Laderelæ/ensretter-gsx1100
Fra : Jan Jespersen

Dato : 28-04-02 09:31

Jeg har købt en gsx 1100 fra 81.Ledningsnettet er iret omkring
ensretter osv.Envidere er der monteret et laderelæ og ensretter
uorginalt.
Mc'en springer pærer ved høje omdrejninger.
Efter at have læst en del rundt omkring på nettet kan jeg se at der er
en del der har problemer med de originale kombinerede
laderelæ'er/ensrettere.
Maskinen skal ifølge haynes køre med en lade spænding på 14-15.5V.

Mit spørgsmål er :Kan man ikke montere en ensretter og et laderelæ (på
14,6v) istedet ?

Mvh.Jan

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-04-02 10:16

On Sun, 28 Apr 2002 08:31:06 GMT, janjespersen@mail.tele.dk (Jan
Jespersen) wrote:

Hej Jan.

Al fejlsøgning på MC elanlæg bør starte med en "hovedrengøring" af
stik og samlinger, samt et generelt check af ledningernes tilstand.

>Jeg har købt en gsx 1100 fra 81.Ledningsnettet er iret omkring
>ensretter osv.Envidere er der monteret et laderelæ og ensretter
>uorginalt.

Det kan sagtens virke fint hvis det ellers er i orden.

>Mc'en springer pærer ved høje omdrejninger.
>Efter at have læst en del rundt omkring på nettet kan jeg se at der er
>en del der har problemer med de originale kombinerede
>laderelæ'er/ensrettere.

Suzuki's generatorer og regulatorer har ikke det bedste ry
Men der findes meget uoriginalt på markedet der både er bedre og
billigere end det originale.

>Maskinen skal ifølge haynes køre med en lade spænding på 14-15.5V.

Jeg vil stille mene at alt over 15 volt er med til at aflive dine
forlygtepærer

>Mit spørgsmål er :Kan man ikke montere en ensretter og et laderelæ (på
>14,6v) istedet ?

Alt mellem 14,4 og 14,6 volt er indenfor sikre rammer.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 28-04-02 19:15

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en

> Suzuki's generatorer og regulatorer har ikke det bedste ry
> Men der findes meget uoriginalt på markedet der både er bedre og
> billigere end det originale.

Jup!
Men eftersom at stort set alle biler regulerer igennem for-magnetisering
af stator/rotor, og 'Zuki bruger fast magnet, vil det derved ikke være
vanskeligt at købe en tilfældig uoriginal enhed (á den lucas, der
anbefales andetsteds!)?

--
Armand.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 28-04-02 20:25

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>af stator/rotor, og 'Zuki bruger fast magnet, vil det derved ikke være
>vanskeligt at købe en tilfældig uoriginal enhed (á den lucas, der

Lige akkurat, nærmest umuligt, måske nemmere at finde noget i bådmotor
kredse ?

mvh
Orla

Fra : Jan Jespersen

Dato : 28-04-02 22:04

On Sun, 28 Apr 2002 21:24:37 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:

Af hvad jeg kan læse her må jeg vist hellere købe en enhed der er
beregnet til suzuki.

Det undrer mig dog lidt at mc'en har kørt med en universal ensretter
samt et elektronisk laderelæ fra motorola auto, men det kan jo være at
den tidligere ejer har købt pærer i kassevis.

Nå men iføle gsreources.com kører de fleste med en ensretter/laderelæ
fra Electrex.Jeg har kigget lidt på dem og de ser ud til at være
indentiske med det som man kan købe i mcnøglen.

Jeg ville bare lige høre om der var andre muligheder.

Tak for hjælpen.

Mvh.Jan Jespersen

Fra : Moller

Dato : 29-04-02 10:29

> [...]
> indentiske med det som man kan købe i mcnøglen.
>
> Jeg ville bare lige høre om der var andre muligheder.

Hvor i landet bor du.... for ligenu syntes jeg det ville være en kanon
go ide, hvis du lige kom forbi, og så fik vi en gang for alle slået fast om
den uoriginale Lucas til ca. 2-300Kr... passer eller ej... jeg har en
liggende, som vi kan afprøve med. Eftersom det er jo mange penge der her kan
spares... og en anden ting, den har samme funktion Som Scnabels uoriginale,
som er bygget til Motorcykler, men koster 900-1000Kr. sidst jeg forhørte.

VH
Lars Molnit
P.S. Jeg bor i Albertslund.

