God svensk film
Fra : Lars H.

Dato : 26-04-02 23:11

Solens Rige hed den, og den var ganske underholdende, men hvor er det
dog typisk at de 3 hovedpersoner var Rolf Lassegaard, Helena Bergstrøm
og Wiederbergs søn. Nogen gange synes jeg at de samme danske
skuespillere bruges lidt for ofte, men det er nu mere udtaget i
Sverige. Er det ikke lige før at hver gang, der skal bruges en
kvindelig skuespiller vælges Helena Bergstrøm? :)
Det er lige før at jeg betvivler at der er lavet en større svensk film
i nyere tid uden mindst een af disse 3 :)

fut: dk.kultur.film

Fra : Michael

Dato : 27-04-02 08:33

"Lars H." <largo2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Solens Rige hed den
Niks, Under Solen!

Fra : Wertigo

Dato : 27-04-02 15:04

> [...]
> Det er lige før at jeg betvivler at der er lavet en større svensk film
> i nyere tid uden mindst een af disse 3 :)

Well, filmen hedder nu Under Solen og er instrueret af Colin Nutley. Han er
faktisk gift (eller kæreste?) med Helena Bergström, så hans mani med at
caste hende (som det fx skete i Englegård-filmene) er måske ikke så
mærkelig. Frances McDormand optræder jo fx også tit i Coen-brødrenes film,
mens Rebecca Pidgeon ofte dukker op i David Mamets film.

I forbindelse med Liza Marklund filmatiseringerne er hun IMO også det mest
oplagte valg til hovedrollen - også selv om Colin Nutley ikke havde
instrueret.. Hun ville i hvert fald også være den første, som jeg ville
ringe til, hvis jeg var instruktør.

MvH Mikkel

Fra : Martin Kristensen

Dato : 30-04-02 02:47

Lars H. wrote in message <3cc9cf96.25640963@news.cybercity.dk>...
> [...]
>Det er lige før at jeg betvivler at der er lavet en større svensk film
>i nyere tid uden mindst een af disse 3 :)

Lidt lissom Danmarks "Tordenskjolds soldater": Paprika Steen, Martin Brygman og
Peter Frödin :)