Er der robusta i Expresso kaffe ???
Fra : Mogens Egan

Dato : 28-04-02 12:23

Just hjemkommet fra en herlig forårstur til Rom, har jeg et spørgsmål:

En af vores rejsevenner mener at den 'bitre' smag i italiensk
expressokaffe skyldes at det er 'billig' kaffe spædet godt op med
'robusta'. Og som han lidt ironisk bemærkede: Efter krigen var der vel
også folk der mente at kaffe skulle spædes op med tilsætning (Richs ?)
for at smage af kaffe.

Er postulatet om robusta og expressokaffe korrekt ?

Jeg må ærligt indrømme, at i min egen expressomaskine herhjemme bruger
jeg meget sjældent det der sælges som 'expresso'kaffepulver. Derimod
bruger jeg 'rene' kaffer, som jeg køber i specialbutikker.

Det har efter min mening en 'rundere smag', så måske har min rejsekollega
ret !

Venlig hilsen

Mogens

PS De har et herligt forårsklima i Rom

--
Mogens Egan
Denmark

Fra : Henrik

Dato : 28-04-02 12:38

Der kan meget vel være robusta i espressokaffeblandingen, da robustaen især
bidrager med en flot crema.

Arabicaen er normalt betydelig mere aromatisk end robustaen.
Robustaen er traditionelt er billigere, og den kan anvendes til at gøre
blandingerne billigere.

Den hårde Italienske ristning nok mere ansvarlig for den bitre/brændte smag
end robustaen, der faktisk kan give en udmærket espresso i ren form, hvis
kvaliteten er god.

H.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 28-04-02 16:18

mogens@egan.dk writes:
>Er postulatet om robusta og expressokaffe korrekt ?

Jeps, der SKAL lidt robusta i expressokaffe - både for smagen og fordi den
sikrer at "skummet" på en expresso får den rigtige konsistens.
Men derfor kan du jo godt være løbet ind i en expresso, hvor
blandingsforholdet har været forkert - eller smag&behag kan være
forskelligt.
Du kan få et uddybende svar på Amokkas kafferisteri (jeg har fået det, men
har også lykkelig glemt detaljerne)

Ben

Fra : Henrik

Dato : 28-04-02 21:15

Jeg er helt uenig i at der SKAL robusta i.....

Hvis kaffen er friskristet, er cremadannelsen på en korrekt tilberedt kop
espresso helt fin, også uden robustaen.

Prøv f.ex. en Indonesisk Kalosi kaffe, ristet godt ind i "andet knæk"...det
er en fornem kop kaffe med flot orange crema.

H.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 29-04-02 13:56

"Henrik" <henrik@spam.dk> wrote in message
> Jeg er helt uenig i at der SKAL robusta i.....
>
> Hvis kaffen er friskristet, er cremadannelsen på en korrekt tilberedt kop
> espresso helt fin, også uden robustaen.

Enig - jeg bruger en 100% arabica som regel, og det er også ok med robusta
når kvaliten er i orden...

Sandra
PS fik du male-dimsen?

Fra : Henrik

Dato : 29-04-02 21:12

Yes,
kværnen kom med Italiensk moms ugen efter bestilling hos www.gemme.it ,
super kvalitet helt i rustfri kvalitet og til under 1300,-!

Enrico.