Fra : Jan Jespersen

Dato : 29-04-02 19:21

On Mon, 29 Apr 2002 11:28:43 +0200, "Moller" <news@molnit.com> wrote:

Jeg har en kammerat som der sælger reservedele til biler, han har
ringet til Lucas og de havde desværre ikke noget der kunne bruges til
den type generator (han kendte godt typen).

Jeg har bestilt en enhed der er bygget til systemet 900 - lidt rabat.

Det er syntes jeg ikke er så slemt selv om et par hundrede ville have
været bedre.

(jeg bor i Fredericia så det lige langt nok men tak for tilbudet.

Jeg skal sent glemme da der gik et tændingsmodul på min Mitsubishi
galant fra 94.Det kostede 6500KR , det er nok derfor at de sidder inde
bag ved skranken så de kan nå at flygte fra hidsige kunder.
Nå men jeg behøver nok ikke at sige at jeg købte et brugt.

Nå men jeg siger ihvertfald tak for alle svarende.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 29-04-02 22:23

> [...]
> af stator/rotor, og 'Zuki bruger fast magnet, vil det derved ikke være
> vanskeligt at købe en tilfældig uoriginal enhed (á den lucas, der

Hmmm, lige netop el-dele af fabrikatet Lucas ville jeg nok være påpasselig
med. Der er jo en grund til at fabrikanten har hået øgenavnet "the prince of
darkness"...
Men ellers, ja.

Asger
ZX-10

Fra : Moller

Dato : 28-04-02 10:50

> Mc'en springer pærer ved høje omdrejninger.

Uha, kender dem godt.... spændingen stiger helt vildt ved høje omdr. på
defecte Suzuki lade regulatore.

> Maskinen skal ifølge haynes køre med en lade spænding på 14-15.5V.

Tag du roligt ned til din Auto El Pusher, og køb en kombineret Lucas
Ensretter + Laderegulator som passer din stator... de fås til mellem
1/4-1/3 af hva snabel sælger sit hjemmebyg som er billigere end originale...

VH
Lars Molnit,
MZ ETZ 251/250 CDi
Suzuki GT-380 L med Lucas Lade regulator.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 28-04-02 11:51

Moller skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Ensretter + Laderegulator som passer din stator... de fås til mellem
>1/4-1/3 af hva snabel sælger sit hjemmebyg som er billigere end

Pas nu lige på Lars, din 380 er MEGET forskellig fra GS og nyere Suzuki, Du
kan bruge bil-dele til din, det kan man IKKE til nyere Suzuki'er

mvh
Orla

Fra : JK

Dato : 28-04-02 12:15

Ja apropos bildele, måske var en kofanger en god idé til din 380
Mvh JK

Fra : Moller

Dato : 28-04-02 13:10

"JK" <kryger@jmail.dk> wrote in message
> Ja apropos bildele, måske var en kofanger en god idé til din 380

Hold kæft hvor er du latterlig at høre på.. men dem må man jo tage med,
når der er uvidene fjolser rundt omkring.

VH
Lars Molnit

Fra : Mads Stetter

Dato : 28-04-02 14:12

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hold kæft hvor er du latterlig at høre på.. men dem må man jo tage
med,
> når der er uvidene fjolser rundt omkring.

Så så bette lars.. tag det helt tolle! Du må kunne tage noget gaaaaaaaaas
når du færdes herinde, og det troede jeg egentlig godt du vidste!

sådan en kaldes en smiley og bruges tit og ofte til at understrege at
man siger det med et glimt i øjet!

Ha en go søndag dér

MVH Mads Stetter

Fra : Moller

Dato : 28-04-02 13:09

> Pas nu lige på Lars, din 380 er MEGET forskellig fra GS og nyere Suzuki,
Du
> kan bruge bil-dele til din, det kan man IKKE til nyere Suzuki'er

Og hvorfor ikke det, om jeg må spørge, som jeg skrev, en som passede til
lige hans system...

Hvis du tager et alm. nymoderne switchmode laderegulator system, passer
det 99% på de fleste statore... kun de systemer, hvor du bruger en
styrestrøm kan der gives problemer, men dem kan man også få til.

Fordelen med El stumper fra biler, er prisen... eftersom at MC'
fabrikanterne prøver at bilde jer ind, at det er en helt videnskab at lave
dem specielt til biler... men så længe lade spændingen er konstant
14,4Volt... så er det som det skal være... så kom ikke og sige at det er
ændret.

