Hvordan træner man op til et maraton?
Fra : Peter

Dato : 27-04-02 20:53

Hej

Jeg har fået den ide, at jeg vil løbe et maraton i Grækenland på den
originale strækning - Maratonsletten-Athen.

Det sker den 2002-11-03.

Hvordan skal man træne op?

Jeg har ikke kunnet finde nogle "tutorials" på nettet

Hilsen Peter

Fra : Nicolai L. Petersen

Dato : 28-04-02 10:13

In article <akDy8.5184$kp3.404218@news010.worldonline.dk>, Peter wrote:
> [...]
>
>Det sker den 2002-11-03.
>
>Hvordan skal man træne op?
>
>Jeg har ikke kunnet finde nogle "tutorials" på nettet

Der findes en på www.marathon-sport.dk , hvor god den er skal jeg ikke
kunne sige.

--
Regards
Nicolai L. Petersen

Fra : Neiklot

Dato : 28-04-02 10:35

"Peter" <no_spam@no.where> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det sker den 2002-11-03.
>
> Hvordan skal man træne op?
>
> Jeg har ikke kunnet finde nogle "tutorials" på nettet

Hej Peter,
Det var da en god idé!

Du kan finde en masse info på http://www.run4fun.dk/marathon.asp

Run4fun har også et rimelig godt forum.

Med venlig hilsen
Nikolai (der skal have sin lange træningstur idag)

Fra : Peter

Dato : 28-04-02 23:38

> Du kan finde en masse info på http://www.run4fun.dk/marathon.asp

Tak for svaret - det var klart en fed introduktion!

Jeg har samtidig fået den fuldstændigt vanvittige ide, at jeg vil se hvor
langt jeg på nuværende kondinationsniveau kan løbe stille og roligt.

Jeg styrketræner tungt tre gange om ugen og løber 5 km bagefter på ca 18
minutter.

Nu forestillede jeg mig at løbe denne tur fire gange og dermed løbe 20 km -
dog ikke på tid, men blot for at gennemføre.

Er det helt uforsvarligt eller hvad?

Hilsen Peter

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-05-02 18:01

"Peter" <no_spam@no.where> writes:

> Jeg har fået den ide, at jeg vil løbe et maraton i Grækenland på den
> originale strækning - Maratonsletten-Athen. Det sker den 2002-11-03.
> Hvordan skal man træne op?

I forlængelse af referencer til Marathon Sport og Run4Funs
træningsprogrammer: Den konkrete fremgang for at opnår marathonløbet
d. 3.11.02 uden at ramle ind nederlagsfølelse og skader afhænger nok i
høj grad af dine tidligere løbeerfaringer og det aktuelle pres og
prioritering af arbejde, familie m.v. Hvad har du hidtil deltaget i af
løb, og er du parat til at prioritere det over bodega-kravl m.m.?

-j

Fra : Peter

Dato : 02-05-02 18:42

> prioritering af arbejde, familie m.v. Hvad har du hidtil deltaget i af
> løb, og er du parat til at prioritere det over bodega-kravl m.m.?

Jeg har ikke tidligere deltaget i noget specielt løb.
Jeg har imidlertid altid enten løbet, vægttrænet og dyrket fuld kontakt
karate.

Som det ser ud lige nu løber jeg 5 kilometer på tid tre gange om ugen,
hvilket jeg kan se på træningsprogrammer skal ændres til længere ture, så
kroppen vænner sig til fysisk hård anstrengelse i længere perioder.

Hilsen Peter

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-05-02 12:57

> [...]

> ugen, hvilket jeg kan se på træningsprogrammer skal ændres til
> længere ture, så kroppen vænner sig til fysisk hård anstrengelse i

Netop. Et marathon kræver væsentlig mere arbejde om omhyggelighed end
at løbe et antal søer i ny og næ - og du bør måske overveje at sætte
dig nogle lidt mindre ambitiøse mål i første omgang. Marathon-træning
kræver en del prioritering og disciplin.

Jeg taler ikke af egen marathon-erfaring, eller for at være kedelig
lyseklukker - men jeg tror det er vigtigt at samle på gode oplevelser
og delmål. Jeg begyndte selv at løbe for et par måneder siden og
deltog forleden i mit første løb på 10 km. Det gav mig virkelig blod
på tanden - men fik mig også til at tænke på at jeg er glad for at jeg
startede med at sætte mig et absolut realistisk mål, som jeg kan
trække på i den videre træning.

-j

Fra : Neiklot

Dato : 04-05-02 10:56

> [...]
> hvilket jeg kan se på træningsprogrammer skal ændres til længere ture, så
> kroppen vænner sig til fysisk hård anstrengelse i længere perioder.

Jeg har altid været af den opfattelse, at man sagtens rent konditionsmæssigt
kan træne sig op til en marathon på 2 måneder. Problemet er at benene kan
have meget svært ved at holde til det i led, sener osv.

Hvis du har løbet 5 km tre gange om ugen eller mere i gennem længere tid og
i det hele taget været aktiv rent fysisk på andre områder også så tror jeg
du har en god chance for at få en god oplevelse ud af et maratonløb snart.

Når det er sagt, skal du dog lytte utrolig godt efter din krops signaler. Du
kan meget let rende ind i en skinnebensbetændelse, hvis du ikke passer på!

Held og lykke med det.

Nikolai

Fra : os

Dato : 05-05-02 11:08

Tålmodighed.
Det kræver tålmodighed at træne til at løbe langt.
Kort om mit forløb til maraton. Jeg har løbet i mange år uden andet mål end
god kondi. For at prøve noget nyt ville jeg prøve at løbe langt. Min
grundform var god da jeg startede i november 2001, på et maraton program fra
nettet. Det skulle kulminere i CPH maraton 26. maj 2002. Her for en måned
siden hvor formen var god, ville jeg lige til sidst give den en skalle med
intervaltræningen for måske at kunne løbe lidt hurtigere, men lige pludselig
kom der en skade i venstre knæ (løber knæ) og så var det slut med at løbe
langt. Jeg har aldrig haft skader før, og kan kun anbefale at starte
langsomt uden de helt store ambitioner end blot at løbe for at have det
sjovt. Så prøver jeg igen men på en anden måde, det skal nok lykkedes.

Hilsen Stig

Fra : Peter

Dato : 05-05-02 17:15

Hej os

> [...]
> kom der en skade i venstre knæ (løber knæ) og så var det slut med at løbe
> langt. Jeg har aldrig haft skader før, og kan kun anbefale at starte

Ja jeg er også nervøs for skader.

Jeg løb 10 kilometer på 44 minutter idag, hvor jeg løb ret langsomt det
meste af vejen for at være sikker på jeg kunne løbe distancen og tilsidst
kunne jeg mærke min knæ gjorde lidt ondt.

Det var bestemt ikke noget godt tegn - tror jeg vil til at løbe med knæbånd
samt træne knæ på en eller anden måde.

Hilsen Peter