Rhododendron flytter adresse til efteråret~
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-04-02 20:55

Er der noget, jeg absolut ikke har stiftet interesseret bekendtskab
med endnu, så er det rhododendron.

Men en sådan står der altså (efter sigende) i min have. Og jeg vil
gerne af med den - men er alligevel lidt nysgerrig efter, om nogen
kender den. Jeg har ikke lige mulighed for at lægge et foto frem. Den
er ret så stor - og gammel! Dens blade er aflange, spidse og grønne
med gule pletter på. Dens blomster er meget, meget små og (så vidt jeg
husker) hvide. Faktisk er de så små, at næsen skal temmelig tæt på for
at øjnene ser dem Iøvrigt blomstrer den vist snart (iflg.
hukommelsen). Ingen har kunnet sige mig navnet, men har dog kunnet
fortælle, at det tager den rigtig mange år, før den begynder at
blomstre. Får noget af dette en klokke til at ringe?

Men den hører til i en meget større have end vores forhave (som efter
min mening skal blomstre og dufte, så man ikke er i tvivl). Den
irriterer mig, og jeg har nu fundet en ny ejer til den. Min fornuft
siger mig, at den ikke bør flyttes før efteråret, hvis den skal have
en chance for at overleve? Som sagt er den stor - klippet ned til
omkring 1,70 og er vel på sit bredeste et par meter i diameter.
Hvordan griber jeg projektet an? Skal jeg gøre noget nu? Hvor meget
rodklump skal medfølge? Andre gode råd til en, der ikke ved noget om
rhododendron?

På forhånd mange tak!

Hjerteligst
Dorte

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-04-02 22:41

"Dorte R.M. Hansen" wrote:

> [...]
> med gule pletter på. Dens blomster er meget, meget små og (så vidt jeg
> husker) hvide. Faktisk er de så små, at næsen skal temmelig tæt på for

Er du sikker på at den er en Rhododendron, de har da altid store
blomster.

> Ingen har kunnet sige mig navnet, men har dog kunnet
> fortælle, at det tager den rigtig mange år, før den begynder at
> blomstre. Får noget af dette en klokke til at ringe?

Jeg kender en stor stedsegrøn busk med brogede blade,
men den er ikke en Rhododendron

> Men den hører til i en meget større have end vores forhave (som efter
> min mening skal blomstre og dufte, så man ikke er i tvivl).

Der findes Rhododendron som dufter og blonmster

> [...]
> Hvordan griber jeg projektet an? Skal jeg gøre noget nu? Hvor meget
> rodklump skal medfølge? Andre gode råd til en, der ikke ved noget om

Jeg tro ikke at den er en Rhododendron, så jeg siger ikke mere.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 28-04-02 06:38

On Sat, 27 Apr 2002 23:40:41 +0200, Peter Ole Kvint
<haabet@mail.danbbs.dk> wrote:

>Er du sikker på at den er en Rhododendron, de har da altid store
>blomster.

Nej jeg er slet ikke sikker. Påstanden kommer fra et par rhododendron
ejere (kender ikke hinanden), som til gengæld virkede ret
overbevisende.

Hvad kendetegner iøvrigt ellers rhododendron?

>Jeg kender en stor stedsegrøn busk med brogede blade,
>men den er ikke en Rhododendron

Du har ikke navnet på denne vel?

>Der findes Rhododendron som dufter og blonmster

Sådan nogle vil jeg meget gerne have anbefalet.

>Jeg tro ikke at den er en Rhododendron, så jeg siger ikke mere.

Det håber jeg nu alligevel, at jeg kan lokke dig til

Hjertelige søndagshilsener
Dorte

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-05-02 20:35

"Dorte R.M. Hansen" wrote:
..

> Nej jeg er slet ikke sikker. Påstanden kommer fra et par rhododendron
> ejere (kender ikke hinanden), som til gengæld virkede ret
> overbevisende.

så er det nok 'Goldflimmer'

> Sådan nogle vil jeg meget gerne have anbefalet.