VH
Lars Molnit

Fra : Orla Pedersen

Dato : 28-04-02 17:31

Moller skrev i meddelelsen ...

> Hvis du tager et alm. nymoderne switchmode laderegulator system, passer
>det 99% på de fleste statore... kun de systemer, hvor du bruger en
>styrestrøm kan der gives problemer, men dem kan man også få til.

Hvad mener Du med styrestrøm ? Fremmed magnetisering ? Eller hvad?

Nu er jeg pludselig meget nysgerig, hvilken bil med Lucas generator, har
permanent magnet rotor ? Og dermed regulering som på en Suzuki GS(X) ??
ALLE de "auto" generatorer jeg har skruet i, (og det er mange, både Lucas,
Denso, Bosch,Pal, Mitsubishi mm.), har haft fremmed magnetisering af
rotoren, og dermed et helt andet princip end på GS'erne. Derimod var netop
den GT550 jeg har skruet i med "auto generator" og med fremmed
magnetisering, og i øvrigt den samme type som på ældre Yamaha R5'ere og
RD'ere. Og netop på den slags generatorer er der endda rigtig god økonomi i
at bruge auto-stumper. Men på GS(X)'erne går det altså ikke, de ER med
permanentmagnet rotorer.

Statoren er jo i grunden underordnet i den sammenhæng, den er jo som regel 3
faset.

Lucas har lavet permanentmagnet generatorer til montering på krumtappe, men
kun til motorcykler, BSA og Triumph var storforbrugere dengang. De blev
reguleret mekanisk for 6 volt versionerne, og med en voldsom zener diode i
12 volt versionen.

Nu har jeg jo haft hænderne dybt begravet i GS ladesystemet, og har lavet
regulatorer til systemet, og beskrivelse her på gruppen også, om hvordan man
selv kan skrue det sammen. Det er ikke så mange stumper i systemet, det er
heller ikke specielt mystisk. Det er bare helt anderledes end auto-systemer,
derfor min skepsis, jeg vil gerne høre mere om det Lucas system Du mener, at
der kan erstatte GS(X) ensretter/regulatoren.

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-04-02 20:23

On Sun, 28 Apr 2002 18:30:50 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:

Hej Orla.

> [...]
>den GT550 jeg har skruet i med "auto generator" og med fremmed
>magnetisering, og i øvrigt den samme type som på ældre Yamaha R5'ere og

Samme på Yamaha XS500

>Statoren er jo i grunden underordnet i den sammenhæng, den er jo som regel 3
>faset.

Undtagen hos Ducati Pantah motoren - Italienerne kan ikke tælle til
mere end to.
Gad vide om de har lært det på senere modeller.

> [...]
>reguleret mekanisk for 6 volt versionerne, og med en voldsom zener diode i

Apropos Lucas - Så ved du vel hvem der opfandt mørket?
Yep netop - Lucas )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Orla Pedersen

Dato : 28-04-02 21:25

Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
>On Sun, 28 Apr 2002 18:30:50 +0200, "Orla Pedersen"
><o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:
>
>Hej Orla.

Hej Steen

>Apropos Lucas - Så ved du vel hvem der opfandt mørket?
>Yep netop - Lucas )

og når der var flere kunne man rigtigt se at der var mørkt

Jo den er go nok, det l... de havde sat på BM 33'eren var sku' ikke for
imponerende, men faktisk tror jeg de fik hvad de betalte for.

Jeg kommer nemlig i tanke om familiens første traktorer, (Ferguson og siden
MF), der var der aldrig elproblemer af nogen art, til gengæld har der senere
været et par "grønne" af tysk herkomst med en anseelig mængde elektrisk
bøvl. Jaguaren voldte heller ingen (elektriske ) problemer de ca.
90.000 km jeg kørte i den.

Så mon ikke man fik den kvalitet/sortering man ville betale for ??

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 29-04-02 09:25

> Hvad mener Du med styrestrøm ? Fremmed magnetisering ? Eller hvad?

Styrestrøm/fremmed magnatisering osv... yeps, en winding, som du hæver
sænker strømmen i, og derved styre ladestrømme på statoren.

> Nu er jeg pludselig meget nysgerig, hvilken bil med Lucas generator, har
> permanent magnet rotor ?

Aner der det ikke... men også helt under ordnet, det laver jo kopi
produkter, og universal regulatore... jeg kiggede bare kataloget igennen
efter et med de data jeg sku bruge.

