Kierkegaard, Grundtig og Allah
Fra : Per Erik Rønne

Dato : 28-04-02 13:02

I dagens kronik i Jyllandsposten kan man se Kierkegaards karakteristik
af såvel Grundtig som muhamedaneren:

http://www.jp.dk/cgi-bin/dbpublish.dll?page=internetavisen/meninger/arti
kel&art_id=3663381

Jeg citerer:

SK brød sig hverken om Grundtvigs absolutistiske måde at tænke og
argumentere på eller indholdet af hans tænkning. SK siger om Grundtvigs
absolutistiske facon: »Medens derfor hans (Grundtvigs, min indføjelse)
idéer ere mange, ere saare forskjellige og af høist forskjellig Bonitet
have de alle et fælles Præg, et Modermærke, hvorpaa man strax kjender
dem: Absoluthedens, den udialektiske eller apoplektiske Absoluthed. Alt
hvad Grundtvig siger er absolut. I det Øieblik han har en hvilken som
helst Mening er den den absolutte, den mageløse, den ene
saliggørende....Som Muhammedaneren ikke indlader sig med Allah, men blot
raaber: stor er Allah!: saaledes lader Grundtvigs absolutte Idee sig
ogsaa tilbede.«

===

Mon Kierkegaard ville have stemt på Søren Krarup, hvis han havde levet i
dag?
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Live4Him

Dato : 28-04-02 13:29

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> wrote in message
> I dagens kronik i Jyllandsposten kan man se Kierkegaards karakteristik
> af såvel Grundtig som muhamedaneren:

[CUT]

> Mon Kierkegaard ville have stemt på Søren Krarup, hvis han havde levet i
> dag?

Ja, sikkert. De er jo lige værdiløse begge to. Når de åbner munden kommer
der kun tomhed og tågesnak ud.
Ja, de ville nok passe nok godt sammen.

jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 28-04-02 13:31

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) mælte sligt:

>Mon Kierkegaard ville have stemt på Søren Krarup, hvis han havde levet i
>dag?

Mon Hitler ville have stemt på Søren Krarup, hvis han havde levet i dag?

Hvad kan vi udlede af det?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ack! Das Wagenphone ist ein... nuisance phone!"

Fra : Live4Him

Dato : 28-04-02 14:31

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
> serse@diku.dk (Per Erik Rønne) mælte sligt:

> Mon Hitler ville have stemt på Søren Krarup, hvis han havde levet i dag?

Ja, helt sikkert.

jørgen.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 28-04-02 14:53

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote:

> serse@diku.dk (Per Erik Rønne) mælte sligt:

> Mon Hitler ville have stemt på Søren Krarup, hvis han havde levet i dag?

Absolut ikke. Hitler ønskede jo at udrydde jøderne, og han havde i
øvrigt et overordentligt godt forhold til muslimerne. Så godt at man i
det daværende Jugoslavien havde et islamisk SS-korps.

Vi har i den sidste tid set Hizb-ut-Tahrir citere fra Koranen at jøderne
skal dræbes.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 28-04-02 17:04

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev...

> Mon Kierkegaard ville have stemt på Søren Krarup, hvis han havde levet
> dag?

Næppe. Men du kan vel dårligt udlede andet af dit citat, end at Søren K.
næppe ville tage på grundtvigiansk højskole frivilligt.

Christina

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 28-04-02 17:53

Christina Puhakka Egholm <christina@egholm.net> wrote:

> "Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev...

> Næppe.

Jeg tænkte faktisk på følgende sentens:

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 28-04-02 18:56

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev...

> Jeg tænkte faktisk på følgende sentens:
>
> Som Muhammedaneren ikke indlader sig med Allah, men blot
> raaber: stor er Allah!

Men hvad udtaler han sig her om andet end deres gudsforhold, som han ser
det? Han taler religion, ikke politik.

Christina

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 28-04-02 21:31

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) mælte sligt:

>Jeg tænkte faktisk på følgende sentens:

>Som Muhammedaneren ikke indlader sig med Allah, men blot
>raaber: stor er Allah!

Kierkegaard afviser i det pågældende citat absolutisme og som eksempler på
dette nævner han Grundtvig og "muhammedaneren", der begge siges at danne sig
afguder af absolutte ideer, der dernæst fordrer tilbedelse.

En lignende modvilje mod absolutisme er ikke noget sjældent syn i politik i
dag - faktisk synes de fleste politikere at være ganske enige heri. Skulle man
pege på nogle partier, der decideret opstiller sådanne absolutte ideer, der
fordrer tilbedelse, så ville KrF (kristendommen) og DF (danskheden) vel være
de næreste.

Således kan jeg ikke se noget rimeligt i at tage Kierkegaard til indtægt for
Søren Krarups meninger generelt. Snarere synes det mig modsat: Hvor
Kierkegaards kritik går på, at "muhammedaneren" (som type, selvsagt) kræver,
at man inordner sig under absolutte ideer (Allah, in casu), så går i hvert
fald DFs kritik af muslimerne generelt ud på, at han ikke vil inordne sig
under DFs absolutte idé - danskheden.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Cedant arma togae, concedat laurea laudi!"

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 29-04-02 05:16

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote:

> går i hvert fald DFs kritik af muslimerne generelt ud på, at han ikke vil
> inordne sig under DFs absolutte idé - danskheden.

Vel højst i det omfang han flytter til - Danmark.