Disk utility - rettet i afsender adresse!
Fra : Michael Horn

Dato : 27-04-02 07:50

Hej NG
Da macen pludselig frøs med en FW Maxtor 40 gb og jeg herefter tvangs
restartet kunne icebooken ikke mounte fw-disken.
Så tog jeg norton Utilityes, som ligger på ibooken egen hd - og prøvede at
repe fw-disken.

-Nu har Norton f... up Ibooken disk også - Is'nt life wonderfull.
Har nogen en god fidus til et utility pgm - der virker til mac 9/x ??

Fælles for diskene er at de ikke vil mounte !
Mvh
Michael Horn - Nu på PC

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-02 08:32

Hej Michael

Michael Horn wrote:

> [...]
> restartet kunne icebooken ikke mounte fw-disken.
> Så tog jeg norton Utilityes, som ligger på ibooken egen hd - og prøvede at

Hm.. Der bør ikke være problemer med NU 6, - men har du opd. til 6.03?, - den
skulle være endnu mere X-kompatibel.

> -Nu har Norton f... up Ibooken disk også - Is'nt life wonderfull.

Jeg vil vove at sige, at det ikke er NU, der har gjort det, men derimod din
FW disk, der allerede har 'ødelagt' din interne HD.

Det, der formentlig er galt, er, at dine startblokke er blevet beskadiget, så
du bør starte op fra Norton CD'en eller en system CD (OS 9.1) og opdatere
driverne med Diskværktøj, zappe PRAM og så prøve at genstarte på normal vis.

Kør derefter NDD og lad den reparere dine MDB filer og Extend B-Tree
struktur. Der er højst sandsynlig en hel del fejl, som NDD bør kunne klare om
ikke andet - så en ad gangen.

> Har nogen en god fidus til et utility pgm - der virker til mac 9/x ??

Ja, en kombineret brug af dels NU 6.03 til at rep. dine startblokke med, og
derefter burde du have DiskWarrior 2.1 CD'en og lave en hel ny filstruktur
med den. NU+DW giver efter min mening det bedste sæt HD værktøjer, der endnu
er lavet til både klassiske OS'er og til OS X.

> Fælles for diskene er at de ikke vil mounte !

Hvis ikke, det er MDB (Master Directory Blocks), der er beskadiget, så véd
jeg ellers ikke, hvad der kan være galt - udover måske en defekt Finder,
System, eller System Resources i den klassiske OS 9.x. Har du prøvet at
starte op helt uden udv. og øvrigt aktive - med SHIFT nede under opstart.
Hvis du kan få den igang på den måde, kan du stadig køre Norton DiskDoctor,
hvis du har 'Norton SharedLib' liggende i selve Norton -> Tools mappen.

Det vil nok også være en god idé at køre Speeddisk på HD'erne også - enten en
fuld optimering eller en std. defragmentering ved brug af COM+L, så
defragmenterer den kun og ingen optimering. - Men stadig vil den bedste
løsning være DiskWarrior, men den kan ikke køres fra hverken aktiv system
eller fra den disk, der skal repareres, men skal køre fra en anden kilde CD
drev, anden HD osv..

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World