> Statoren er jo i grunden underordnet i den sammenhæng, den er jo som regel
3
> faset.

Vups... der kom det, Sig til hvis jeg tager fejl her... men nu så jeg
laderegulatore/ensretterboxen til en GSX-R, må næsten være samme system som
GSX... der kommer 3 gule fra rotor'en ik... de 3 Faser, nogen andre bruger 3
sorte, eller 3 af anden farve... nå, men det er Faserne... Så er der kun det
at man skal ha lavet AC'en om til DC... det gøres med Ensretteren, og så
videre til regulatoren... men, i de fleste nyere modeller, så er ensretter +
regulator bygget sammen. som jeg med 90% garanti også vil tro GSX'eren
har... især når du siger den er 3 Faset, med Fast magnet, derved ingen styre
winding, eller noget, kun 3 faser ud.

Så er der forskellige Regualtore her at vælge i mellem, og de nyeste er
switchmodene... de har nærmest intet tab, gir altid 14,4Volt, og bare virker
uden at blive varme... kun Ensretteren kan blive lidt lun, derved når de er
bygget sammen blir de varme, pga.. stor strøm over diodespændingen gir stort
Effect tab...

Ellers er der de Linær regualatore, de kræver en minimums belastning,
ellers vil de afgive en langt højere spænding, og det er deres skyld med så
mange sprungende pære, pga. der sker et eller andet med systemets
belastning.

Der er så udemærkede Linære, som IKKE kræver minimums belastning, og kan
med god grund sættes op sammen med switchmodene.

Og til sidst de Mekaniske... Ja... jeg køre ik med sådan en mere...

Omkring Permanet magnet Rotor... så er min MZ ombygget til at køre med
sådan en fætter, med CDi tænding, og hele svineriet... de 2 Faser går til
den kombineret Ensretter/regulator... og den sidste Fase går til tændspolen,
derved bruges mit batteri kun til lyset, og derved kan den startes uden
batteri... så jo jeg har også fingerne i permanet magnet rotor også.

> [...]
> reguleret mekanisk for 6 volt versionerne, og med en voldsom zener diode i

Nu snakker vi her om spritnye ensretter/regulator systemer... og deres
katalog er enormt, tjek nede hos din El-auto pusher... IKKE din auto
mekaniker, for han fatter nada. Jeg er så heldig at Lucas har salgskontor i
Industriparken i Glostrup, og derved kan alm. dødelige handle der også...

> [...]
at
> der kan erstatte GS(X) ensretter/regulatoren.

Stik mig Eldiagrammet over den, og data på Regulatoren... jeg skal vide
hva Maks strømmen er, så vil jeg gå ned og få slået op hvilken en jeg vil
anbefale, samt pris.

VH
Lars Molnit
P.S. Min viden omkring Regualtore dele osv... er baseret 100% på det
Elektriske, jeg fik også afvide fra min MC pusher, at det med regulatoren ku
man ikke, og jeg var nød til at købe et nyt originalt mekanisk laderegulator
til over 1000Kr... jeg gav ca. 200Kr. for den der sider i nu.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 29-04-02 11:00

Moller skrev i meddelelsen ...

> Aner der det ikke... men også helt under ordnet, det laver jo kopi
>produkter, og universal regulatore... jeg kiggede bare kataloget igennen
>efter et med de data jeg sku bruge.

Nej det er dælme ikke underordnet det er interessant ! For det vil
gøre noget ved vores (mortorcyklisters) økonomi !

>3
>
> Vups... der kom det, Sig til hvis jeg tager fejl her...

Du tager fejl ! Og så har Du alligevel fat i noget Forklaring følger
nedenunder

> [...]
>regulator bygget sammen. som jeg med 90% garanti også vil tro GSX'eren
>har... især når du siger den er 3 Faset, med Fast magnet, derved ingen

Der er 3 faser ud, og ikke andet, men Suzuki bruger ikke serieregulator
uanset princip, man bruger thyristor shunt regulering på den ene fase, med
andre ord, man kortslutter den ene vikling i generatoren. Det sikrer at
spændingen over viklingerne aldrig bliver for høj uanset belastning. Med en
serieregulering (lineær eller switch) kan Du ved lav belastning af systemet,
risikere at viklingsspændingerne, på grund af manglende belastning, bliver
meget høje, i praksis over 80 volt, (det tager en serieregulator sig nemlig
ikke af, den koncentrerer sig, som Du netop siger, om udgangsspændigen), det
er bare ikke sikkert at isoleringen i generatoren holder til de spændinger.
Mange gange, når Suzuki regulatoren holder op med at regulere, er resultatet
spændingsoverslag i generatoren og dermed ødelagt stator. Altså en Suzuki
generator kan tåle at køre kortsluttet, men man skal være meget varsomy med
at køre med den utilsluttet (open circuit).

