Støjsvag blæser til grafikkort ?
Fra : --=(WarLock)=--

Dato : 28-04-02 01:53

Hejsa, mit Asus GeForce3 Ti200 kører normaltvis ved 175/400 Mhz (core/ram)
men det kører nu 250/500.... så det kræver en godt blæser ved højere
hastigheder...
Men den eksisterende blæser der vist er en dårlig klon af Crystal Orb'en
larmer som bare katten...

Hvilken blæser skal der på mit overclockede GeForce3-kort? (det kører
faktisk som en mellemting af GeForce 3 og GF3 Ti500... *s*)

jeg har en 80 mm 12db Papst-blæser på lager, men hvordan skal den sættes
på? med termisk tape på køleribberne, eller hvad?
Eller med normal dobbeltklæbende tape (skum-modellen?), og hvor skaffer man
det der holder?

jeg mangler også en ligeså støjsvag blæser til at udstifte den på
bundkortet, nogen ideer? (det er vist 60 mm)

Fra : Atcox

Dato : 28-04-02 09:23

> jeg mangler også en ligeså støjsvag blæser til at udstifte den på
> bundkortet, nogen ideer? (det er vist 60 mm)

Hvilket board har du?

Jeg har stoppet min chipsæt blæser og har ingen problemer på mit
Asus A7M266, med bare lidt bedre luftgennemstrømning end standard,
og en del Magic Fleece indenfor :)

Fra : Warlock

Dato : 25-05-02 15:32

"Atcox" <aatcox@hotmail.com> wrote in
> Hvilket board har du?
> Jeg har stoppet min chipsæt blæser og har ingen problemer på mit
> Asus A7M266, med bare lidt bedre luftgennemstrømning end standard,
> og en del Magic Fleece indenfor :)

Jeg har et Asus A7V133 der har en larmende blæser jeg godt vil have
skiftet, er crystal orb'en den jeg skal have eller er der en anden blæser
som larmer HØJST ligesåmeget som Silent Viking på ca. 19 db (?)

Fra : Morten

Dato : 28-05-02 15:33

> Jeg har et Asus A7V133 der har en larmende blæser jeg godt vil have
> skiftet, er crystal orb'en den jeg skal have eller er der en anden blæser
> som larmer HØJST ligesåmeget som Silent Viking på ca. 19 db (?)

Crystal Orb'en larmer temmelig meget. ThermalTake oplyser 26 dB.
Mit kabinets bagside er godt 1 meter væk, oven på skrivebordet, og det
var umuligt ikke at gå i spåner over støjen - jeg gad simpelt hen ikke sidde
ved maskinen!
Nå, men efter 7V-tricket er det til at holde ud igen

Mvh.
Morten

Fra : Warlock

Dato : 30-05-02 19:40

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in news:ad04b6$afu$1@sunsite.dk:
> Nå, men efter 7V-tricket er det til at holde ud igen

Hvilket tricks? hvordan?

Fra : Morten

Dato : 30-05-02 22:41

[snip om blæserlarm]

> Hvilket tricks? hvordan?

Blæsere kører ved 12V, fx med 6000 omdrejninger/minuttet. Sænker
man spændingen til 7V, kører blæseren kun med 7/12 hastighed, dvs.
3500 o/min. Det betyder en nedgang i effekten, og en betydelig
støjdæmpning. Da man skal ændre på det stik, blæseren får strøm
igennem, og hente strøm fra selve strømforsyningen i stedet for fra
et stik på grafikkortet, kan man ikke længere se omdrejningerne. Man
skal så helst kunne se temperaturen, så man er sikker på, kortet ikke
bliver brændt af.
Evt. skal man bruge et 'forlængerstik', da stikket til strømforsyningens
udtag ikke altid passer til stikket i grafikkortet.

Se http://81.19.225.251/howto/5-7-12volt/1.htm som forklarer det
ganske godt. Der mangler dog lige et par ord om, hvordan man får
metaldimserne, som ledningerne sidder fast på, ud af stikket. Der
omtales en spids, lille skruetrækker. Den bruges til at klemme nogle
små modhagere forsigtigt ind, så metalstængerne i stikket kan trækkes
ud. Husk at vippe modhagerne lidt ud igen før metaldimsen føres på
plads.

Ikke alle blæsere vil starte ved 7V, og de færreste vist ved 5V, så hold
lige øje med blæseren og temperaturen...
Og husk at slukke på væggens stikkontakt før du roder

Mvh.
Morten

Fra : Anders Berg

Dato : 31-05-02 13:13

> jeg mangler også en ligeså støjsvag blæser til at udstifte den på
> bundkortet, nogen ideer? (det er vist 60 mm)

Jeg har et A7V 133 og jeg har blot pillet den fra blæseren. Det kører
uden problemer, og jeg har endnu ikke oplevet nogen nedbrud eller andet.

Så det vil være mit forslag, så sparer du også lidt penge der :)

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 31-05-02 14:38

On Fri, 31 May 2002 12:12:44 +0000 (UTC), "Anders Berg"
<vipberg@hotmail.com> wrote:

>Jeg har et A7V 133 og jeg har blot pillet den fra blæseren. Det kører
>uden problemer, og jeg har endnu ikke oplevet nogen nedbrud eller andet.
>
>Så det vil være mit forslag, så sparer du også lidt penge der :)

Har du bare deaktiveret blæseren til grafikkortet uden problemer?
Og hvilket grafikkort?

Morten
morten@bowman.dk