IDE brændere og G4 ???
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-02-01 19:30

Hej NG,

Kan man bare kaste sit "default" DVD drev i havnen, og så putt en yamaha IDE
brænder i sin G4,
hvis der står under "requirements" Mac OS 9.0 på yamaha's hp???

Ville have købt en yamaha firewire16X 8mb cache, men den koster 5000,-
hvorimod en yamaha IDE 16X 8mb cache koster 1800,-.

Ved godt at IDE er lidt skod, men en diff. på 3200,- kan jeg måske godt lære
at leve med jeg ikke
kan sidde lave alt muligt samtidigt med jeg brænder. Hvilket jo egentlig oxo
kan være ligemeget
i og med det kun tager 5min at brænde en hel cd.

Nogle gode råd med på vejen?

Eneste minus kunne være selve skuffe på yamaha brænder måske "hænger fast" i
lågen på en G4 på vej ind igen?

--

Thank you
________________

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-01 20:01

Thomas Schreiber <blabla@stall.dk> wrote:

> Kan man bare kaste sit "default" DVD drev i havnen, og så putt en yamaha IDE
> brænder i sin G4,
> hvis der står under "requirements" Mac OS 9.0 på yamaha's hp???

Ja - også selv om der ikke står noget, Apples CD/DVD driver understøtter
alle ATAPI drev.

> Ville have købt en yamaha firewire16X 8mb cache, men den koster 5000,-
> hvorimod en yamaha IDE 16X 8mb cache koster 1800,-.

Der er sgu dyrt for et kabinet + en ATAPI->Firewire bro

> [...]
> lære at leve med jeg ikke kan sidde lave alt muligt samtidigt med jeg
> brænder. Hvilket jo egentlig oxo kan være ligemeget i og med det kun tager

Firewirebrænderen er _også_ en IDE brænder (formegenlig 100% identisk
med den interne du har kig på), der er koblet på en ATAPI->Firewire
brigde, endda kun en brigde der understøtter den gammeldags Ultra-ATA
standart (ca 16MB/sek).

Ultra-DMA ATA->Firewire broer er først lige kommet på markedet, hvilket
er grunden til at mange med eksterne Firewire diske, er blevet slemt
skuffet over disses ydelse gennem de sidste to år

NB vær opmærksom på at dine medier _skal_ være 16x certificeret for at
du kan brænde med 16x

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Toke Riis Ebbesen

Dato : 07-02-01 08:39

Okay, er der nogen der så ved hvor i Europa kabinet +
Ultra-DMA/ATA->Firewire broer forhandles? Det er jo oplagt at bygge selv.,
istedet for at give 5000kr!

- Toke

Fra : Jesper

Dato : 07-02-01 08:58

Toke Riis Ebbesen <toke@sigma.ou.dk> wrote:

> Okay, er der nogen der så ved hvor i Europa kabinet +
> Ultra-DMA/ATA->Firewire broer forhandles? Det er jo oplagt at bygge selv.,
> istedet for at give 5000kr!

Det er jeg nu ikke helt så sikker på...

Ta' et kik her:
http://www.dsp-info.com -> CD-Recording -> CD-Recorder Extern Firewire

Billigste firewirebrænder koster 509 DM

Samme sted koster firewire-kabinettet alene 339 DM og billigste brænder
479 DM

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Toke Riis Ebbesen

Dato : 07-02-01 13:36

> Det er jeg nu ikke helt så sikker på...

Du har da ret - jeg har som følge heraf fluks bestilt en fra
http://www.digitalplanet.de der sælger Yamahas nyeste 16X drev til lidt
over 800DM.

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-02-01 21:35

in article Sehf6.7879$H74.96137@news101.telia.com, Thomas Schreiber at
blabla@stall.dk wrote on 04/02/01 19:29:

> [...]
> kan være ligemeget
> i og med det kun tager 5min at brænde en hel cd.

Køb en Plextor brænder med burn proof. Så kan du brænde i baggrunden. Virker
også upåklageligt med Apples drivere. F.eks denne her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274667910

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : PB 1

Dato : 05-02-01 03:19

Peter Kiil <peterkiil@hotmail.com> wrote:

> Køb en Plextor brænder med burn proof. Så kan du brænde i baggrunden. Virker
> også upåklageligt med Apples drivere. F.eks denne her:
> [...]

Tak for oplysningen jeg har ledt efter en ny brænder og denne ser ud til
at være den bedste til prisen og mit behov, så på tirsdag skal jeg prøve
10 x RW samtidig med lidt surfing.

Med Venlig Hilsen
Johnny Louis

Fra : N/A

Dato : 05-02-01 17:30

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-02-01 17:30

Thomas Schreiber <blabla@stall.dk> wrote:

> Hvorfor betale mere for mindre?
>
> Man kan få en 16X yamaha 8mb cache for 1800,-

fordi den understøtter burnproof, dvs at du kan arbejede effektivt på
din computer mens den brænder. Desuden har Plextor brændernes kvalitet
et ry, der ikke overgås af noget andet fabrikat.