<snip en masse om regulatorer>

Man bruger slet ikke lineære regulatorer i biler, og på motorcykler er det
vist kun set på de gamle Lucas med zenerdiode.

> [...]
>derved bruges mit batteri kun til lyset, og derved kan den startes uden
>batteri... så jo jeg har også fingerne i permanet magnet rotor også.

Prøv at måle på dine generatorviklinger (AC), jeg er ret sikker på at den
bruger shunt-regulering

> [...]
>Industriparken i Glostrup, og derved kan alm. dødelige handle der også...

Det lyder interessant, burde vel i grunden kunne findes på nettet også ??

> Stik mig Eldiagrammet over den, og data på Regulatoren... jeg skal vide
>hva Maks strømmen er, så vil jeg gå ned og få slået op hvilken en jeg vil
>anbefale, samt pris.

Jeg ville ikke turde anbefale en serieregulator til en Suzuki GS(X) på grund
af hvad jeg har beskrevet længere oppe i teksten, ikke at det ikke vil
virke, men på grund af risikoen for spændingsoverslag i generatoren. Jeg er
ikke helt sikker på hvad Schnabel gør, men min "egen" regulatorkopi er en
shunt-regulator ligesom den originale, og jeg ved den holder, men jeg er
også klar over at man ikke skal starte "byggeprojectet" af den for at spare
penge, kun for at sikre driftssikkerhed.

mvh
Orla, hvis kendskab til serieregulatorer er baseret på Rotax flymotorer.

Motorcykel mekanikere siger så meget

Fra : molnit

Dato : 29-04-02 12:07

> Du tager fejl ! Og så har Du alligevel fat i noget Forklaring
følger
> nedenunder

Læser spændt....

> [...]
det
> er bare ikke sikkert at isoleringen i generatoren holder til de

hmmm, lyder ikke som en særlig smart konstruktion... så kan det jo koste
kassen for hver gang ens regulator ryger. men på den anden side, på GT'en
sider statoren på krumtappen, og fast magneter rundt om, der er ingen styre
vinding, eller noget... derved vil den gøre det samme ved lav belastning,
altså stige vildt i spænding... på det mekaniske laderelæ, gør det som du
selv siger, kortslutter når spændingen blir for høj... hmmm, eller er jeg
helt forbi nu, nå det skal der lige tænkes lidt over :)

> [...]
med
> at køre med den utilsluttet (open circuit).

hmmm.... havde hørt lidt nys om det, men havde forbundet den med 4
vinding, altså ikke Fasen.

> Prøv at måle på dine generatorviklinger (AC), jeg er ret sikker på at den
> bruger shunt-regulering

Ok... hvordan måler jeg så det.... shunt-regulering, er ikke min stærke
side ??? har du links til læse stof på nettet omkring den slags regulatore,
så jeg jeg se hva det helt konkret går ud på.

Jeg vil mene, efter det du skriver, at jeg måler på faserne, og ser
hvordan spændingen er, når jeg slukker lyset... hvis spændingen ikke stiger
voldsomt, så må det være shuntregulering, eller skal jeg bruges scopte, og
så se at den blir kortsluttet ????

> Det lyder interessant, burde vel i grunden kunne findes på nettet også ??

Var lige nede og tjekke hvilken model jeg selv bruger... det er en Lucas
NCB 403 14,4V uden ensretter... men den fås med ensretter også. Men jeg
mener nu de har en med shunt regulering også , må lige ned og ha en snak med
dem.

> [...]
spare
> penge, kun for at sikre driftssikkerhed.

lyder som et sjovt project :) ...

VH
Lars Molnit

Fra : Orla Pedersen

Dato : 29-04-02 15:31

molnit skrev i meddelelsen <3ccd2946$0$200$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

>på GT'en
>sider statoren på krumtappen,

Nej det gør den ihvertfald ikke En stator roterer ikke ud af stedet
(stationær) !

