Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop batch og filnavn
Fra : Karen

Dato : 28-04-02 23:47

Hejsa,
Hvis jeg nu skal lave en handling i Photoshop, der udover diverste
str-ændringer osv til sidst også skal gemme billedet med fortløbende
filnavn - fx. 1.jpg, 2.jpg osv...hvordan gør jeg så det?

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : wulff

Dato : 29-04-02 17:05

On Mon, 29 Apr 2002 00:46:45 +0200, Karen <cowboyhat@sol.dk> wrote:
>Hvis jeg nu skal lave en handling i Photoshop, der udover diverste
>str-ændringer osv til sidst også skal gemme billedet med fortløbende
>filnavn - fx. 1.jpg, 2.jpg osv...hvordan gør jeg så det?

(baseret på den engelske version)

Du kører blot din handling (action) som et batch job:

I vinduet file -> automate -> batch... kan du vælge hvor dine filer
skal gemmes. Her er der også en række dropdown bokse til at vælge
navngivning af filer.

Hvis du f.eks. har 80 filer der skal behandles, vælger du blot '2
digit serial number' i den første dropdown og 'extension' i den anden.
Der er masser af muligheder for navngivning.

hth

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-04-02 20:58

"Karen" <cowboyhat@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> str-ændringer osv til sidst også skal gemme billedet med fortløbende
> filnavn - fx. 1.jpg, 2.jpg osv...hvordan gør jeg så det?

Det gør ved at lave en batch. Den finder du under file/automate/batch (eller
hvad det nu hedder i en dansk version).
Her indstiller du hvilken handling du skal bruge, hvilken mappe filerne skal
tages fra, og hvilken mappe filerne skal gemmes i, når de er batched (eller
hvad det nu hedder på dansk).
Her kan du også lave indstillinger for filnavngivningen, så de bliver
nummereret i rækkefølge.

Bemærk lige, at batchen gennemfører en handling for alle filer i en mappe
(de af dem som Photoshop kan åbne), og at den nye nummerering bliver sat
efter hvordan filerne bliver åbnet, og det gør de i alfabetisk rækkefølge.

Jeg tror ikke det er muligt, at lave en handling, der i sig selv kan lave en
fortløbende nummerering.

/Per