 - VNC client, lets you view a virtual X-window desktop

"viewer" og " client" er det samme - hent en af dem (blot ikke X-window
udgaven). Hvilken en af dem du kan lide er en smagssag.

> En OS 9-søgning giver:
>
> VNC 3.3.3b2 - remote display system to view a machine from the net on any
> platform

ovenstående er din VNC server. Klienten findes til både 68k og PPC, mens
serveren kun er til PPC. (sådan forholdt det sig i al fald for ét år
siden)

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-04-02 10:32

On 29/04/2002 6:54, in article jljiaa.dp1.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote:

> "viewer" og " client" er det samme - hent en af dem (blot ikke X-window
> udgaven). Hvilken en af dem du kan lide er en smagssag.

Herligt - nu kører det perfekt! Jeg har installeret VNCThing 2.2 på iBook'en
og VNC 3.3.3b2 på 7600'eren.

Piece of cake!

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : walther

Dato : 29-04-02 11:04

> Herligt - nu kører det perfekt! Jeg har installeret VNCThing 2.2 på iBook'en
> og VNC 3.3.3b2 på 7600'eren.

Lige et par spørgsmål, jeg har nemlig samme konfiguration med en 9500 i
stedet for en 7600.

Hvor "godt" kan man bruge 7600'eren fra iBook'en? Er det med delay eller
kan man arbejde helt transperent? Jeg vil nemlig gerne have smidt
serveren ud på altanenen, eller et andet sted hvor den ikke kan høres.

Jeg kan selvfølgelig selv prøve, men bare lige for at få en idé...

Er det den nye hvide iBook du har?

tak,
walther

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-04-02 11:16

On 29/04/2002 12:03, in article
walther_hansen-350FD6.12033829042002@sunsite.dk, "walther"
<walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> kan man arbejde helt transperent? Jeg vil nemlig gerne have smidt
> serveren ud på altanenen, eller et andet sted hvor den ikke kan høres.

Jeg har foreløbig kun prøvet det over et 10 Mbit netværk, men jeg synes det
kører overraskende godt. Der er stort set ingen delay - faktisk føles
menuerne (i 9.1 på 7600'eren) hurtigere end under OS X på iBook'en... :-/

> Jeg kan selvfølgelig selv prøve, men bare lige for at få en idé...
>
> Er det den nye hvide iBook du har?

Ja - en iBook G3/600/384/Combo.

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : walther

Dato : 29-04-02 11:24

> [...]
> kører overraskende godt. Der er stort set ingen delay - faktisk føles
> menuerne (i 9.1 på 7600'eren) hurtigere end under OS X på iBook'en... :-/

Det lyder rigtigt spændende!
Gider du melde tilbage hvis du finder ud af noget nyt, godt eller skidt?

> Ja - en iBook G3/600/384/Combo.

Min er en G3/600/DVD, og jeg er ret begejstret, men jeg glæder mig til
OSX bliver speedet lidt op!

tak,
walther

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-04-02 21:51

On 29/04/2002 12:24, in article
walther_hansen-9261FD.12240929042002@sunsite.dk, "walther"
<walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Det lyder rigtigt spændende!

Det er highly addictive! Jeg skal altid liiige se efter om der 'har været
besøg'.

> Gider du melde tilbage hvis du finder ud af noget nyt, godt eller skidt?

Ok - nu har jeg prøvet at styre serveren over internet. Og det går
væsentligt langsommere (256 Kbit forbindelse) end via lokalnetværket. Men
det er brugbart. Man kan dog hente meget hastighed ved at indstille serveren
til at køre lav farvedybde og/eller skærmopløsning.

> Min er en G3/600/DVD, og jeg er ret begejstret, men jeg glæder mig til
> OSX bliver speedet lidt op!

Ja - jeg er dog begyndt at tvivle på at det bliver meget hurtigere på G3
mac'er. Men jeg er nu meget godt tilfreds med stabiliteten som jeg synes
kompenserer en del for den manglende hastighed. Eller egentlig er det vel
mest GUI'en der trænger til at få et spark i r....!

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : walther

Dato : 29-04-02 22:48

> [...]
> kompenserer en del for den manglende hastighed. Eller egentlig er det vel
> mest GUI'en der trænger til at få et spark i r....!

Ja en lidt hurtigere GUI, specielt programskift kunne trænge til et
boost. Specielt irriterende er sherlock hvor man først kan skrive når
vinduet er fremme, ikke som under under os9, hvor man kunne skrive så
snart fokus var skiftet.

Jeg har også installeret VNC, men har et problem med modifiers. Selvom
jeg slår dem fra i vieweren, bliver de ikke sendt til serveren? Nogen
forslag...

mvh,
walther

Fra : Peter Perlsø

Dato : 29-04-02 12:57

On 4/29/02 12:11 AM, in article B8F24039.5142%jmfink@mac.com, "Jesper
Møller-Fink" <jmfink@mac.com> wrote:

> Remote Desktop og Timbuktu er der sikkert ikke problemer med - lige bortset
> fra prisen

Hvem forhindrer dig I at "låne det af en ven" og prøve det af?

- Peter (http://haxor.dk, +45 5192 3981)

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-04-02 13:12

On 29/04/2002 13:57, in article B8F301C4.12D0%ftl@pobox.com, "Peter Perlsø"
<ftl@pobox.com> wrote:

> Hvem forhindrer dig I at "låne det af en ven" og prøve det af?

Øh - at jeg ikke kender nogen der har det... Mine "venner" er hovedsageligt
hjælpeløse peecee-weenies (hvilket jo forklarer "")...

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : Michael Holm

Dato : 29-04-02 13:19

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:
?

> Øh - at jeg ikke kender nogen der har det... Mine "venner" er hovedsageligt
> hjælpeløse peecee-weenies (hvilket jo forklarer "")...

du må vist skynde dig ned til MacD. på søndag eller på MacBruger
workshop lidt senere og få nogle nye venner

--
Michael
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-04-02 19:16

On 29/04/2002 14:19, in article 1fbenqb.jt53l613t0rr4N%virkerikke@anthro.dk,
"Michael Holm" <virkerikke@anthro.dk> wrote:

> Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:
> ?

> du må vist skynde dig ned til MacD. på søndag eller på MacBruger
> workshop lidt senere og få nogle nye venner

Det vil jeg meget gerne - og jeg har endda lige meldt mig ind i MacBruger,
men der er lidt langt på cykel fra Kolding

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-04-02 13:26

in article B8F3051E.51A8%jmfink@mac.com, Jesper Møller-Fink at
jmfink@mac.com wrote on 29/04/02 14:11:

> Øh - at jeg ikke kender nogen der har det... Mine "venner" er hovedsageligt
> hjælpeløse peecee-weenies (hvilket jo forklarer "")...

Send en mail offlist hvis du mangler noget til test.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.