Er det ikke magneterne der roterer udenom statorviklingerne ?? For så er
den åbenbart nyere end den GT jeg for længe siden skruede i, den havde
nemlig fremmedmagnetisering i rotoren (med kul og hele svineriet), og
trefaset stator lige som en bil.

> hmmm.... havde hørt lidt nys om det, men havde forbundet den med 4
>vinding, altså ikke Fasen.

Ikke forstået ?? fjerde vinding ??

> Ok... hvordan måler jeg så det.... shunt-regulering, er ikke min stærke
>side ???

Måler før ensretteren, altså direkte på statorledningerne

> [...]
>voldsomt, så må det være shuntregulering, eller skal jeg bruges scopte, og

Korrekt, Du vil dog få svært ved at trigge på scopet, "kortslutningerne"
kommer helt tilfældigt

> [...]
>NCB 403 14,4V uden ensretter... men den fås med ensretter også. Men jeg
>mener nu de har en med shunt regulering også , må lige ned og ha en snak

Hvordan er den forbundet ? ind (fra ensretter), ud (til akk.) og stel ?
eller bare + og stel, for så er det en Zener shuntregulering

> lyder som et sjovt project :) ...

Sjovt ? Næeh, mekanisk snilde, solide komponenter fra en bilgenerator og en
thyristor så stor at den kan holde til "inrush" strømmen. Ikke noget der
rykker særligt meget :-| nærmest lidt kedeligt.

mvh
Orla

Fra : molnit

Dato : 29-04-02 15:50

> Nej det gør den ihvertfald ikke En stator roterer ikke ud af stedet
> (stationær) !

Ups, Rotor... jeg er ik så god til navngivning, samt stavning :) men det
er nok opdaget.

> [...]
> den åbenbart nyere end den GT jeg for længe siden skruede i, den havde
> nemlig fremmedmagnetisering i rotoren (med kul og hele svineriet), og

hmmmm, du gør mig i tvivl, nå vil lige åbne indtil og tjekke når jeg
kommer hjem....

> Ikke forstået ?? fjerde vinding ??

Fremmed magnatiseringen.... nogen systemer styre directe på den... men
inden jeg siger mere om GT'en skal jeg lige tjekke El-diagrammet... og se
den dernede :)

> Måler før ensretteren, altså direkte på statorledningerne

> Korrekt, Du vil dog få svært ved at trigge på scopet, "kortslutningerne"
> kommer helt tilfældigt

Kan man så ikke sige at hvis de kommer, så er det shunt, hvis ikke... så
er det ik ??? en alm. burde jo ikke gøre det.

Lucas
> med
>

> Hvordan er den forbundet ? ind (fra ensretter), ud (til akk.) og stel ?
> eller bare + og stel, for så er det en Zener shuntregulering

Den er den helt banale, altså D+ D- og DF, DF kommer fra Ensretteren, og
D+ til plussen, samt D- til GND på batteriet. så jeg tvivler på at den jeg
bruger, kortslutter noget... det som jeg er intereseret i lige nu er mest
hvordan min generator opføre sig... vil nemlig mene den også stiger vildt i
spænding, når den ikke belastes, selv om den er med kul osv.....

> [...]
> thyristor så stor at den kan holde til "inrush" strømmen. Ikke noget der
> rykker særligt meget :-| nærmest lidt kedeligt.

aaarrrrrggggggg, mekanisk løsning, med lidt elektronik.... uha, ikke
noget for mig. vil kun ha ren Elektronisk, når jeg laver den slags.... nå,
men jeg er i gang med at studere emnerne på nettet nu, er mange links
omkring GS modellerner... og nogen traktor dele *GGG*

Nå, men jeg vil se om der er nogen som laver en shunt børge, som er
billig, og stabil....

VH
Lars Molnit

Fra : Orla Pedersen

Dato : 29-04-02 18:49

molnit skrev i meddelelsen <3ccd5d7a$0$198$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> [...]
>hvordan min generator opføre sig... vil nemlig mene den også stiger vildt i
>spænding, når den ikke belastes, selv om den er med kul osv.....

