Fjernhandel og specielle bestillinger
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-02 09:40

Hej alle

Jeg vil godt have en juridisk vurdering af min påstand:

Jeg svarede på et spørgsmål:

>Jeg har købt/bestilt en vare til 5000. Den var dog ikke på lager, så jeg fik
>en faktura på varen til levering senere.
>Kan jeg nu hæve købet ?

Ikke hvis det er 'butikshandel', altså salg over disken.

Hvis det er handel udenfor sælgers normale forretning, eller hvis
det er fjernhandel (f.eks. post-, mail- eller netordre), kan du
normalt fortryde købet i op til fjorten dage efter at varen er
modtaget. Men når du skriver at varen er bestilt til dig, er det
ikke sikkert. Det afhænger af om det er en del af det normale
varelager (og en vare som ikke skulle udgå), eller om det er en
specialbestilling lige netop til dig. Det sidste kan du ikke
fortryde ved fjernhandel heller.
========

En anden skrev så:

>Det sidste kan du ikke fortryde ved fjernhandel heller.

Sikker. Jeg har altid troet, at der skulle mere til, for at det
kunne kaldes et specieskøb. Mange mindre internetbutikker
bestiller jo i praksis først varen hjem, når de selv får en
bestilling.

Men jeg kan da sagtens tage fejl.
========

Jeg genreplicerede på stand:

>Sikker. Jeg har altid troet, at der skulle mere til, for at det
>kunne kaldes et specieskøb.

Loven siger (i § 12 om fjernhandel):
   Ved fjernsalg af tjenesteydelser samt ved fjernsalg af
   varer, der skal fremstilles eller tilpasses efter
   forbrugerens individuelle behov, gælder den i stk. 1
   nævnte fortrydelsesret kun, indtil udførelsen,
   fremstillingen eller tilpasningen begynder, når ...

Det tolker jeg sådan at hvis du bestiller en vare som ikke
lagerføres i butikken, og som de ikke er interesserede i at have,
så er du bundet så snart de effektuerer bestillingen.

>Mange mindre internetbutikker bestiller jo i praksis først
>varen hjem, når de selv får en bestilling.

Det er ligegyldigt hvis det er en 'lagervare'. En 'specialsamlet'
computer vil heller ikke nødvendigvis falde ind under undtagelsen
hvis den er samlet af gængse stumper.

Præcisering:
Jeg mener at fortrydelsesretten *gælder* i de to nævnte
eksempler.
========

Og han svarede:

>Det tolker jeg sådan ...

Det er jeg på nippet til at kalde en grov overfortolkning. Jeg
vil se en dom eller klagenævnsafgørelse, før jeg tror dig.
========

Har jeg tolket loven rigtigt?

--
Bertel

Fra : Karina og Christian

Dato : 27-04-02 11:07

Hej Bertel

Som det fremgår nedenfor, er jeg ikke enig med dig i din fortolkning af
forbrugeraftaleloven.

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
[...klip...]
> [...]
> lagerføres i butikken, og som de ikke er interesserede i at have,
> så er du bundet så snart de effektuerer bestillingen.

Som jeg ser det, har bestemmelsen som sådan ikke noget med butikkens normale
lagerføring at gøre. Det ville jo i praksis betyde, at der ingen
fortrydelsesret kunne være ved køb fra butikker, som ikke har noget
varelager (men altid bestiller hjem efter behov). Efter bestemmelsens ordlyd
(og i overensstemmelse med forudsætningen i Karnovs note (nr. 157) til
forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2) må den skulle fortolkes på samme måde
som købelovens § 2 om bestillingskøb. Noten hertil i Karnov nævner som
eksempel et skræddersyet sæt tøj eller et skib, der fremstilles efter
bestillerens anvisninger (men hvor fremstilleren leverer materialet). Det
afgørende må herefter være individualiteten i den frembragte genstand, som
gør den af mindre værdi for sælgeren/fremstilleren, hvis bestilleren
fortryder bestillingen, og som dermed er den bærende begrundelse for at
afskære fortrydelsesretten.

> Det er ligegyldigt hvis det er en 'lagervare'. En 'specialsamlet'
> computer vil heller ikke nødvendigvis falde ind under undtagelsen
> hvis den er samlet af gængse stumper.

Der er vi enige i resultatet - og det er Forbrugerstyrelsen i øvrigt også,
jf. Karnovs ovenfor nævnte note til forbrugeraftaleloven:

"Konfiguration af PC i overensstemmelse med forbrugerens bestilling ved
udskiftning af nogle standardkomponenter med andre var ikke bestillingskøb,
jf Forbrugerstyrelsen Juridisk Årbog 1998-114."

Men min påstand er bare, at begrundelsen for, at der ikke var tale om
bestillingskøb, skal findes i en vurdering af, hvor "speciel" eller
individuel, computeren efter bestillingen skulle være, og ikke i en
konstatering af, om de bestilte komponenter var en del af butikkens normale
varelager.

Mvh.
Christian