Rho. lutium og 'Onkel Dines' og Rho. decorum

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 04-05-02 07:15

On Wed, 01 May 2002 21:34:39 +0200, Peter Ole Kvint
<haabet@mail.danbbs.dk> wrote:

>så er det nok 'Goldflimmer'

Desværre nej. Jeg har nu studeret Goldflimmer både på nettet og i et
plantecenter. Det er ikke den. Men jeg slår mig nu til tåls med, at
jeg ikke aner, hvad det er.

Til gengæld er jeg gået igang med at forsøge mig med en opstamning
(lidt af et puslespil) som anbefalet og planter nok forskellige lyng
(der var en hel del flere af slagsen end jeg troede) omkring den til
efteråret. Selv gemalen har jeg fået overtalt til at flytte havegangen

>Rho. lutium og 'Onkel Dines' og Rho. decorum

Takker mange gange for hjælpen.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 27-04-02 22:48

Efter din beskrivelse tror jeg egenlig, at den vil gøre mest gavn i pejsen.
Hvis du på et senere tidspunkt skulle få mere interesse for Rhododendron, så
er vi sikkert flere, der gerne vil give gode råd vedr. dyrkning.

Vil du absolut flytte planten så regn med, at den del der er under jorden
fylder lige så meget, som det der er over jorden, dog går rødderne sjældent
går mere end 30-40 cm ned. Sørg for at få så meget med af klumpen som
muligt. Rhododendron kan flyttes hele året blot jorden ikke er frosset, hvis
man husker at vande grundigt. Efter størrelsen at dømme vil jeg foreslå at
den genplantes i mindst et par baller spagnum.

mvh

Preben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-04-02 23:49

Preben Mikkelsen <oz1dx@image.dk> skrev i en
> [...]

> man husker at vande grundigt. Efter størrelsen at dømme vil jeg foreslå at
> den genplantes i mindst et par baller spagnum.

Hvis det er en Rhododendron kan den beskæres kraftigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 28-04-02 06:16

On Sun, 28 Apr 2002 00:48:31 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvis det er en Rhododendron kan den beskæres kraftigt.

Det har jeg til en vis grad gjort. Men dens kommende formål er at
"fylde i landskabet" i en meget stor og meget åben have, så jeg har
mine begrænsninger. Der ligger nu en "gør det selv" version og venter
ved siden af kompostbeholderen For at få den mere homogen i
udseendet og med tanke på flytningen blev den tyndet meget ud, klippet
lidt ind og afkortet til 1,70.

Hjertelige morgenhilsener
Dorte

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 28-04-02 06:12

On Sat, 27 Apr 2002 23:47:56 +0200, "Preben Mikkelsen"
<oz1dx@image.dk> wrote:

>Efter din beskrivelse tror jeg egenlig, at den vil gøre mest gavn i pejsen.

Tro mig, jeg har truet den de sidste tre år med. Men dels har tiden
ikke slået til (små børn ses tydeligt på haven), dels er jeg lidt
blødhjertet overfor gamle planter og træer og så har jeg ingen pejs.

>Hvis du på et senere tidspunkt skulle få mere interesse for Rhododendron, så
>er vi sikkert flere, der gerne vil give gode råd vedr. dyrkning.

Jamen det ved jeg allerede nu, at jeg får. Men det indgår tidligst i
haveplanlægningen fra efteråret 2003. Men jeg kunne faktisk godt bruge
et råd allerede nu omkring placering (planlægning).

Stedet hvor jeg havde planlagt rhododendron har følgende kendetegn:
Halvskygge (skygge først på dagen fra træer o.lign.) og omkring et par
meter fra vores drængrøft, som der er vand i omkring ½-delen af året.
Er det en egnet placering?

> [...]
>man husker at vande grundigt. Efter størrelsen at dømme vil jeg foreslå at
>den genplantes i mindst et par baller spagnum.

Jeg ville hellere end gerne af med bæstet nu (den skal erstattes af en
sommerfuglebusk eller et tulipantræ - og utålmodgheden kan være tung
at bære), men har ikke villet gøre det, da de kommende ejere vel vil
komme til at "vande sig ihjel" igennem sommeren?

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 28-04-02 13:34

> [...]
> Halvskygge (skygge først på dagen fra træer o.lign.) og omkring et par
> meter fra vores drængrøft, som der er vand i omkring ½-delen af året.

