Kommandit selskab
Fra : Ida Nielsen

Dato : 26-04-02 22:42

Hvad er reglerne for oprettelse af et K/S.
Og hvad er reglerne for at ophæve det igen?

Venlig hilsen
Ida

Fra : Peter G C

Dato : 27-04-02 15:55

Ida Nielsen <idani@worldonline.dk> skrev:

> Hvad er reglerne for oprettelse af et K/S.

Det sker ved aftale.

> Og hvad er reglerne for at ophæve det igen?

Det sker ved aftale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 27-04-02 19:01

On Sat, 27 Apr 2002 16:54:47 +0200 "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Det sker ved aftale.

Et K/S kan også, ligesom andre personselskaber, ophøre med at eksistere ved en
deltagers ophør eller ved en komplementars udtræden eller konkurs eller hvis
der opstår identitet mellem komplementar og samtlige kommanditister.

Hvis fx et K/S bestående af Bedstemor And som komplementar og Roskilde, Farum
og Fuglebjerg Kommuner som kommanditister kommer ud for, at de tre
kommanditister udtræder af selskabet eller ophører med at eksistere, har vi et
selskab tilbage, som kun består af Bedstemor And. Et sådant selskab opfylder
ikke betingelser for at være et K/S, så derfor siger man, at Bedstemor And er
succederet i K/S'ets retsstilling.

En anden situation er, hvis Bedstemor And bliver slået sammen med Roskilde,
Farum og Fuglebjerg Kommuner. Så foreligger der identiet mellem komplementar
og samtlige deltagere. Et sådant selskab adskiller sig ikke fra deltagerne, og
selskabet vil derfor være ophørt med at eksistere, og dets retssilling vil
være overgået til den sidste deltager.

Fra : Peter G C

Dato : 27-04-02 19:09

Ulrik Guldbæk <REMOVEulrikFJERN@klagevejledning.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> opfylder
> ikke betingelser for at være et K/S, så derfor siger man, at Bedstemor

Sikker? Der er jo kun en deltager tilbage og da foreligger der ikke et
egentlig selskab (heller ikke et personselskab).

Har du en henvisning til litteratur, domme eller lignende?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-04-02 20:03

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Sikker? Der er jo kun en deltager tilbage og da foreligger der ikke et
> egentlig selskab (heller ikke et personselskab).

Er det ikke også det Ulrik siger?

--
Henning Makholm "These are a nasty breed. They sting
you without waiting to be insulted first."

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-02 05:55

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> Er det ikke også det Ulrik siger?

Det må du nok spørge om. Det forekommer ikke helt klart - jeg tror i øvrigt,
at Ulrik taler om skatteret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com