Nej den gør ikke ! Og nej igen ! DF (gammel forkortelse for Dynamo Feldt,
og stadig brugt den dag idag) er til fremmedmagnetiseringen af rotoren
(gennem kul og og slæberinge til viklingen på rotoren), hvilket også passer
med mine antagelser og oplevelser med GT generatorer. Det er en slags
inddirekte serie regulering, nøjagtigt som på biler, og til din oplysning så
har de alle fungeret efter switch princippet siden sådan ca. sidst i
halvfjerdserne. Og de gamle mekaniske "switchede" mellem kun tre niveauer.
Og sådan er det altså ikke på en GS(X)

Men tag nu lige og se efter hvad Du har lavet, så snakker vi bedre sammen

>vil kun ha ren Elektronisk, når jeg laver den slags.... nå,

Og hvordan havde Du tænkt at komponenterne skulle finde sammen ? Lægger Du
dem bare på bordet, og regner med de selv sætter sig sammen ? ) Du har
vist meget at lære om produktudvikling Godt ord igen

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 29-04-02 21:03

> Men tag nu lige og se efter hvad Du har lavet, så snakker vi bedre sammen

Tjekker det...

> Og hvordan havde Du tænkt at komponenterne skulle finde sammen ?

Ved at lave mellem ledet...

Lægger Du
> dem bare på bordet, og regner med de selv sætter sig sammen ? )

Jeg lægger på bordet hva jeg skal forbinde... her snakker vi om
generator type, som skal ende med at lade batteri'et med en hvis spænding i
dette tilfælde 14,4Volt... mellem de 2 ting, vil en ren Elektronisk løsning
være det bedste... generratoren er mekanisk, men det er det eneste...

Du har
> vist meget at lære om produktudvikling Godt ord igen

hmmmm, tvivler :) man tager en kendt ting, optimer, fjerner ustabile
dele, og for produktionsprisen ned med 75%... det er produktudvikling som
jeg kender det :)

VH
Lars Molnit
P.S. Men jeg må nu indrømme at Shunt reguleringen ikke var kendt for
mig, men men, man skal jo lære noget nyt.

Sad lige og tænkte... nu nævnte i at Scnabels kortsluttede og brændte
effect af... mon ikke det er fordi at han bruger en ren elektronisk løsning,
og derved hvis han bruger en transistor, vil han ha diodespændingen, eller
hvis han bruger Mosfett til at kortslutte med, så er der Ron modstanden...
og så lige som du selv nævnte tidligere Thyristoren, som selv slår fra, når
der ikke løber strøm gennem mere... hvorimod du vælger den mekaniske, og
derved opnår en langt mindre kortslutnings modstand, og derved slipper for
at brænde nær så meget Effect af der hvor du kortslutter.... og hvor stor
strøm snakker vi her om når der kortsluttes ???

Fra : Orla Pedersen

Dato : 29-04-02 21:48

Moller skrev i meddelelsen ...

> [...]
>
> hmmmm, tvivler :) man tager en kendt ting, optimer, fjerner ustabile
>dele, og for produktionsprisen ned med 75%... det er produktudvikling som

Niks, Du render rundt og "brandslukker" på de produkter Du allerede har
sendt på gaden for tidligt, fordi deadline blev overskredet. Det tager tid
fra det Du skulle have lavet nu, så Du kommer endnu mere bagud. _Sådan_ er
produktudvikling Hvis ikke, så har Du vist alt for god tid

> Sad lige og tænkte... nu nævnte i at Scnabels kortsluttede og brændte
>effect af...

Hvis det er som Martin fortæller, så er det sikkert en lineær
shuntregulator, nøjagtig som en Zenerdiode forbundet over akk.

>mon ikke det er fordi at han bruger en ren elektronisk løsning,
>og derved hvis han bruger en transistor, vil han ha diodespændingen, eller
>hvis han bruger Mosfett til at kortslutte med, så er der Ron modstanden...

Næeh, han "brænder" sikkert bare de overskydende watt af i shunten, hvis
ellers Martins forklaring er rigtig. Du kortslutter jo ikke bare lige på DC
siden af ensretteren med akkumulatoren tilkoblet.

> [...]
>at brænde nær så meget Effect af der hvor du kortslutter.... og hvor stor
>strøm snakker vi her om når der kortsluttes ???

Thyristoren gennemløbes af en strøm svarende til den enkelte diode i
ensretterblokken, ikke alverden energi der afbrændes.
Max ladestrøm for den enkelte vikling indtil magnetfeldtet "kolapser",
herefter ikke alverden før næste positive halvbølge.