Ja det lyder som en god ide. Du kan faktisk pladsere Rhododendron både i
fuld sol og i skygge. De "storbladede" arter/sorter tåler fint
halvskygge/skygge og de småbladede klarer sig fint i fuld sol. For begge
gælder at jo mere sol de får jo flere blomster for de.

Har du i øvrigt overvejet at opstamme din Rhodo så den kommer til at fremstå
som et lille træ?? Du han så plante andre surbundsplanter neden under!

mvh

Preben

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 28-04-02 21:30

On Sun, 28 Apr 2002 14:33:59 +0200, "Preben Mikkelsen"
<oz1dx@image.dk> wrote:

>Har du i øvrigt overvejet at opstamme din Rhodo så den kommer til at fremstå
>som et lille træ?? Du han så plante andre surbundsplanter neden under!

Du har gjort det umulige Preben; rokket ved en af mine urokkelige
beslutninger!

Underligt nok var tanken ikke faldet mig ind, selvom jeg løftede
bladniveauet til omkring 30 cm. over jorden, da jeg klippede den
forleden. Men ok jeg var jo overbevist om, at den skulle væk. Det er
jeg så ikke længere. Din ide er pragtfuld!

Men nu må jeg så have lidt hjælp af dig eller andre Rhodo-kendere:

Hvor stort bør dette bed være (diameter - p.t ca. 2 m.)

Hvor tæt på Rhodo'ens stamme(r) planter jeg de øvrige planter

Anbefaling af øvrige surbundsplanter med skyldig hensyntagen til min
kærlighed til blomsterrige og/eller duftende planter (Rhodo'en står på
sydsiden i fuld sol)

Opstammer jeg nu - nogle gode råd i.d.f. (jeg har ikke tid til alt det
øvrige før efteråret)

Hvor dybt graver jeg ned, når jeg udskifter jorden med Rhodo-spagnum

(og hvordan overtaler man en "konservativ",
ikke-særlig-haveinteresseret gemal til, at havegangen skal flyttes en
hel del til fordel for beddet

Hjerteligst
Dorte

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 28-04-02 22:17

> [...]
>
> Men nu må jeg så have lidt hjælp af dig eller andre Rhodo-kendere:
>

> Hvor stort bør dette bed være (diameter - p.t ca. 2 m.)

Det lyder som en rimelig størrelse.

> Hvor tæt på Rhodo'ens stamme(r) planter jeg de øvrige planter

Det kan du gøre som du vil. Jeg har plantet helt op af stammen.

> Anbefaling af øvrige surbundsplanter med skyldig hensyntagen til min
> kærlighed til blomsterrige og/eller duftende planter (Rhodo'en står på
> sydsiden i fuld sol)

Tja, hvad med lyng. Ved at plante lidt forskellige sorter kan du have
blomster fra det tidlige forår til frosten kommer. Hvis du vil have noget
bunddække som breder lidt, kunne du f.eks. vælge Cornus canadensis, som
bliver omkring 10cm høj og får nogle meget dekorative hvide blomster og
senere orangerøde bær. Andre kan sikker bidrage med mange andre muligheder.

> Opstammer jeg nu - nogle gode råd i.d.f. (jeg har ikke tid til alt det
> øvrige før efteråret)

Ja du kan godt begynde at opstamme nu, lad den beholde nogle grene med blade
i toppen som den kan skyde fra. Når den har skudt i maj/juni kan du
fortsætte med saksen. Hvis du vil have den højere skal du kun tillade at den
sender et skud lodret op og pille resten af. Med lidt held vil den skyde et
par gange i løbet af sommeren.

> Hvor dybt graver jeg ned, når jeg udskifter jorden med Rhodo-spagnum

Rødderne går sjællent mere end 30-40 cm ned så der ingen grund til at grave
dybere. Mine Rhodo står alle oven på jorden i bede som er kantede med
træstammer eller sten. Det sikre et godt dræn, som er meget vigtigt.

> (og hvordan overtaler man en "konservativ",
> ikke-særlig-haveinteresseret gemal til, at havegangen skal flyttes en
> hel del til fordel for beddet

Tja, den var sgu straks værre... (

Rigtig god fornøjelse

Preben