Hvordan er syntaksen for at indlæse en tex~
Fra : Carsten Tygesen

Dato : 28-04-02 12:50

Tak for hjælpen til at skrive og læse text-filer -

Hvis der er nogen de vil hjælpe mig med følgende vil jeg være meget
taknemlig:

Jeg skriver til 3 tekst filer hvoraf den ene er en midlertidig fil og
indholdet ser sådan ud:

VAR1=1
VAR2=2
VAR3=3
VAR4=4
VAR5=5
VAR6=6
VAR7=7
VAR8=8
VAR9=9
VAR10=10
VAR11=11
VAR12=12

Jeg ville meget gerne ha' at programmet indlæser disse variabler i de
tilsvarende Edit?.Text felter
når det starter op.

Hvordan får jeg nemmest disse værdier overført til de respektive eks.
Edit1.Text???

På forhånd tak!

Carsten Tygesen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-04-02 15:47

Hej

Jeg vil anbefale dig at prøve Tinifile, hvis du ønsker at gemme dine
informationer på den måde. Det gør læsning fra filen en del nemmere. Det
kræver dog, at du også bruger metoden til at skrive med eller selv
tilføjer overskrifter på din ene sektion.

Hvis du har hele 12 edit felter, kan du evt. oprette dem via et array.
Det gør referencen til dem fra ini filen enklere. Til gengæld skal du
selv oprette dem på formen vha kode som dette, der laver 101 panel
felter ved siden af hinanden. Du skal gøre det tilsvarende, men blot for
TEdit felter.

var
panel: array [0..100] of Tpanel;
begin
for i:= 0 to 100 do
begin
panel[i]:= TPanel.create(Form1);
panel[i].parent:= Form1;
panel[i].top:= 50;
panel[i].Left:= i*10;
panel[i].width:= 10;
panel[i].height:= 60;
end;
end;

Hilsen
Uffe

Fra : R. A. Larsen

Dato : 28-04-02 22:40

> [...]
> taknemlig:
>
> Jeg skriver til 3 tekst filer hvoraf den ene er en midlertidig fil og

Brug "TStringList.LoadFromFile" til at indlæse linjerne. Du kan så bruge
"TStringList.Names[Idx]" til at få navnet og "TStringList.Values[Idx]" til
at få værdien.

> [...]
> tilsvarende Edit?.Text felter
> når det starter op.
>
> Hvordan får jeg nemmest disse værdier overført til de respektive eks.

Se hjælpen til "TComponent.FindComponent".

MVH, René
--
Using Virtual Access
http://www.vamail.com

Fra : Søren Mikkelsen

Dato : 29-04-02 12:22

"Carsten Tygesen" <carsten@tygesen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsvarende Edit?.Text felter
> når det starter op.
>
> Hvordan får jeg nemmest disse værdier overført til de respektive eks.

Du kan bruge funktionen Findcomponents til at finde dine edit-componenter
på formen (myForm).

hvis du f.eks har indlæst dine Vars i en TStringlist (myStringlist) kan du
med et loop
indlæse således :

Var
tmp : TEdit;

For i := 1 to MyStringList.Items.Count do begin
--> Tmp := TEdit(MyForm.FindComponents ('edit'+ intToStr(i))); <---
Tmp.Text := Mystringlist.Items[i-1];
End;

VH Søren Mikkelsen.