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 01-05-02 08:51

Orla Pedersen wrote:
--------snip om Schnabel-----------------------------
> Næeh, han "brænder" sikkert bare de overskydende watt af i shunten, hvis
> ellers Martins forklaring er rigtig. Du kortslutter jo ikke bare lige på DC
> siden af ensretteren med akkumulatoren tilkoblet.
------------snip-------------

Prøv at ringe til Schnabel og få forklaringen fra hestens egen mule. Han
er et snakkehovede når talern falder på hans fagområde, og vil helt
sikkert gerne forklare hvorfor _hans_ løsning er udspekuleret snedig!

Martin - med gsx-model men uden elektronikviden

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 30-04-02 21:47

"molnit" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Nu vil jeg gerne lige havde et par ting på plads Det vi har tale om her,
er en SHUNT magnetiseret generator... Når den er fremmed magnetiseret, så
skal magnetiseringen komme fra en helt fremmed forsynings kilde. Hvilket
denne ikke gør, for mig ser det ud til at vi taler om en 3 faset
Synkrogenerator, med en elektromagnetisering fra generatorens egen
produktion.

Men hvem ved, måske er jeg helt gal på den ;)

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 30-04-02 21:47

> [...]

produktion.

Men hvem ved, måske er jeg helt gal på den ;)

mvh Tommy Fer

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 29-04-02 12:31

lille snip--------------------------------

stort snip--------------------------------------------------------
> [...]
>
> mvh
> Orla, hvis kendskab til serieregulatorer er baseret på Rotax flymotorer.

Hej Orla
Min kendskab til suzis ladesystem stammer fra www.gsresources.com og de
erfaringer jeg har gjort mig under udskiftningen af stator og
ensretter/regulator (RR) på min gsx750ex. Jeg købte en stator og RR hos
Schnabel, der i lighed med dig og gsresources.com bekræfter at det
originale ladesystem kortslutter i statoren (min egen var brændt af i en
spole). Schnabels RR enhed kortslutter ikke statoren, men derimod sig
selv, dvs. at enheden potentielt bliver ret varm - derfor er den
konstrueret med store køleribber.
Ifølge Schnabel selv er dette et gennemprøvet system - men det koster
altså det samme at udskifte til Schnabel stator+RR som at købe nyt
gennem MC-nøglen. Det er da interessant hvis Lars kan skrue et
pålideligt billigt produkt sammen = stor afsætning gennem den nystiftede
danske gs/gsx-klub under classic suzuki scandinavia!

Martin
gsx750ex

Fra : molnit

Dato : 29-04-02 12:39

> [...]
> pålideligt billigt produkt sammen = stor afsætning gennem den nystiftede
> danske gs/gsx-klub under classic suzuki scandinavia!

Nå ja :) Velkommen i klubben GS/GSX folk :) håber i kan hjælpe med at få
gang i Netdelen af klubben :( i ved de gamle GT folk er ik så I-net betonet
som man ku håbe :)

VH
Lars Molnit
P.S. Jeg er i fuld gang med at undersøge hvordan og hvorledes de ting
virker..... så lad so nu se om man er heldig... men, det RR / stator system
som sider på MZ'en er købt i tjekkiet... måske man skulle tjekke det firma
lidt mere nu jeg er i gang.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 29-04-02 15:12

Martin Rudbeck Jepsen skrev i meddelelsen
<3CCD2F0C.D70093A7@infosport.get2net.dk>...

> Schnabels RR enhed kortslutter ikke statoren, men derimod sig
>selv, dvs. at enheden potentielt bliver ret varm - derfor er den
>konstrueret med store køleribber.

Med andre ord en art shunt-regulator, og så åbenbart udformet som en
"Zener-regulering". Det er en meget "sikker" løsning hvis den er
dimensioneret rigtigt. Men man brænder altså alt den overskydende energi af
i regulatoren Suzuki's eget system bruger princippet med at kortslutte
den ene vikling i generatoren, og dermed "ødelægge" magnetfeldtet i
statoren. Det afsætter kun ganske lidt effekt i regulatoren, og mindre
effekt i viklingerne i generatoren, end der bliver afsat ved fuld ydelse.
Suzuki's stumper er bare af elendig kvalitet, derfor så mange problemer og
følgeskader.

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad det er Moller har fundet, men hvis det er
en serieregulator som den eksempelvis Rotax bruger, så er det ikke en
"sikker" løsning på en Suzuki generator. Spændingen på viklingerne kan
simpelthen blive for høj ved lav belastning.

Men lad os nu se hvad det er han har fundet.

mvh
Orla